kolja

Trådstartare
Jag har börjat spana på hovawart som nästa ras. Har nu schäfer som jag tränar specialsök, spår och lite lydnad med. Hon börjar dock bli till åren och inom de kommande åren kommer det att flytta in en ny jycke här. Är inte jättesugen på en ny schäfer, främst pga den ofantliga jaktlusten hos nuvarande. Söker egentligen en gårdshund som kan funka i barnfamilj men som tycker att det är kul att träna och med hyfsat mycket will to please. Har ramlat över hovawarten men har bara läst om den, aldrig träffat någon. Det jag läser tycker jag låter bra, men det är ju mycket i text som inte alltid stämmer överens med vardagsverkligheten. Är det någon som har erfarenhet av hovawarten som vill berätta lite? Eller som har något annat tips på lämplig ras?
Jag är inte jätteintresserad av pälsvård, har hellre en enmanshund än en som älskar allt och alla.
 
Jag har börjat spana på hovawart som nästa ras. Har nu schäfer som jag tränar specialsök, spår och lite lydnad med. Hon börjar dock bli till åren och inom de kommande åren kommer det att flytta in en ny jycke här. Är inte jättesugen på en ny schäfer, främst pga den ofantliga jaktlusten hos nuvarande. Söker egentligen en gårdshund som kan funka i barnfamilj men som tycker att det är kul att träna och med hyfsat mycket will to please. Har ramlat över hovawarten men har bara läst om den, aldrig träffat någon. Det jag läser tycker jag låter bra, men det är ju mycket i text som inte alltid stämmer överens med vardagsverkligheten. Är det någon som har erfarenhet av hovawarten som vill berätta lite? Eller som har något annat tips på lämplig ras?
Jag är inte jätteintresserad av pälsvård, har hellre en enmanshund än en som älskar allt och alla.

Jag har släktingar som haft hoffar i 15-16 år nu. 6 st totalt. De tränar och tävlar bruks med sina, både spår och lydnad.
Samtliga har varit överlyckliga i människor och väldigt brudusa. De gör först och tänker sen vilket har lett till att de är ofta skadade. Och skälliga! De vaktar gärna hela gatan!
I brukset är de fina. Den ena hade dock noll will to please men de andra har varit föriga. Den ena de har nu är dock väldigt mycket hund så henne får man ha en tumme i ögat på. Över lag så har de varit lite tuffare i hanteringen och träningen än om jag jämför med våra Schäfrar. Upplever att hoffarna ifrågasätter lite mer.

Har även bott granne med en Hoffekennel och jag fick samma intyck av deras hundar. Rätt vaktiga och skälliga, kunde vara rätt hårda i träningen och väldigt brudusa i lek.

Utöver det har jag träffat på några i IPOt. Ett par har gått riktigt bra.
Men min erfarenhet är att de är minst lika mycket hund om inte mer än vad Schäfern är.
Jakten har dock varit låg på samtliga.
 
Det finns ju en anledning till att de kallas "hoppawart". :D De jag träffat har älskat människor, så pass att matte/husse liksom dras med längs marken. :angel: Studsbollar och fulla av energi, påminner lite om flat då det finns en del flamsighet.
 
Tack för era svar! Det låter som att det är lite mer hund än jag söker, behöver inte nödvändigtvis ha en hårdare hund än schäfern. Kanske får bli en ny schäfer ändå... Eller en rottweiler. Vad säger ni om rottweiler? Finns det fina att få tag i? Är rottweiler en lika delad ras som schäfer?
 
Vad säger ni om rottweiler? Finns det fina att få tag i? Är rottweiler en lika delad ras som schäfer?

Vill du inte ha något hårdare än schäfer så tror jag inte att rottis är någon bra idé. De brukar ha rätt mycket "kan själv" och ifrågasättande i sig. Jag älskar rasen, men har själv valt att inte skaffa någon då jag känner att det blir för mycket hund för mig i nuläget.

Jag upplever att rasen är ganska uppdelad, det finns utställningsavlade som ser ut ungefär som showlabbar fast med tan-markering, och så finns det bruksavlade som faktiskt har funktionell exteriör. Men om de är lika extremt uppdelade som schäfer kan jag inte svara på, är inte jätteinsatt i bruksrasernas avel.
 
Vill du inte ha något hårdare än schäfer så tror jag inte att rottis är någon bra idé. De brukar ha rätt mycket "kan själv" och ifrågasättande i sig. Jag älskar rasen, men har själv valt att inte skaffa någon då jag känner att det blir för mycket hund för mig i nuläget.

Jag upplever att rasen är ganska uppdelad, det finns utställningsavlade som ser ut ungefär som showlabbar fast med tan-markering, och så finns det bruksavlade som faktiskt har funktionell exteriör. Men om de är lika extremt uppdelade som schäfer kan jag inte svara på, är inte jätteinsatt i bruksrasernas avel.

Skriver under på att de har mer "kan själv".
Tyvärr tycker jag många är direkt tröga. Vi har en superläcker och talangfull liten tik på klubben som går jättefint i IPOt. Vaken och allert men jag upplever hon som sällsynt.
 
Vit Herdehund? Upplever dem som Schäfer-light men har träffat för få för att ha nån bättre insyn. Vet inget om hälsan mm hos dem.
 
Har tränat ihop med två hovawarttikar på de sista kurserna och de har jag upplevt som mjuka och trevliga, vet inte om det kanske är stor skillnad på tik och hane inom rasen? Min tränare har också kommenterat flera gånger att det numera finns gott om trevlig hoffar, vilket hon tycker är en skillnad från förut. Dock bekräftade kurskamraterna det där med vaktande när de stod i rasmontern på MyDog -- de kunde inte ha staket för sin montern för då började hundarna vakta.
 
Nja, en trög rottis är inget jag är så särskilt sugen på. Tänker mig en slimmad, alert liten rottistik ;-)

Det kanske blir att jag stannar med schäfer. Hon är min första brukshund (omplacering) och jag har insett att jag tycker att det är kul att träna hund! Kanske schäfer är en bra ras för mig, bara jag får ordning på jakten - som jag ju iofs inser att jag har mycket nytta av i träningen. Det är bara att jag är så nyfiken på andra raser nu när jag har börjat inse charmen med brukshund - jag kommer från många år med vinthund och det är ju en helt annan typ av hund det.

Vit herdehund har jag inte bra erfarenhet av. Rädda men kaxiga har de varit de jag har träffat. Och allergiska...

Vad säger ni om beauceron?
 
Jag är ju absolut inte en brukshundsmänniska, men tänker ändå varför inte en golden eller labrador, av dp eller jakttyp då? De har ju jakt men inte alls av samma typ som exempelvis en schäfer.
 
Nja, en trög rottis är inget jag är så särskilt sugen på. Tänker mig en slimmad, alert liten rottistik ;-)

Det kanske blir att jag stannar med schäfer. Hon är min första brukshund (omplacering) och jag har insett att jag tycker att det är kul att träna hund! Kanske schäfer är en bra ras för mig, bara jag får ordning på jakten - som jag ju iofs inser att jag har mycket nytta av i träningen. Det är bara att jag är så nyfiken på andra raser nu när jag har börjat inse charmen med brukshund - jag kommer från många år med vinthund och det är ju en helt annan typ av hund det.

Vit herdehund har jag inte bra erfarenhet av. Rädda men kaxiga har de varit de jag har träffat. Och allergiska...

Vad säger ni om beauceron?

Taggar @Åsa A angående Beauceron.
 
Har tränat ihop med två hovawarttikar på de sista kurserna och de har jag upplevt som mjuka och trevliga, vet inte om det kanske är stor skillnad på tik och hane inom rasen? Min tränare har också kommenterat flera gånger att det numera finns gott om trevlig hoffar, vilket hon tycker är en skillnad från förut. Dock bekräftade kurskamraterna det där med vaktande när de stod i rasmontern på MyDog -- de kunde inte ha staket för sin montern för då började hundarna vakta.

Mina släktingar har bara haft tikar. Tycker våra bruksavlade Schäfrar är 100 gånger mjukare än deras ånglok :p
 
Jag är ju absolut inte en brukshundsmänniska, men tänker ändå varför inte en golden eller labrador, av dp eller jakttyp då? De har ju jakt men inte alls av samma typ som exempelvis en schäfer.

Jaa, tanken har slagit mig, men jag vet att jag tillslut irriterar ihjäl mig på retrievers. Inte deras fel, jag är bara inte en labbe/golden/flatmänniska. De är för svansiga på något vis... Men på pappret mycket bra
 
Jaa, tanken har slagit mig, men jag vet att jag tillslut irriterar ihjäl mig på retrievers. Inte deras fel, jag är bara inte en labbe/golden/flatmänniska. De är för svansiga på något vis... Men på pappret mycket bra

Jag förstår vad du menar. Som folk brukar säga om spetsen - "det är en himla fin hund så länge den inte är min." ^^
Jag tänkte bara slänga ut det sådär, för annars låter det ju som ett utmärkt val. På papperet, som du säger.
 
Jag har hovawart, 2 stycken och är aktiv i klubben så träffar en hel del :) Ja, de vaktar och skaffar revir snabbt. Därav att vi undviker staket på rasmontrar. Däremot upplever jag inte att de är skälliga i sin vakt. De reagerar på sånt som inte tillhör det normala, bilar som kör ovanligt sakta, nya personer som rör sig i området osv. Brevbäraren som kommer varje dag är inget att bry sig om däremot.

Jag har själv ingen erfarenhet av att träna schäfer men upplever att hoffen är lite mer ifrågasättande på så sätt att det inte bara är att visa bollen och tro att hoffen ska göra allt man ber om. Den ”löneförhandlar” mer och det är en del av charmen med hoffe tycker jag.

Rent vardagsmässigt upplever jag dem inte som så hårda hundar och att det är mer individsbaserat än rasbaserat. Tittar jag enbart på mina så är båda väldigt mjuka. Tiken något hårdare än hanen. Jaktlust har de och det finns de som inte tvekar att jaga om de får chansen tex min tik, men det är nog vanligare att de jagar bort än jagar efter vilt.

@kolja är du intresserad av att träffa rasen får du gärna skicka PM så ska jag göra mitt bästa för att sätta dig i kontakt med hovawart ägare i närheten av dig. :)
 
Taggar @Åsa A angående Beauceron.

Beauceron kan nog definitivt vara ett alternativ att titta på i det här fallet. Jag gick för övrigt själv från schäfer till beauceron (främst pga hälsan) och har aldrig ångrat mig!

Klipper in lite från ett av mina tidigare inlägg om beauceron:

"Det är en generellt frisk och robust ras, inga direkt rasbundna sjukdomar förutom HD/ED som ligger ungefär som hos andra bruksraser. Päls som är lättskött (men de fäller en del ett par gånger om året) och vädertålig. Väldigt smidiga för sin storlek. Inte alltid koll på hur stora de är - det kan bli tungt när man får en "båsse" i knäet. :D

Smarta hundar, har bakgrund som vaktande/vallande (inte vallning som BC då utan mer som "levande staket") så många gånger har de ganska snabba reaktioner. Jag tycker själv att det är otroligt enkla hundar, mina har aldrig varit speciellt stökiga som unghundar, men jag har förstått att alla inte riktigt har den erfarenheten. :cool:

Kolla på Svenska beauceronklubbens sida så hittar du ett rasregister med alla svenskregistrerade hundar, på sidan finns även sammanställningar av tävlingsresultat år för år.

De går att göra det mesta med - du hittar aktiva beauceroner inom bruks, lydnad, rallylydnad, drag, IPO, viltspår. Det finns försvarsmaktshundar och några få väktarhundar. Ingen uppdelning i arbetande respektive utställningslinjer - det går typ att ta hunden från spårskogen rakt in i utställningsringen :)

Nackdelar? Tja, de kan vara störiga som unghundar och de mognar långsamt. De är relativt stora och en hane på 40+ kg som studsar och far kan ju vara jobbig enbart genom sin storlek och aktivitet. :bump:;)

Ljudrädsla och sociala rädslor finns, men har som sagt blivit mycket mindre av tycker jag (som hållit på med rasen i... hm... 16 år blir det väl nu).

En del individer har lite dåligt föremålsintresse.

Jaktlust finns i rasen, inte något jätteproblem vad jag vet men finns gör det. Dock inte så speciellt många individer som är så där riktigt jaktgalna, inte vad jag uppfattat i alla fall. "

De flesta beauceroner verkar gilla att träna och de är, enligt min erfarenhet, intresserade av att vara sin förare till lags.

Som alltid - kolla linjer noggrant; MH-statistik, röntgen etc. Försök också få träffa så många individer som möjligt, gärna inte bara hos uppfödaren utan hos "vanliga" ägare.
 
Träffade på ett gäng Hovawarter när jag valde ras för mitt första valpköp. Var riktigt trevliga hundar tyckte jag, och hade säkert funkat fint för mig, verkar väldigt allsidiga, aktiva...har hört att de kanske kan vara lite vaktiga men inget som jag märkte av med dem iaf. Glada och sociala var de! Vet att de används i allt från bruks till drag..

Jag valde bort dem pga pälsen som jag insåg fäller en hel del (inte mer än andra raser kanske, men betydligt mer än "icke-fällande" raser såklart!). Jag valde därför briard.. pälsvård men inte hår överallt.

Beauceron verkar härliga också tycker jag.

I övrigt kanske du skulle kika på Riesen också som ett alternativ? Där finns det de som är mer hårdavlade på ARBETE, och de som är mer..mellanting antar jag, men uppfödarna är rätt tydliga med vad de vill med sina hundar tyckte jag som pratade en hel del med några olika.
 
Tack för era svar!
Ska nog fortsätta kolla på hovawarten ändå. Om vakten är hanterbar har jag egentligen inget emot det, bor ensligt. Ska dock kolla mh o ev mt noga.

Beauceron låter också som en väldigt passande ras! Kul! Ska kolla vidare på den med. Är det en liten ras (numerärt alltså)? Svåra att få tag i?

Riesen är väl typ en dröm utseendemässigt, men det här med trimraser alltså... inte min kopp te.
 
Tack för era svar!
Ska nog fortsätta kolla på hovawarten ändå. Om vakten är hanterbar har jag egentligen inget emot det, bor ensligt. Ska dock kolla mh o ev mt noga.

Beauceron låter också som en väldigt passande ras! Kul! Ska kolla vidare på den med. Är det en liten ras (numerärt alltså)? Svåra att få tag i?

Riesen är väl typ en dröm utseendemässigt, men det här med trimraser alltså... inte min kopp te.

Åsa svarar nog bäst för Beauceron..men visst är det ju så att det inte finns många uppfödare av dem här i vårt land?

Om du bor ensligt kan jag inte tänka mig att det är nått problem med hoffarna gällande vakt.. det är ju inte nån slags ovtjarka vi pratar om.

Fördelen med tex riesen är ju att du slipper hundhår överallt :) Vet att det finns folk som klipper dem helt enkelt också, men trimma ska ju vara bäst som jag förstår det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 301
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 438
Senast: Hedinn
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 704
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 346
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp