Hovböld, erfarenhet?

Dopy

Trådstartare
Min häst har fått en hovböld. Vi ska ha bandage på från det att bölden öppnas tills dessa att bölden har blivit tömd och torkat. (bandaget ska såklart bytas regelbundet)

Ni som har erfarenhet, hur lång tid brukar det ta från dess att bölden öppnas tills dess att bölden är tömd?
 
Jag hade bandage i tre dagar. Hade bölden inte varit ok då hade hovslagaren kollat igen på tredje dagen och fortsatt därifrån. Nu var det torrt och fint och ok så då togs det av och sen har det inte varit mer att göra med det.

Bytte inte bandage utan bara själva ytterhöljet(silvertejpen) som slets väldigt och behövde påbättring så det inte skulle lossna.
Det innersta lagren med bomull och så skulle inte tas bort utan låtas vara så ingen smuts av misstag kom in.
 
Jag hade bandage i tre dagar. Hade bölden inte varit ok då hade hovslagaren kollat igen på tredje dagen och fortsatt därifrån. Nu var det torrt och fint och ok så då togs det av och sen har det inte varit mer att göra med det.

Bytte inte bandage utan bara själva ytterhöljet(silvertejpen) som slets väldigt och behövde påbättring så det inte skulle lossna.
Det innersta lagren med bomull och så skulle inte tas bort utan låtas vara så ingen smuts av misstag kom in.
3 dagar lätt inte så mycket, hoppas det går lika snabbt med min hästs böld :)
Jag kommer byta bandaget 1 gång/dag, veterinären sa att jag skulle göra det så 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
994
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp