Bukefalos 26 år!

Hovbensrotation - gips

För att avlasta hovbenet så att senor och ligament inte drar det än mer i fel läge när benet belastas. Gipsar man kan man stabilisera benet i ett läge och slippa att senor och ligament "drar" i hovbenet än mer i vissa stegsekvenser.

Således, för att stabilisera och försöka minska risken för ytterligare rotation.

Åsikterna går dock isär, vissa vte/kliniker gipsar ALLTID, andra ALDRIG i fall med hovbensrotation.

Ofta sätts även ett beslag med kort tvärtå och kilklack i trakten på också (eller ensamt). det fungerar på samma sätt, dvs avlastar och undviker de sekvenser i steget där du har maximalt "sendrag" och så på hovbenet.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min bortgångna mammas hund hos mig just nu. Jag hade för mig att han alltid brukar ha fått frontline såhär under fästingperiod...
Svar
4
· Visningar
463
Hästvård Hejsan. Nu har min dam tydligen haft en inkapslad hovböld länge länge, nu har vi lyckats få reda på vad det var för fel och veterinären...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
2 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #7
  • Kattsnack #9

Hästrelaterat

• Föl 2021