Hovbensrotation

Myzan87

Trådstartare
Gammelponnyn har hovbensrotation men veterinär har inte bedömt hur mycket. Det var inte det som de lade vikt vid heller utan hovbölden som spruckit. Hon var ohalt och gick vid tillfället skolös och jag tänker att hade de sett något som hästen led av så hade de väl ändå sagt till?
Iaf, bilderna är skickade till hovslagaren. Och vi ska tillbaka nästa onsdag så tänkte fråga mer då.

Men nu vill jag få lite hjälp med att bedöma hur illa det är.
 

Bifogade filer

  • 8B381273-24AD-4B86-B364-BFCCB597AC5A.jpeg
    8B381273-24AD-4B86-B364-BFCCB597AC5A.jpeg
    118,4 KB · Visningar: 109
Och andra framhoven
 

Bifogade filer

  • 0DDE7B7E-3E18-4DC6-9BC3-0FE73264522B.jpeg
    0DDE7B7E-3E18-4DC6-9BC3-0FE73264522B.jpeg
    126 KB · Visningar: 109
Vem hade du tänkt skulle svara på en så typiskt veterinärkunskapsfråga? Ta du och skicka till någon annan veterinär och betala för ”second opinion” om du inte litar på din egen veterinär.
 
Omöjligt att svara på. Be hovslagaren och veterinären kolla. Allt handlar inte om bara vad som syns utan faktiskt hur hästen mår. Hästar med värre hovbensrotation än det där kan vara ohalta och ridbara, hästar med mindre kan vara halta och aldrig mer kan ridas.
 
Omöjligt att svara på. Be hovslagaren och veterinären kolla. Allt handlar inte om bara vad som syns utan faktiskt hur hästen mår. Hästar med värre hovbensrotation än det där kan vara ohalta och ridbara, hästar med mindre kan vara halta och aldrig mer kan ridas.

Hovslagaren har bilderna och ska fråga veterinären på onsdag vid återbesök.
 
Intressant :) Kan du förklara hur jag ser utifrån bilderna att det varit en rotation?
Normalt är det samma avstånd mellan främre hovväggen och hovbenet hela vägen uppifrån och ner.
På bilderna ser man att avståndet är större nertill än upptill, vilket visar att hovbenet roterat. (hovbensspetsen närmare sulan)
OM jag får nörda lite till, så gissar jag att hästen hade fång i somras? Man kan se att avståndet mellan hovvägg och hovben är samma utmed hovbenets översta tredjedel...

Jag skulle säga att det är en relativt liten rotation, som borde vara förhållandevis enkel att återställa med korrekt verkning/skoning. Sen tar det ju ett bra tag innan hoven återfått normal form.
Och precis som någon ovan skrev, så är det inte graden av rotation som avgör hur hästen mår.

//utbildad hovslagare, dock ej aktiv längre
 
@Myzan87 håller med övriga som hänvisat till behandlande veterinär för bedömning av röntgenbilderna. Blir vansinnigt att be om tolkning av andra på ett diskussionsforum gällande röntgenplåtar allmänt och än mindre prognos utifrån dessa .

Lycka till på onsdag (i morgon) ! 👍😄
 
Normalt är det samma avstånd mellan främre hovväggen och hovbenet hela vägen uppifrån och ner.
På bilderna ser man att avståndet är större nertill än upptill, vilket visar att hovbenet roterat. (hovbensspetsen närmare sulan)
OM jag får nörda lite till, så gissar jag att hästen hade fång i somras? Man kan se att avståndet mellan hovvägg och hovben är samma utmed hovbenets översta tredjedel...

Jag skulle säga att det är en relativt liten rotation, som borde vara förhållandevis enkel att återställa med korrekt verkning/skoning. Sen tar det ju ett bra tag innan hoven återfått normal form.
Och precis som någon ovan skrev, så är det inte graden av rotation som avgör hur hästen mår.

//utbildad hovslagare, dock ej aktiv längre

Tack, det var ett informativt inlägg! :)

Hästen mår bra och är väldigt mjuk i kroppen. Hon rör sig gärna och det syns ingen stelhet eller ovilja. Men samtidigt så vill jag ha koll när skadorna/sjukdomarna blir för stora och märkbara för att kunna ge en bra livskvalité så inte en behandlande veterinär bara fortsätter behandla mot mitt eget bättre vetande. Ponnyn är ändå snart 25år, konstaterad cushings/PPID, fång, triangelmärkt pga kotledsinflammtion (utläkt sen ca 12år tillbaka).
 
@mackan Tack 😄

Det var antingen att fråga på buke eller Google när det gäller bilderna. Jag gillar att fråga andra vad de ser, tycker eller skulle göra men med tanke på vissa av kommentarerna ovan så kommer jag nog faktiskt hålla mej till Google. Det är inte alltid att veterinären är tillgänglig, särskilt inte när klockan nästan är 21 en fredagskväll ;)

Sen var det kanske lite klumpigt formulerat men folk brukar oftast komma in med sina egna erfarenheter när det gäller något, något jag hoppades de skulle göra här.
 
@mackan Tack 😄

Det var antingen att fråga på buke eller Google när det gäller bilderna. Jag gillar att fråga andra vad de ser, tycker eller skulle göra men med tanke på vissa av kommentarerna ovan så kommer jag nog faktiskt hålla mej till Google. Det är inte alltid att veterinären är tillgänglig, särskilt inte när klockan nästan är 21 en fredagskväll ;)

Sen var det kanske lite klumpigt formulerat men folk brukar oftast komma in med sina egna erfarenheter när det gäller något, något jag hoppades de skulle göra här.

ok ... jag förstår nog inte riktigt varför man väljer att varesig fråga om utlåtanden på röntgenplåtar på diskussionsforum eller försöka Googla sånt. Om du själv inte förstår bilderna, hur ska du kunna googla fram något som har bäring ?

Men jag hoppas som sagt du får.hjälp av behandlande veterinär i morgon ang din häst utifrån helhetsbilden för din individ . Just den helhetsbilden är vital .
 
Senast ändrad:
ok ... jag förstår nog inte riktigt varför man väljer att varesig fråga om utlåtanden på röntgenplåtar på diskussionsforum eller försöka Googla sånt. Om du själv inte förstår bilderna, hur ska du kunna googla fram något som har bäring ?

Men jag hoppas som sagt du får.hjälp av behandlande veterinär i morgon ang din häst utifrån helhetsbilden för din individ . Just den helhetsbilden är vital .

Låt TS ställa sin fråga, tycker man att den är dum kan man låta bli att svara.

/moderator
 
Låt TS ställa sin fråga, tycker man att den är dum kan man låta bli att svara.

/moderator

ok ! 👍

Jag utgår från forumreglerna när det gäller hästhälsa - det står tydligt att i första hand bör veterinär konsulteras and råd/diagnos på sjuka hästar . Det är även i linje med vad de flesta svarar liksom i denna tråd .
 
Tack, det var ett informativt inlägg! :)

Hästen mår bra och är väldigt mjuk i kroppen. Hon rör sig gärna och det syns ingen stelhet eller ovilja. Men samtidigt så vill jag ha koll när skadorna/sjukdomarna blir för stora och märkbara för att kunna ge en bra livskvalité så inte en behandlande veterinär bara fortsätter behandla mot mitt eget bättre vetande. Ponnyn är ändå snart 25år, konstaterad cushings/PPID, fång, triangelmärkt pga kotledsinflammtion (utläkt sen ca 12år tillbaka).
Jag fetmarkerade en del av din text i citatet.
Det som är avgörande är hur ont hästen har. Är den smärtfri och rör sig bra kan jag inte se något som pekar mot att den mår dåligt.
Sen är det ju alltid en balansgång med gamla hästar som har diverse diagnoser att hålla reda på. Men, så länge den verkar pigg och smärtfri och håller hullet bra finns nog ingen anledning att ta bort den.
 
Jag fetmarkerade en del av din text i citatet.
Det som är avgörande är hur ont hästen har. Är den smärtfri och rör sig bra kan jag inte se något som pekar mot att den mår dåligt.
Sen är det ju alltid en balansgång med gamla hästar som har diverse diagnoser att hålla reda på. Men, så länge den verkar pigg och smärtfri och håller hullet bra finns nog ingen anledning att ta bort den.

Du som kan. Vad skiljer rotation från sänkning?
 
Du som kan. Vad skiljer rotation från sänkning?
Jag får erkänna att jag är lite osäker på just sänkning, det är lite luddigt. Men så som jag uppfattat det så har hovbenet på nåt sätt sjunkit djupare ner i hovkapseln. Det blir som lite plattfot av det hela. Det är rätt svårdiagnosticerat och går inte att åtgärda, inte sällan med dålig prognos.
Rotationen är som jag beskrev ovan, att hovbenet vrids neråt inuti hoven, så att hovbensspetsen kommer närmare sulan. Och om hästen hålls smärtfri så är det förhållandevis "enkelt" att åtgärda med rätt hovvård (förutsatt att man vet vad man gör!) Men i värsta fall kan hovbensspetsen perforera sulan och det säger sig väl själv att det inte är nån vidare bra prognos då....
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp