O

oseriös

använder ni nått på hovarna? Olja, fett eller så? Isåfall vad för nått och varför?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovar

Hovfett kanske 4 ggr per år.
Jag sätter det någon enstaka gång för att få fossingarna att blänka :D

Alltså inte för att han behöver det utan bara för mina ögon :angel:
 
Sv: hovar

inget, väldigt sällan iallafall. Någon gång för att det ser snyggt ut med blanka tassar. DEt är nog 2 år sen sist....
 
Sv: hovar

men vad finns det för nått som är bra för hovaarna? som typ stärker dom eller så?
 
Sv: hovar

Bra sammansatt foder och rörelse. Liksom hos oss människor kommer det innifrån och inte något man tllför utanpå. Kosttillskott som extra biotin kan ha en bra inverkan.

:cool:
 
Sv: hovar

jaha så det finns inget som är bra att smörja på hovarna? Alla hovoljor och hovfetter är bara för syns skull? :crazy:
 
Sv: hovar

Kentucky Hoof Oil använder jag och det är kanon. Hovarna blir blanka och hårda. Jag har haft problem med fötterna på mina hästar men bra hovslagare, Steel Joint och nämda hovolja så är problemen som bortblåsta.
 
Sv: hovar

vegetabilisk olja är jättebra - vilken som helst ur matvaru affären. Hjälper bra mot uttorkade/torra/spröda och allmänt kassa hovar.
 
Sv: hovar

oseriös skrev:
jaha så det finns inget som är bra att smörja på hovarna? Alla hovoljor och hovfetter är bara för syns skull? :crazy:

Ja oftast är dom det.

Men många (även hovslagare) säger att det kan hjälpa att smörja kronranden med fiskleverolja eller fodertran. Effekten märks i såfall efter ett flertal månader då hoven vuxit ut. Efter 6-12månader kanske...
 
Sv: hovar

precis! det tar tid för hoven att få det resultat man önskar, för den måste offtast växa hela vägen ut, jag smörjer mina ponnyers hovar vid tävling då dom ska vara extra snygga, men det står på förpakningen att det är utmärkt att använda efter ridning på grus/sand barna då hovens utsida kan slitas mkt, smörj på o få ett extra skyddande effekt, mest beror allt på om hästen har bra hovkvalite eller inte beroende på vilken kvalite dom får av foder osv :D
 
Sv: hovar

oseriös skrev:
jaha så det finns inget som är bra att smörja på hovarna? Alla hovoljor och hovfetter är bara för syns skull? :crazy:

Enligt min hovis, ja. Dock kan man blöta hovarna och sen lägga på veg.olja för att hålla kvar fukten när det är mycket torrt i markerna. :cool:
 
Sv: hovar

kenneth skrev:
Kentucky Hoof Oil använder jag och det är kanon. Hovarna blir blanka och hårda. Jag har haft problem med fötterna på mina hästar men bra hovslagare, Steel Joint och nämda hovolja så är problemen som bortblåsta.
Vart hittar du det?
 
Sv: hovar

Jag smörjer hovarna med fodertran för att min hovslagare tyckte att detta behövs för hennes hovar är torra. Detta gör jag 3-4ggr/vecka.
 
Sv: hovar

Jag använder vanligt hovfett. Vet inte riktigt vilket märke, men inget märkvärdigt i alla fall. Jag är noga med att mosa in fett i gamla sömhål och om hon har små sprickor. Det är för att det inte ska komma in för mycket smuts där vilket tydligen kan göra att de spricker upp mer. Speciellt på vintern om det tränger in vatten som sedan fryser så kan det visst "spränga" upp så att sprickorna förvärras. Och när jag ändå håller på så fettar jag in hela hovarna för det ser fint ut. Men det torkas ju av nästan på en gång när man tar ut hästen...
 
Sv: hovar

Använder vegetabilisk olja att smörja kronranden med ett par ggr i veckan, på inrådan från hovslagare (mkt duktig sådan som jag har respekt och tillit för).
Är det mkt blött ute lägger jag på hovtjära på undersidan kanske en-två gånger i veckan.

Annars är det en bra och väl sammansatt foderstat som gäller, regelbunden och noggran hovvård (allt från den dagliga kratsningen till skoning/verkning) och regelbunden motion samt daglig utevistelse på stora ytor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovar

Har blivit rekomenderad olivolja av två olika hovslagare att ha på hovarna ett par gånger i veckan när det är torrt i marken. Hästen har bra hovkvalité från början så jag vet inte direkt om det gör någon skillnad. Men hon får fina blänkande hovar en stund i alla fall...
 
Sv: hovar

:) Inte för tillfället. Frågade hovis vad han tyckte och han sa att det just nu inte behövdes något eftersom hovarna är väldigt fina.

Men när vi precis köpt pållen fick vi tipset (av en annan hovis) att smörja in med fodertran
(luktar blääää). Finns att köpa på dunk på t ex Granngården.
 
Sv: hovar

Jag använder Skillingarydsalva till min hästs hovar, fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
18
· Visningar
1 185
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
975
Senast: Andromedae
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 632
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 172
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp