Bukefalos 27 år!

Hovbensrotation - gips

För att avlasta hovbenet så att senor och ligament inte drar det än mer i fel läge när benet belastas. Gipsar man kan man stabilisera benet i ett läge och slippa att senor och ligament "drar" i hovbenet än mer i vissa stegsekvenser.

Således, för att stabilisera och försöka minska risken för ytterligare rotation.

Åsikterna går dock isär, vissa vte/kliniker gipsar ALLTID, andra ALDRIG i fall med hovbensrotation.

Ofta sätts även ett beslag med kort tvärtå och kilklack i trakten på också (eller ensamt). det fungerar på samma sätt, dvs avlastar och undviker de sekvenser i steget där du har maximalt "sendrag" och så på hovbenet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle vilja göra en avgjutning av Noras tassar men vet inte riktigt vad jag ska använda. Är det någon här som gjort avgjutning i...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Jag åkte av min häst i fredags och landade dumt, så vänster armbåge gick ur led, Fick den reponerad och gipsad, men den gick ur led i...
2
Svar
30
· Visningar
1 991
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: MiniLi
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 657
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar