Hovbensrotation

S

Shiny

Kan man rida eller på annat sätt använda en häst som har fått hovbensrotation som följd av fång? Hästen i fråga har haft fång flera sommrar i rad, och den här sommaren gick det så illa att det blev en hovbensrotation.

Är det vanligt att man använder hästar med hovbensrotation, eller är det något som gör att hästen måste stå?
 
Sv: Hovbensrotation

Vad sager de pa kliniken,, och vad sager hovslagaren?

Antar att det bara ar for hasten att sta lang stund och om du har tur valldigt latt promenadridning.
 
Sv: Hovbensrotation

Min häst har hovbensrotation(lindrig). Hon visade inga tecken på fång, utan de märkte de på röntgen. Hon hade även kotledsinflammation. Hon stog 4veckor i en liten sjukhage tills återbesök. Vi kunde sätta igång försiktigt efter återb. Skritt på rakt spår i 2veckor, sedan trav och galopp på rakt spår.
 
Sv: Hovbensrotation

Vad sager de pa kliniken,, och vad sager hovslagaren?

Antar att det bara ar for hasten att sta lang stund och om du har tur valldigt latt promenadridning.


Det är inte min häst, så vet inget om vad veterinär eller hovslagare sa. Undrade bara om det är vanligt att de kan användas som promenadhästar. Och det verkar ju som att det kan fungera. Tack för svaren!
 
Sv: Hovbensrotation

Det viktigaste om hästen har fått fång och hovbenssänkning/rotation är man tar bort orsaken till att den fått fång och att hästen får tillräcklig lång boxvila efteråt, tills den är helt ohalt. Och att den inte ansträngs förrän hoven har vuxit ner igen så att lamellranden inte är separerad längre (tar ca 1 år).
En av mina hästar har haft problem med fång vintertid (tål inte fruset gräs), efter sitt värsta fånganfall hade hon måttlig hovbenssänkning och lindrig rotation. Efter ca 6 mån boxvila och därefter försiktig motion gick det dock tillbaka så att rotationen försvann och hovbenssänkningen blev mkt lindrig enligt röntgen.
 
Sv: Hovbensrotation

Dem hästar jag har hanterat som har haft fång
har jag aldrig ställt på box. Tycker att det är det dummaste
man kan göra. Ge blodcirkulerande örter och sen är det bara
att gå-gå-gå och gå. För att hoven ska växa ut och läka
behöver den maximal cirkulation. Bort med skor och halmbädden
säger jag. Har funkat med mina som varit "back-in-business"
snabbt därefter.
 
Sv: Hovbensrotation

Min häst fick fång med minimal rotation i ena framhoven.

Hon stod på box de första veckorna och har sedan tillbringat juli, augusti och halva september i sjukhage.

Veterinärerna som behandlat henne tror på full användbarhet när hovbenet "vuxit på plats" igen. Typ nästa vår...

Skall börja sätta igång henne under hösten och vintern nu. Hon är bara 3 år, så hon går ju ändå inte att arbeta så ansträngande.
 
Sv: Hovbensrotation

min förra häst fick hovbensrotation så pass så att vet tyckte vi skulle ta bort honom, men hovslagare verkade ner i trakterna o filade ner en hel del utav hovväggen (dock inte allt) o sen fick han promenera o promenera o äta skållade brännässlor o han var fullt ridbar efter otroliga 2 månader! :bump:
gosh så glad men blev, gått från förtvivlad hästägare till lycklig flicka på lycklig häst galopperandes i skogen.
dock så kanske alla inte kan rehabilitera sig såå fort...
men lycka till!
 
Sv: Hovbensrotation

Det finns ju olika "skolor" på hur man ser på det med fång. På min ponny har boxvila och avlastning av hovarna genom djup sandbädd eller spånbädd fungerat bäst. Idag är hon helt återställd trots tre akuta fånganfall och tidigare måttlig hovbenssänkning på röntgen. Hon går oskodd, går på bete på sommaren men får stå inne när det är tillgång på fruset gräs ute eftersom hon reagerar direkt på det. Fungerar bättre på hösilage än hö eftersom hon är känslig för mögelsporer. Och hon kan ridas igen.
Grannens ponny som fick mycket rörelse och ingen boxvila efter sina fånganfall klarade sig inte, utan fick tas bort.

Vilan tror jag är viktig för att inte utsätta lamellranden för ytterligare påfrestningar. Man märker ju också på hästen att den ligger ner mycket för att avlasta, är ovillig att röra på sig osv. Så fort den är ohalt tror jag dock det är bra att den rör på sig efter egen förmåga, Snabb verkning med kapning av tån tror jag också är viktig, har sett klar förbättring på fånghästar direkt efter verkningen.
 
Sv: Hovbensrotation

Även i det akuta skedet när de har så fruktansvärt ont? Smärtstillande?

självklart inte, och Ja om det behövs.
Men jag tror inte på boxvila som behandlingsmetod.
Och jag hoppas att man som hästägare hjälper hästen
redan när första symptomen börjar visa sig så att det inte går så
långt att den inte kan gå på flera dar...
 
Sv: Hovbensrotation

Dem hästar jag har hanterat som har haft fång
har jag aldrig ställt på box. Tycker att det är det dummaste
man kan göra. Ge blodcirkulerande örter och sen är det bara
att gå-gå-gå och gå. För att hoven ska växa ut och läka
behöver den maximal cirkulation. Bort med skor och halmbädden
säger jag. Har funkat med mina som varit "back-in-business"
snabbt därefter.

Host harkel????? Vad fan skriver du? Detta om något strider mot svensk djurskyddslagstiftning! Vad är blodcirkluerande örter? Och om hästen inte vill/kan gå-gå-gå då? Tvingar du den till at gå ialla fall?
 
Sv: Hovbensrotation

Det finns ju olika "skolor" på hur man ser på det med fång. På min ponny har boxvila och avlastning av hovarna genom djup sandbädd eller spånbädd fungerat bäst. Idag är hon helt återställd trots tre akuta fånganfall och tidigare måttlig hovbenssänkning på röntgen. Hon går oskodd, går på bete på sommaren men får stå inne när det är tillgång på fruset gräs ute eftersom hon reagerar direkt på det. Fungerar bättre på hösilage än hö eftersom hon är känslig för mögelsporer. Och hon kan ridas igen.
Grannens ponny som fick mycket rörelse och ingen boxvila efter sina fånganfall klarade sig inte, utan fick tas bort.

Vilan tror jag är viktig för att inte utsätta lamellranden för ytterligare påfrestningar. Man märker ju också på hästen att den ligger ner mycket för att avlasta, är ovillig att röra på sig osv. Så fort den är ohalt tror jag dock det är bra att den rör på sig efter egen förmåga, Snabb verkning med kapning av tån tror jag också är viktig, har sett klar förbättring på fånghästar direkt efter verkningen.



Då tror jag att din granne inte tog hand om sin häst tillräckligt fort
eller att det fanns andra faktorer som gjorde att den inte klarade sig.
Självklart ska man inte överanstränga och påfresta.
Men en sjukhage där det finns möjlighet att röra på sig
om hästen vill tycker jag är en självklarhet.
Jag promenerade enbart på gräs första halvåret.
Verkningen och bra hovslagare gör otroligt mycket!
 
Sv: Hovbensrotation

Host harkel????? Vad fan skriver du? Detta om något strider mot svensk djurskyddslagstiftning! Vad är blodcirkluerande örter? Och om hästen inte vill/kan gå-gå-gå då? Tvingar du den till at gå ialla fall?

hehe nu tror jag att du missuppfattar mig, det handlar inte
om djurmisshandel här. Alla örter som stimulerar blodcirkulationen.
Jag menar inte att när hästen ligger på marken och skakar och svettas
att den ska upp och springa. Jag menar att för att hoven långsiktigt ska läka så behöver den växa ut, och detta gör den som bäst
när hästen rör på sig så cirkulationen kommer igång.
 
Sv: Hovbensrotation

Även om hästen ser ohalt ut, så får du tänka på att hovbenet "hänger löst" i hoven tills att lamellranden har vuxit ut och "blivit hel" igen. Ansträngs hästen för mycket innan dess finns en ganska stor risk för återfall. Och tyvärr blir hästen ofta sämre för varje återfall den får.

Innan hästen sätts i arbete igen bör det dubbelslående steget vara helt borta, likaså tendensen att sätta bakdelen under sig och sträcka fram frambenen vid vändningar på stället (som vid visning vid hand men åt båda håll). Och ansträngande arbete bör nog vänta tills hoven vuxit ner på nytt igen.
 
Sv: Hovbensrotation

Jodå, grannen tog hand om sin häst tillräckligt fort. Den fick både verkning och "butta" direkt precis som min ponny.

Att stå i "sjukhage" (dvs hage typ 4x4m) är att jämställa med boxvila och det ser jag inget fel i så länge underlaget är bra. Man kan ju t ex hägna in en del av en sandpaddock.
Men ingen påtvingad rörelse i det akuta skedet när hästen har ont!
 
Sv: Hovbensrotation

Dem hästar jag har hanterat som har haft fång
har jag aldrig ställt på box. Ge blodcirkulerande örter och sen är det bara
att gå-gå-gå och gå.

Kan du specisera vilka örter det är du menar har denna egenskap och vad i dessa örter som ger en ökad blodcirkulation??
 
Sv: Hovbensrotation

Jag menar att för att hoven långsiktigt ska läka så behöver den växa ut, och detta gör den som bäst
när hästen rör på sig så cirkulationen kommer igång.

Här tolkar jag ditt svar som att en fånghov uppvisande hovbensrotation i vila både har sämre blodgenomströmning och lägre tillväxt än en motsvarande fånghov utifrån din "behandlingsmetod" och vad du tror.

Har jag uppfattat dig korrekt???
 
Sv: Hovbensrotation

Kan du specisera vilka örter det är du menar har denna egenskap och vad i dessa örter som ger en ökad blodcirkulation??

Nu vet jag inte vilka hon syftar på, men tex hagtorn är supert att ge då det ökar blodflödet av friskt blod till kapillärerna, vilket utifrån dom studier jag läst sägs vara mitt i prick vid fång.....

Jag tycker nog inte hästen ska ut och gå, men att den får pyssla omkring i hagen sålänge den håller sig lugn ser jag inget fel i..
 
Sv: Hovbensrotation

Vid hovbensrotation har lamellagret skadats, vilket innebär att hoven inte längre är stark nog att tåla de påfrestningar en hästhov utsätts för i rörelse. Att då gå ut och promenera en häst med hovbensrotation är ju vansinne i min värld. Stillastående för att få hoven att stabilisera sig. Min stod på box fem veckor och i sjukhage fem veckor när han hade rotation på alla fyra. Han verkades emd tvärtå för att få hovbenet i läge och efter 15 veckor var hoven normal igen. Därefter följde en tid med lugn motion (skritt utan ryttare), och efter ett halvår var ästen helt igångsatt och i full användning.

De flesta veterinärer och hovslagare rekommenderar stillastående, men många naturmetoder förespråkar motion, rörelse och annat för att få hoven frisk. Jag har mina åsikter i alla fall, och inte följer jag naturmetoderna..
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp