Hovbensfraktur

Kak

Trådstartare
Min häst har fått en hovbensfraktur...Han har gått med den i fyra veckor pga att dom på Ultuna kliniken inte tyckte att det var nödvändigt att röntka honom från första början, eftersom de trodde sig ha hittat en böld...Fyra veckor senare, när han fortfarande var halt, krävde jag att de skulle röntka, och hoppsan det var visst en fraktur. Precis vad min hovis hemma hade trott från början. Nu är det visst minst 6 mån konvalecens med nästan lika lång boxvila. Det är inte ens säkert att han blir bra sa dom. Är det någon som har erfarenhet av frakurer? Finns det någonting man kan göra för att de ska läka bättre/snabbare förutom stillhet? Han är skodd med ringsko + gips utanpå.

Tacksam för tips och råd // Kakan
 
Sv: Hovbensfraktur

Min kompis häst fick en fraktur i hovbenet, boxvila eller lite hage 3*3 m i 6 mån fick absolut inte springa eller hoppa omkring, hon var på återbesök ca var 6.e vecka och den läkte bra. Är idag friskförklarad :) och har kommit lite smått i gång med träningen igen. (detta hände i början på sommaren)
 
Sv: Hovbensfraktur

Det låter ju lite hoppfullt då i alla fall! Liten hage är nog inte så dumt, eftersom han absolut inte står stilla i boxen...
 
Sv: Hovbensfraktur

En kompis häst bröt hovbenet. Han var helt återställd efter 6 månaders boxvila. Har för mig att han efter två månader kunde få gå i en liten hage istället men de första veckorna fick han inte ens gå ut ur boxen när hon mockade.
 
Sv: Hovbensfraktur

jag har en märr nu som har en hovbensfraktur..hon fick den i slutet av oktober och får börja skritta lite lätt nu, hovbensfrakturer tar tid men oftast blir dom helt återställda...jag har aldrig gipsat nån, utan ringsko med sidokappor är det som gällt här...( så hoven inte kan vidga sig.)
 
Sv: Hovbensfraktur

är det sant att de tvingar hästar att stå i box i 6 månader?
Då hade jag avlivat för att skona hästen. Usch för boxvila!
En ponny blev vävare av hennes boxvila och fick avlivas sen pga belastningen.
/jenny
 
Sv: Hovbensfraktur

Har varit med om tre hovbensbrott. Två avlivades och den tredje (travsto) hade superfin stam och gick till aveln.
 
Sv: Hovbensfraktur

Jag har haft många hästar som stått på box i många månader..ingen av dem har utvecklat olater...att avliva en häst för att den har en hovbensfraktur som oftast läker skulle JAG tycka var oetiskt...du uttalar dig som vanligt utan relevans.
 
Sv: Hovbensfraktur

relevans är väl att skona en häst från boxvila längre än nån vecka? Med boxvila menar jag BOX.
Så ser jag på hästens natur.
Etik vet hästen ingenting om, inte heller vet den om att den ska dö, eller hur mycket den är värd efter x antal instängda timmar.
/jenny
 
Sv: Hovbensfraktur

Ja men då kanske du skulle komma hit och praktisera hos mig...så kunde du ju se hur "dåligt" hästarna som står på box mår......
Så du skulle alltså låta avliva alla hästar som står på box mer än en vecka??
 
Sv: Hovbensfraktur

Det beror lite på vart frakturen sitter, men i 99% är det mkt god prognos på hovbensfrakturer! Boxvila är ju att föredra de första 8 veckorna, men nu hade du oturen och fick en feldiagnos, men jag tror inte du ska vara orolig. Har en i stallet just nu, och jag tycker det är mkt mer humanare att låta hästen stå i box än att avliva den. han får sin frulle, äter och sen slumrar han in i det tysta stallet. Han får halm o peta i, fri tillgång till hösilage. Han har det så bra så!

/cj
 
Sv: Hovbensfraktur

prognonsen vid hovbensfraktur beror mycket på ifall frakturen involverar hovleden elelr inte. Går frakturen upp i leden så ÄR prognosen betydligt sämre än om den sitter i en hovbensgren eller nån annanstans där leden inte är inblandad.

Stillhet och ringsko med traktkappor är det enda du kan göra - och ge hästen TId, lååång tid! Hellre vänta lite för länge än för lite! Och kom ihåg, bara för att smärtan är borta betyder det inte nödvändigtvis att frakturen är läkt - här måste man gå efter vad röntgenbilderna säjer.

Lycka till! :)
 
Sv: Hovbensfraktur

om boxvilan beräknas bli längre än en vecka skulle jag må jättedåligt över att tvinga henne till isolering. Och om inga andra alternativ finns så skulle avlivning komma på tal ja.
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.
Får de inte röra sig alls borde man ju binda fast dem oxå, men de gör man ju inte så då borde en utehage vara det som rekommenderas av kunniga veterinärer.
 
Sv: Hovbensfraktur

Vi har en häst som har haft fraktur som unghäst.
Han var en ganska så jobbig krabat när han blev lite äldre (inridningen/utbildningen), men han går nummera 1,30 hoppning, FT m.m. Och har inga problem av sin skada som unghäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

Bra länk om hovbensfrakturer.

Ringsko med sidokappor är det som gäller. Min ena häst lyckades trots boxvila och sjukbeslag få en till fraktur på samma fot under boxvilan.... Han fick första frakturen i mars 2004 och han ska börja ridas igång nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

snigelfarmor skrev:
om boxvilan beräknas bli längre än en vecka skulle jag må jättedåligt över att tvinga henne till isolering. Och om inga andra alternativ finns så skulle avlivning komma på tal ja.
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.
Får de inte röra sig alls borde man ju binda fast dem oxå, men de gör man ju inte så då borde en utehage vara det som rekommenderas av kunniga veterinärer.

Vi har haft längre boxvilor än en vecka pga av operationer som gjort det omöjligt för hästarna att vara ute!
Inte har de snurrat runt i boxen eller varit apatiska!
Dena ena hästen utveklade dock en ovana när hon stod på djursjukhuset, hon började väva. Men det var inte så konstigt, hästen var i toppkondis efter som hon gick msv FT och blev satt på boxvila direkt.
Här hemma hos oss, så mår inte våra hästar "dåligt" av boxvila. De har så de kan titta ut genom sitt fönster i boxen (vi tar bort förnstert så de kan sticka ut huvudet), då kan de se de andra hästarna eller någon i familjen.
Dessutom så får de hö, lite men mkt ofta så de har något att göra hela tiden.

Så vi har inte haft några speciella problem.
Förutom hästen som väver, och som fortfarande väver i vissa siturationer, men hon har inga problem med sina ben för det.

Sedan så tycker jag att det är mkt svårt att uttala sig om en sådan här sitts om man ALDRIG har varit i en sådan situration!
Det är väldigt lätt att tycka en sak, men mkt svårare när det händer en själva.
Och visst, jag tycker med synd om hästarna när de blir inspärrade i sin box, de är ju inte gjorda för det. Men varför avliva en häst som kan bli 100% frisk, samt inte lider speciellt mkt av att stå i en box (mer än att den blir rastlös och vill ha sällskap i stallet).

Nä, komm till baka när du har varit i en sådan sitts att hästen måste stå i boxvila mer än en vecka!

Sedan så kan man inte dra alla hästar över en kamm, vissa hästar klarar inte av att ha boxvila (om så för en dag), medan vissa klarar det galant!
 
Sv: Hovbensfraktur

Jag har en ung-ponny som fick en hovbensfraktur för 3 månader sedan.
Hon blev röntgat direkt och blev beordrad boxvila i 5 veckor. (+ringsko)
Tillbaka för röntgen igen och då hade det läkt något bättre än förväntat, så hon fick komma ut i sjukhage i 4 veckor.
Tillbaka för röntgen IGEN och då sade de att hon skulle stå i sjukhage 4 veckor till, men kunde få komma ut och promeneras.
Detta för att det var ok att börja röra på henne, men detta skulle ske kontrollerat. Alltså inget lycko-race i hagen.
Nu har de veckorna gått och jag har för ett par dagar sedan släppt ut henne i sin vanliga hage igen.
Det läker tydligen mycket snabbare och bättre på unghästar så till mig sa de att hon tveklöst skulle bli helt återställd.
sen beror det väl på om hovbenet gått helt av eller om det är en spricka. Min hade en spricka.
Om det är en spricka beror det tydligen också på hur högt upp den går.
Jag är ingen expert på området, men detta fick jag lära mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovbensfraktur

Jag har aldrig på 10 år haft nån boxvilehäst som snurrar runt eller blir apatisk....inte heller börjar krubbita eller väva......ge dom fritt med grovfoder och nån kompis med inne så fixar dom det galant....visserligen är det ju BÄTTRE om dom får vara te, men om skadan inte tillåter det så är det inte så mycket att göra åt....jag skulle aldrig avliva en häst med hovbensfraktur...jag har sett alldeles för många hästar som blivit fullständigt återställda efter en sån prognos.
 
Sv: Hovbensfraktur

AVLIVA om det blir boxvila mer än en vecka??????
Ja, vad svarar man på det?
Inte så att du är lite lat och tar en "enkel" utväg? :crazy:
För visst krävs det mer av en vad gäller omvårdnad och pyssel och så.
Om du ej själv är veterinär så tycker jag inte att du har kompetens att uttala dig om vad kunniga veterinärer ska rekommendera för behandling!
Tack gode gud för att de flesta hästägare orkar hålla ut mer än en vecka med boxvila åt en skadad totto.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 172
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 033
Senast: Estivuz
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: supersonic
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 113
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp