Hovbensfrakturer andras erfarenheter av läkning och konvalescens sökes

Poppa

Trådstartare
Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på plats men vi kunde inte lokalisera någon böld. Hästen var mycket smärtpåverkad och fick efter samråd med veterinär påbörja smärtlindring med rekommendationer att vänta ut misstänkt böld med jodopaxomslag. Hovlagare var ute även 2 juli utan att hitta någon böld.....

4 juli åkte jag med hästen till klinik och röntgen visade en tydlig hovbensfraktur typ III (dvs mitt fram på hovbenet). God prognos sa veterinären som gipsade hoven och rekommenderade att hästen under veckan skulle skos med ringsko. Smärtlindring var inte så bra för man vill ju inte att hästen ska belasta frakturen så ordinationen var bara någon dag till.

Ringsko kom på 6 juli och man såg inte att hästen blev hjälpt av denna utan stod på sin boxvila och avlastade frakturhoven. Efter någon vecka började vänster bakben må dåligt av överbelastningen ( trots eller kanske pga stödlindning?? ) Svullnad i hela benet och efter ytterligare dagar började det vätska ur skenbenet. Symtomen var ju klart lymfangitlikande men hästen hade ingen feber eller allmänpåverkan. Fick börja med Metacam och noga följa tempen för att snabbt kunna sätta in antibiotika ifall de vätskande såren på benet skulle ge klassisk lymfangit.

Nu en månad senare (med strikt boxvila) ser jag en liten förbättring. Hästen är nu utan Metacam och belastar nu stundvis frakturbenet. Det överansträngda benet är mycket bättre men lättare svullnad över skenben kota finns kvar. Jag oroar mig för att hon kan ha fått senskada av överbelastningen och jag oroar mig för atrosbildning i leden av frakturen.

Veterinärerna säger att det är en vanlig diagnos och prognosen är hyfsat bra men läkningstiden är lång och kan variera.

Jag vill höra om andras erfarenheter om hovbensfraktur. Kanske hittar jag någon här som redan befinner sig i samma situation och vi kan följa/byta erfarenheter??
 
Råkade ut för det för tio år sedan, det tog sin lilla tid, men frisk och kry blev pållen.

Han fick inga komplikationer alls, det läkte fint och som det skulle, men det tog ett år innan han friskförklarades.

Min gick däremot inte att ha på boxvila, han blev helt knäpp av det, så han fick vara ute på dagtid i begränsad hage, det var inte många meter från stall till hage, så veterinären tyckte fördelarna med att ha honom ute övervägde nackdelarna han fick av belastningen att gå till hagen.
 
Råkade ut för det för tio år sedan, det tog sin lilla tid, men frisk och kry blev pållen.

Han fick inga komplikationer alls, det läkte fint och som det skulle, men det tog ett år innan han friskförklarades.

Min gick däremot inte att ha på boxvila, han blev helt knäpp av det, så han fick vara ute på dagtid i begränsad hage, det var inte många meter från stall till hage, så veterinären tyckte fördelarna med att ha honom ute övervägde nackdelarna han fick av belastningen att gå till hagen.
 
smärtan försvinner inte alltid bara för att man får dit sjukbslaget, utan det tar sin lilla tid.

gick frakturen upp i leden? om inte - mkt god prognos om det bara får ta sin tid

Sen vad gäller överbelastningen på det andra benet så är det problematiskt. Under min hovslagarpraktik (på Ultuna, snart 20 år sen) kom det in en häst som fått belastningsfång på det friska bakbenet, då den avlastat det skadade (minns inte vad det var för skada) pga smärta. Hade dock inte möjlighet att följa den, utan var bara med och gjorde sjukbeslag till den.
Jag skulle nog be dig diskutera med din egen, eller klinikens, hovslagare om nån form av "förebyggande sjukbeslag" på det friska bakbenet, för att minska risken för belastningsfång.
 
Tack för återkoppling Eloise :) Roligt att höra att det gick bra för din häst! Ja stå på box så länge kan inte vara kul. Jag har fördelen att kunna ha henne på utebox i hagen. Vi byggde om lösdriften så hon är med hästkompis fast ändå inte på riktigt.....Det går hyfsat bra med hennes psyke än så länge, tack och lov
 
smärtan försvinner inte alltid bara för att man får dit sjukbslaget, utan det tar sin lilla tid.

gick frakturen upp i leden? om inte - mkt god prognos om det bara får ta sin tid

Sen vad gäller överbelastningen på det andra benet så är det problematiskt. Under min hovslagarpraktik (på Ultuna, snart 20 år sen) kom det in en häst som fått belastningsfång på det friska bakbenet, då den avlastat det skadade (minns inte vad det var för skada) pga smärta. Hade dock inte möjlighet att följa den, utan var bara med och gjorde sjukbeslag till den.
Jag skulle nog be dig diskutera med din egen, eller klinikens, hovslagare om nån form av "förebyggande sjukbeslag" på det friska bakbenet, för att minska risken för belastningsfång.

Tack för svar Ameo :) Ja den veterinär jag pratade med på telefon när vänsterbenet blev överbelastat berättade att den extra smärtan berodde på att frakturen gick upp i leden.

Vid klinikbesöket nämndes inte detta och att prognosen då är sämre. På klinikbesöket tittade jag på rtg-bilderna tillsammans med veterinären och han trodde antagligen att jag såg det själv, men jag var så fokuserad på vad han gav för anvisningar om ringsko och prognos samt smärtlindring. Det var först när jag kom hem och satte igång att googla jag förstod att det inte var så bra att frakturen går upp i leden och då trodde jag inte att så var fallet. Så jag fick två bakslag vid telefonkontakten när vänsterbenet blev dåligt.

Jag har också tänkt på risken för belastningsfång och läst en del om detta. Nu är hon så pass mycket bättre så jag tror inte att fångbeslag som förebyggande är aktuellt för oss just nu. Men jag måste fråga hur skor man andra benet på en häst som inte vill eller får belasta andra benet? Klarar man det i sin vanliga skomiljö? Kanske dum fråga men du vet vad man säger....."frågar man inte får man ingenting veta" :D
 
Men jag måste fråga hur skor man andra benet på en häst som inte vill eller får belasta andra benet? Klarar man det i sin vanliga skomiljö? Kanske dum fråga men du vet vad man säger....."frågar man inte får man ingenting veta" :D
Av två onda ting får man ibland välja det som är "minst ont".
Om hästen har en fungerande sko med traktkappor, så att frakturen hålls stabil, så tror jag nog att man skulle kunna lägga en bedövning på det benet så att hästen klarar att stå på den hoven medan man skor den andra. Det är inget idealiskt läge, men om alternativet är att bedöva i nån timme för att göra tt sjukbeslag till den andra hoven för att rädda den från belastningsfång, så hade jag valt att (låta veterinär) bedöva. För risken är ju annars att man sabbar det andra benet även om frakturen läker bra.
pest eller kolera...
 
Jag är mitt uppe i min hästs konvalescens. Frakturen upptäcktes 25/4, skapades 8/3, behandlades först som sulläderinflammation. Min har typ 1, inte gått hela vägen upp i led och god prognos. Stod 6 veckor på boxvila efter diagnos. Har inte haft ringsko på min utan barfota med plastgips på skadade hoven. Bytt ca varannan - var tredje vecka. 2 ÅB gjorda hittills.

3 graders hälta i höger varv, 1 grad/markering i vänster varv vid första veterinärbesöket den 25/4. God prognos eftersom att det nästan inte syntes i vänster varv. Boxvila 6 veckor, gräsfika-promenader på ca 20 min/dag ok.


1-2 grads hälta vid ÅB 1 den 3/6 endast i höger varv. Läkt 1/4. Sjukhage max 10m*10m i 4 veckor.


Endast markering i höger varv vid ÅB 2 den 4/7 vilket likväl kan vara pga att han var barfota och är väldigt känslig. Läkt 50% högst upp och i mitten. Fick börja promenera med honom med start på 15 min, ökas 5 min/vecka. Vi är nu uppe i 35 min. Han går inspänd med snodd under halva promenaden och tömkörs även rakt fram.
 
2008 fick min ardenner/fjording en hovbensfraktur på VB. Hovslagaren kom ut och kollade efter en hovböld, det var det inte, så han fick gips på hoven, efter en månad var det fortfarande inte bra, vilket berodde på hans tyngd (700kg)

Då åkte vi ner till Jägersro där han fick en skruv inopererad. Prognosen var god för att frakturen var på ett bakben och han var ung. Efter operationen åkte vi dit en gång varje månad för kontroll och efter 6 månader var han friskförklarad.
Instruktionerna jag fick var att trava och galoppera endast där det är mjukt. Han får aldrig mer dra en vagn, för det kan påfresta hoven för mycket, och för att skruven inte ska röra på sig för mycket måste han alltid ha bakskor på sig.

Nu 8 år senare så är det bara på vintern om han skulle råka halka till som han kan få lite känning, men det går över snabbt.
 

Endast markering i höger varv vid ÅB 2 den 4/7 vilket likväl kan vara pga att han var barfota och är väldigt känslig. Läkt 50% högst upp och i mitten. Fick börja promenera med honom med start på 15 min, ökas 5 min/vecka. Vi är nu uppe i 35 min. Han går inspänd med snodd under halva promenaden och tömkörs även rakt fram.[/QUOTE]

Hej :) Vad roligt att läsa om din erfarenheter och vad roligt att se att det gått så snabbt åt positivt resultat.

Har du inte haft några bakslag med ex överbelastat friskt ben? Kolik eller liknande?

Jag ger fortfarande kokta linfrö varje dag och håller koll på bajsandet. Ger även Gut balancer eftersom min fått en del metacamdoser. Första veckorna på box gav jag även paraffinolja eftersom jag läste mig till att risken för förstoppningskolik var så stor vid plötslig boxvila

Fortsätt gärna uppdatera om hur det går för er framöver :)
 
Nu 8 år senare så är det bara på vintern om han skulle råka halka till som han kan få lite känning, men det går över snabbt.[/QUOTE]

Hej och tack för att du delar dina erfarenheter med mig :)

Jag har hittat en studie om hovbensfraktur som en veterinärstuderande gjort och jag förstår det som att det blir allt mer sällan man "lagar" hovbensfrakturer med skruvar eller beslag. När du beskriver att han kan få symtom om han halkar menar du att han blir tillfälligt halt på det benet då.

Jag oroar mig förstås för artrosbildning eftersom sprickan går upp i leden och dessutom är hästen f-99 :/
 
@Poppa
Min fick komma ut och äta gräs under boxvilan så tror det hjälpte magen, hade fri tillgång på grovfoder och fick mash emellanåt. Ingen värme eller dylikt i de andra benen. Hade lite diarréer i slutet på boxvilan men han har en väldigt känslig mage så det kan bero på mashen.
Min har inte fått något smärtstillande dels pga tidigare magsår och för att han inte skulle överbelasta sin skada.
Glömde tillägga att han numera är skodd på alla fyra plus fortsatt gips på skadade hoven.
 
En ponny i stallet fick diagonsen i mitten av juli. Fick skadan i slutet av juni. Hovslagare och vet trodde ev fång först.
Det har inte gått upp i leden, utan bara i hovbenet.
Det lät som att det var en bra prognos på att han kommer bli helt återställd, så länge det läker som det ska.
Han syndes det bara i trav att han var halt, verkar inte ha så mycket smärta trots allt.
Nu går han med gips och en sko men ska skos om när klinikhovslagaren är tillbaka efter semestern.
Tanken är att han ska röntgas ungefär var 8 vecka för att hålla koll på att det läker ihop som det ska.
Men mest troligt får han stå i sjukhage fram tom november.
Han får gå ute dygnet runt i sjukhage vilket han trivs bra med. Inne på box går han bara runt runt hela tiden.
 
Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på plats men vi kunde inte lokalisera någon böld. Hästen var mycket smärtpåverkad och fick efter samråd med veterinär påbörja smärtlindring med rekommendationer att vänta ut misstänkt böld med jodopaxomslag. Hovlagare var ute även 2 juli utan att hitta någon böld.....

4 juli åkte jag med hästen till klinik och röntgen visade en tydlig hovbensfraktur typ III (dvs mitt fram på hovbenet). God prognos sa veterinären som gipsade hoven och rekommenderade att hästen under veckan skulle skos med ringsko. Smärtlindring var inte så bra för man vill ju inte att hästen ska belasta frakturen så ordinationen var bara någon dag till.

Ringsko kom på 6 juli och man såg inte att hästen blev hjälpt av denna utan stod på sin boxvila och avlastade frakturhoven. Efter någon vecka började vänster bakben må dåligt av överbelastningen ( trots eller kanske pga stödlindning?? ) Svullnad i hela benet och efter ytterligare dagar började det vätska ur skenbenet. Symtomen var ju klart lymfangitlikande men hästen hade ingen feber eller allmänpåverkan. Fick börja med Metacam och noga följa tempen för att snabbt kunna sätta in antibiotika ifall de vätskande såren på benet skulle ge klassisk lymfangit.

Nu en månad senare (med strikt boxvila) ser jag en liten förbättring. Hästen är nu utan Metacam och belastar nu stundvis frakturbenet. Det överansträngda benet är mycket bättre men lättare svullnad över skenben kota finns kvar. Jag oroar mig för att hon kan ha fått senskada av överbelastningen och jag oroar mig för atrosbildning i leden av frakturen.

Veterinärerna säger att det är en vanlig diagnos och prognosen är hyfsat bra men läkningstiden är lång och kan variera.

Jag vill höra om andras erfarenheter om hovbensfraktur. Kanske hittar jag någon här som redan befinner sig i samma situation och vi kan följa/byta erfarenheter??

Jag red ett tag en vbl-travare som rehabiliterades efter hovbensfraktur.
Han vilade ett år, rehabiliterades och kom till start på V75.
 
Min häst är under igångsättning efter en hovbensfraktur. Hon skadade sig i april -15 och senaste besöket var för två veckor sedan och då blev hon friskförklarad. På röntgenbilden kunde man fortfarande vart frakturen suttit så det är väl inte läkt till 100% så hon ska gå med sjuksko ett par månader till och kommer sedan att räknas som frisk. Behövs iaf ingen mer röntgen. Frakturen gick lite in i leden, men ingen artros syns eller någon hälta så leden klarade sig utan några skador.

Min har en gammal skada på andra bakbenet och jag var livrädd för att den skulle gå upp/bli värre eftersom hon avlastade på det. De första veckorna var hon jättetjock i benet men när hon kunde börja stödja på frakturhoven så gick svullnaden ner.

Det har varit en otrolig lång och jobbig resa. Mycket tankar och funderingar och det har varit en del bakslag under tiden. 3 första månaderna var hon inte utanför stallet, sen byggde vi en sjukbox i anslutning till lösdriften och där stod hon 6 månader, så totalt 9 månader på strikt boxvila. Sen ökade vi systematiskt sjukboxen så hon kunde röra sig lite mer men absolut inte så stort så hon kunde galoppera runt. I jan/feb började jag gå på korta tömkörningspromenader som oxå utökades systematiskt. Men det är inte fören nu jag har fått börja skritta uppsuttet, premiärturen skedde i torsdags :banana:. Jag upplever dock att hon är lite sned i kroppen pga felbelastning så ska boka tid till kiropraktor.

Sänder dig en kram och ett stort lycka till med din häst :heart
 
@zanque tack så mycket för kramen :heart och att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag sökte på ditt namn och fick fram trådar där du skrivit fler detaljer om allt du och din häst varit med om genom denna skada. Vilken lång och tråkig "resa ni har gjort" men skönt att läsa att du nu ändå börjar se lite ljusare på framtiden :)

Jag har precis som du byggt en sjukbox i anslutningen till hagen. Det gör det lite lättare att acceptera att hon skall stå där väldigt länge.

Min häst hade sommaren 2015 stora problem med luftvägarna till följd av en plötsligt uppblossande allergi. Nu när jag utrett vad hon är allergisk mot och kommit en lång väg in i vaccineringen av denna så är denna under kontroll men med detta som bakgrund var det inte helt självklart att ytterligare en hälsogrej skulle få besvära henne. Veterinären var dock så positiv till en god prognos och just på kliniken var jag inte redo att ens diskutera om det var värt att rehabilitera henne med tanke på vilken jobbig tid hon har framför sig.

Hon är så tålig och tålmodig men när det överbelastade benet var som sämst undrade jag allt om det var rätt att tänka framåt. Nu är det benet mycket bättre men jag kämpar fortfarande med två sår som uppkom när benet var så svullet så det vätskade sig. Hon rör sig rätt mycket bättre nu efter en månad. I alla fall det lilla som jag kan se på hennes begränsade möjligheter att röra sig. Med ett bättre mående börjar också överskottsenergin komma vilket ju är ett bekymmer i sig.

Jag ska göra ny röntgen i början av september. Jag oroar mig redan för vad denna ska visa man vill ju att det ska ha gått mycket framåt men jag hör hur det låter i den skadade hoven så jag vågar knappt hoppas på pågående läkning :confused:

Håller tummar och tår för dig och din häst och hoppas jag snart får läsa mer positivt :)
 
En ponny i stallet fick diagonsen i mitten av juli. Fick skadan i slutet av juni. Hovslagare och vet trodde ev fång först.
Det har inte gått upp i leden, utan bara i hovbenet.
Det lät som att det var en bra prognos på att han kommer bli helt återställd, så länge det läker som det ska.
Han syndes det bara i trav att han var halt, verkar inte ha så mycket smärta trots allt.
Nu går han med gips och en sko men ska skos om när klinikhovslagaren är tillbaka efter semestern.
Tanken är att han ska röntgas ungefär var 8 vecka för att hålla koll på att det läker ihop som det ska.
Men mest troligt får han stå i sjukhage fram tom november.
Han får gå ute dygnet runt i sjukhage vilket han trivs bra med. Inne på box går han bara runt runt hela tiden.
 
@Smurfmodesty Låter som om den frakturen var lite mindre än den min häst går med eller också säger veterinärerna lite olika om förväntad läkningstid. Uppdatera gärna hur det går även fortsättningsvis
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 098
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 975
Senast: Sirap
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: supersonic
·
Hästvård Skrev om min häst igår som jag plockade in från hagen och efter det ville han inte belasta höger bakben när han stod på det, kunde dock...
Svar
1
· Visningar
1 410
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp