Hovbensfraktur?

D

Dean

Idag när jag kom till stallet och skulle ta in min häst så lekte han i hagen och var hur pigg och fräsch som helst. Jag gick in i stallet för att hämta grimman. När jag kommer ut 3min senare och ska hämta hästen är han så fruktansvärt halt, kunde nätt och jämnt ta sig in i stallet.

Han skakade av smärta och stödde inte på vä framben. Jag ringde efter jourveterinären som kom ut och kände på honom. Vi drog av skon och hon kände i hoven på honom. Han hade jätte ont på insidan av undersidan på hoven.
Antagligen är det en blödning, hovböld eller hovbensfraktur sa vet.
Min häst fick smärtstillande och en rejält hovbandage.

Har någon här erfarenhet av hovbensfrakturer? Enlig vet så går det inte alltid att göra något åt dem. Skulle min häst behöva tas bort så vet jag inte hur jag skulle klara det.
Jag har haft honom i 12 år vilket är mer än hälften så gammal som jag är. Han är mitt allt!

Erfarenheter om hovbölder och blödningar i hoven uppskattas också, så jag kan få ett hum om vad det lutar mest mot.
 
Jag har ingen erfarenhet alls :(, men jag håller Alla tummar för din älskade vän!

*kram*
 
Åh tack så mycket!
Jag behöver allt stöd jag kan få just nu. Min älskling har aldrig varit så här dålig förut och det gör så ont i mig att se honom lida :cry:
Imorgon när alla hans kompisar springer ut i hagen står han kvar inne och förstår inte alls varför han inte får gå ut...

Imorgon ska vi iaf försöka utesluta hovböld eller blödning. Hittar vi inget sånt så blir det röntgen i veckan...min lilla bäbis, hoppas det inte är allvarligt...
 
Fraktur av hovbensvingen har en hygglig prognos med total boxvila och special beslag bestående i en sko med extra "uptå" på bägge sidor av hoven så att hoven inte kan ge sig.
Är frakturen mer komplicerad eller mer centralt placerad på hovbenet är det tyvärr ingen vidare prognos.

Frakturer av hovbensvingen är inte särskillt ovanligt, ett typiskt palpations fynd är att dom blir extremt ömma om man trycker samman den bakersta delen av hoven med visitertången, alltså, pressar ballarna mot varandra. På röntgen syns dessa frakturer tydligasr i de vinklade projektionerna och kan vara svåra att upptäcka rakt framifrån och från sidan.

Vet inte om det var till så mycket hjälp, men i alla fall...

Hoppas att det bara är en blödning, men som sagt, vissa frakturer kan läka fint,

lycka till, vet-stud.
 
Åh tack så mkt!

Jag vet inte om veterinären som var ute tryckte ihop ballarna, men när hon klämde med tången på insidan av undersidan på hoven så ömmade han jätte mkt. Vet du om det är positivt eller negativt?
 
Jag var med min ponny till klinik för misstänkt hovbensfraktur.Dom sa där att det oftast läkte bra och inte blev komplikationer eller nedsatt användbarhet efteråt. Däremot var det svårt att upptäcka dem på röntgen då de oftast inte gick att se förrän efter 10-12 dagar och sprickan/frakturen blivit urkalkad. Dom gipsade direkt för det var ett snabbt sett att se om smärtan försvann när hoven inte längre kunde röra sig. Bara på en el två dagar skulle man se resultat på det viset.
Lycka till
 
Dom två hästar jag känner som haft hovbensfraktur är båda helt friska idag!

Jag kände dom inte då dom hade själva frakturen, så jag kan tyvärr inte säga hur lång tid läkningen tog.
 
En kompis vars häst fick hovbenskfraktur är helt frisk idag. Han är 24 idag och var väl 21 när han fick den. Hästen röntgades och fick ett sjukbeslag på hoven och ordinerades boxvila - i månader. Om jag inte minns fel så stod han på box i fyra månader. Hon kunde ta ut honom på kortare promenader runt stallet då och då. Han överlevde!
 
Jag har haft säkert 10-12 hovbensfrakturer, samtliga har läkt bra och hästarna har kunnat tävla som vanligt, vid en akut hälta brukar man (om man eliminerar de andra sakerna) vänta i ca en vecka innan man röngar, då det kan vara en blödning så frakturen kan vara svår eller onöjlig att se...så även om du röntgar i morgon så rekommenderar jag att du gör en ny om 7-10 dgr igen(men det vet väl veterinärerna) det luriga med hovbensfrakturer är att dom helt plötsligt kan bli haltfria en period...där skall man inte låta sig luras..
konvalecensen är ofta boxvila 3-4 mån med ringsko och sidokappor så hoven hålls i stängt läge...

Har läst att det skall finnas en hovslagare ner i Helsingborg som är jätteduktig på hov"sjukdomar", han kanske har nyare rön...men hovbensfrakturer får jag 1-2 ggr om året......
 
Det lät som om Dina hästar fick hovbensfraktur hela tiden... :D Men så är det ju inte...

Dean: Jag har en donna med hovbensfraktur just nu. Det hände på lördagen och vi åkte till ATG-klinik på måndagen. De var först helt övertygade om att det var en hovböld men tog för säkerhets skull 5 bilder. Först sa de att det var OK, men efter ytterligare studerande av bilderna såg man en hårfin linje...
Det blev ringsko med sidokappor och boxvila, vi hann som tur var bygga utebox innan snön och tjälen kom.
På fredag är det exakt 4 månader sedan, för en månad sedan var vi ute och röntgade för sista gången enligt vet. Då fick hon klartecken att börja rehabiliteringen med skritt och hagen har byggts ut till ca 15x15 m. Nu har hon skrittat för vagn (travhäst) i snart en månad och får inom kort börja trava lite "försiktigt". Hur det nu ska gå, det har varit "spännande" skritt-turer i bland... :angel:

/// Ghost
 
Tack för alla svar!

Som tur är så var det ingen hovbensfraktur. Idag när jag kom till stallet så var han helt ohalt, även i traven. Jag ringde vet för säkerhets skull, men hon sa att om han är ohalt så kan det bara ha varit en blödning/böld som legat och tryckt och orsakat smärtan. Eller så kan de ha varit så att han slog i en nerv, ungefär som vår nerv vi har i armbågen, fast det gör myyyycket ondare på hästar.

Hovslagaren verkat ner honom för att kolla efter blödning och hittade en jätte liten som det helt enkelt måste berott på. Nu står han på filtsulor och mår hur bra som helst.

Inatt får jag sova...
 
Men var försiktig...som jag skrev i mitt inlägg så KAN dom bli helt haltfria en period, kör man på då som vanligt så har du en ännu större fraktur....

och till er alla (utom ghost :D)
Jag har konvalecenter :D :D, så jag får ju inte hovbensfrakturer på mina hästar stup i kvarten....det vore ju bedrövligt om fallet var så :angel: :angel: :rofl:
 
Jag tog upp det med veterinären. Men hon sa att hästen går inte från att ha varit blockhalt till att vara helt ren även i traven. Dessutom hittade ju hovslagaren en liten blödning i hoven.

Det var bra att du skrev att du har konvalicenter...jag började nästan undra ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 337
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp