Hovarna ramlar isär.Hjälp!

charmant

Trådstartare
Köpte nyss en arab kille på 17 år.Han hade då lite srickor i hovarna,,,,,,,,skodde om honom.Nu lossnar det små bitar från hans hovar.Har lappat ihop med plastic padding på hovslagarens begäran.Finns det något mer jag kan göra för att få hovarna finare?Funderar på massage på kronranden kan det hjälpa lite?Kan detta kommit av att det varit så himla torrt i sommar?Tacksam för svar. :confused:
 
Vatten på hovarna, du får ge ett fotbad regelbundet.

Men det finns också ett medel som heter Alosin på burk, detta gynnar hovens fuktupptagning. Salvan smörjes in med lätt massage i kronranden, detta bidrar till att hoven kan ta upp vatten och behålla fukten i hornet längre.
 
Vatten som Boj sagt, blöta filtboots under natten om den står inne då.
sen finns även en bra olja Equi oil från feibos, som du kan massera in i kronranden...men det tar tid(det gör det alltid)
 
Att ge extra kalk i foder om det inte behövs, är inget att rekommendera. Om kvoten P/Ca kommer i obalans, kan hästen få kalkpålagringar i benen och få väldigt ont.

Följer däremot P/Ca varann även om totalen ger ett överskott, så är det inga problem.
 
Kan du ha hästen oskodd??? Det gynnar blodcirkulationen i hoven vilket i sin tur leder till starkare hovar.

Om du tar av skorna får du vara beredd på att hovarna går sönder en del till en början, så därför bör man låta hästen gå oskodd ett bra tag, gärna mer än två månader. Naturligtvis kan du inte rida din häst på ett tag då, annat än på underlag som inte sliter så mycket på hovarna, t ex gräs, tills hovarna har blivit starka. Du måste nog också be din hovslagare om ett utlåtande om han tror att din häst klarar att vara utan skor i det tillstånd han är i nu, det kan hända att han får ont och blir halt om han blir utan skor och då är det så klart bättre att behålla skorna på och sen försöka fodra hästen med sånt som främjar hovkvalitet och tillväxt, t ex foderkalk, alger, biotin, b-vitaminer, foderjäst, kiselgur... (Naturligtvis även om du tar av skorna!!!) En människa som har spröda naglar och sprött hår brukar man ju ge rådet att köpa Silica och b-vitaminer...

Men SMÖRJ INTE IN HOVARNA med hovolja el liknande!!! Du förvärrar bara problemet. Hovar måste läka innifrån.

Lycka till!
 
Seaweed and rosehip (örter) har jag använt med GOTT resultat på dåliga hovar. men det påverkar ju inte hovarna som de är nu, utan den nya hovtillväxten blir bättre. Kan rekommendera det varmt!

Sen, om det kan bero på den torra sommaren - JA. Min (arab)valacks hovar har fått diverse intressanta sprickor i sommar, trots vattenbadning och olja (matolja, på hovslagarens inråden, OVANPÅ väl fuktade hovar). Arabdamen slog till med strålröta istället, hur det nu gått till (?).

Så, förutom det som andra sagt, dvs VATTEN, så kan jag rek Seaweed and rosehip. Tänk dock på att du måste räkna om mineraler etc, Seaweed & Rosehip är nämligen mineralrikt och ger man det PLUS vanliga mineraler blir det helt fel.
 
Seaweed and rosehip (örter). Vart köper man det?
Min har dåliga hovar,har på waterboots på nätterna men behöver nåt mer..
 

Liknande trådar

Hästvård Dessa underbara ”fullblods”-hovar, behöver lite tips och råd nu igen. Min häst har gått på bete nu sen i juni och går fortfarande på...
Svar
14
· Visningar
2 753
Senast: mian
·
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Kivina
·
Hästvård Bakgrund: I februari konstaterades det att min ponny hade fång och hon svarade bra på behandlingen och vet var nöjd. Ponnyn (B-ponny) är...
Svar
3
· Visningar
1 838
Senast: Presto
·
S
Hästvård Jag har en häst som har jättetrasiga hovar för tillfället, hon går ute dygnet runt nu i sommar och jag antar att det kan ha något med...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Balaton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp