hovböld? halt iallafall...

S

Silly

i tisdags upptäckte ja att hästen var ganska rejält halt, ville helst inte stödja på ena frambenet när hon gick men kunde iallafall ta sig framåt. min "rådgivare" trodde de kunde vara sticksår eller hovböld. hästen va svullen från kotan och neråt och varm i hela benet och hoven. ingen feber...

igår, ungefär lika halt, jag upplevde att de var lite kraftigare.. fortfarande svullen.

idag ringde jag vet på morgonen som trodde de va hovböld och att hovis skulle kolla på det. när ja kom till stallet haltade hon betydligt mindre och svullnaden hade gått ner, fortfarande ingen feber..

så nu ska ja bara få tag på hovis..

hur lång tid tar det innan hästen är ok efter en hovböld? kan de va något annat..?
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Hovbensfraktur är ett exemple på vad det skulle kunna vara. En rejäl spark från en annan häst är ett annat.
ALLTID kalla på vet eller hovslagare vid "kraftig plötslig hälta". Det kan vara väldigt allvarligt! En böld är väl inte så ruskigt farligt, men det gör jävligt ont för hästen, och en fraktur är förvillande lik till symptomen, men vet/hovis kan kolla detta på plats.
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Hej här kommer ett förslag på varför hästen är halt.
Min häst blev också halt för nåt år sedan. Vet. föreslog också hovböld, men hovis hann inte komma förrän dan därpå och då hade hon tillfrisknat ganska mycket. Efter mycket letande i och runt hoven hittade vi två små sår längst in i karleden.
Hon hade blivit biten av en huggorm!
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Min hovis brukar lite "äppelkäckt" säga att om hästen blir så där tvärhalt på, låt säga, ett framben. Lyft då det andra frambenet som hästen stödjer på, trillar den då omkull så har du en hovbensfraktur, stödjer den istället på det onda benet är det en hovböld.

Låter lite dramatiskt, men dock sant.
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

ok, då är de nog ingen fraktur iallafal.. inget problem att lyfta andra benet på henne. tyvärr går det verkligen inte att få tag på hovis!
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

ta ut vet eller ring en annan hovslagare, inte snällt att låta hästen gå o ha ont.
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Nu är det så att man/eller hästen inte blir speciellt halta av att bli biten av en huggorm, däremot så svullnar benet enormt. vilket kan göra den stel. Som lymfangit ungefär
(talar av egen erfarenhet både av häst och mej själv, min hand såg ut som man blåst upp en gummihandske:rofl: )
Tror ormens lilla mun har svårt att nå in i karleden.
Det var nog sticksår av annat slag

Till trådskaparen
kan vara en hovledsinflammation också. Tycker du ska ta ut vet igen
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Efter 2 veckor kunde min häst gå normalt (efter hovbölden)
Hon fick gå 1 vecka till för att det skulle vara helt läkt.

Min häst markerade hälta, vi ringde vet. som sa att hovslagaren skulle komma. När han "öppnade" hoven så var den inte riktigt "färsk", sa hovslagaren. Vi fick vänta några dagar innan varet kunde rinna ur hoven.
Det var jobbigt att byta bandage på hoven så ofta :crazy: men hon har aldrig haft hovböld igen. :)
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Angående huggormsbettet.
Som du förstår har ju även jag erfarenheten av ormbett. Hästen var lite allmänpåverkad, förhöjd andningsfrekvens, lätt tempstegring Hoven var inte var och absolut inte svullen, inga pulsationer men helt blockhalt under två hela dagar!
Vilket både jag och veterinären kan intyga. Hovis var sedan med och kollade efteråt och fann märkena efter tänderna.
Huggormar är ju inte så stora i alla fall inte i början och vi fann även ormar i närheten av hagen! Så det var helt konstaterat ett ormbett och hästen var blockhalt!
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Alla pratar om hovböld, viket det ju kan vara.. En sak som lätt kan tas som symptom på en hovböld är bärrandsröta. Men då borde hästen kanske inte vara svullen? Hästen kan då bli mkt halt, till o med blockhalt, och rötan syns ffa när hovis verkar hoven, då kan man finna en hålvägg, som o olyckliga fall kan gå ända upp till kronranden.. Hoppas du hittar felet!
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

hon har alltit bärrandsröta (bara lIte) men inget i den hoven hon va halt.

nu har svullanden iallafall gått ner nästan helt, och idag haltade hon bara jättelite i skritt.. hon har inte haft nån feber eller kraftig puls så vi tror att det var en vrickning.

får tyvärr inte tag i hovis..
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

*Lånar knapp*

bara- undrar om det inte är lite väl drastiskt att skrämma upp och utgå i från att det kan vara hovbensfraktur. Fakta är att även en häst med hovbensfraktur kan stå helt obehindrat på det benet som har frakturen. Hovis verkade en ettåring som det visade sig ha avsprängda hovbensgrenar lateralt och medialt på HF och den stod jättebekvämt på den foten då vf verkades.

Hovis har ett väldigt bra tips vid misstanke om hovböld.

Hovis Recept: 1 st väl rengjord Pet flaska (1liters), jodopax, 1dl strösocker,Ljummet vatten, Bomull (massor), Wetflex linda eller vanligt stallbandage.

Bruksanvisning: Fyll halva Petflaskan med ljummet vatten,tilsätt lite (OBS) lite koncentrerad jodopax så att vattnet får en svagt tefärgad lösning=ljusbrun. Häll ner strösockret i flaskan och skaka om tills allt socker är upplöst.

Rengör hela hoven samt sulan från lera,strö,smuts.
Fyll upp sulan med torr bomull samt lägg bomull över hela hovväggen ca en cm upp över kronranden.
Ta wetflexen (eller lindan) och gör ett väl omslag så att det blir ett hovbandage över hela hoven inkl kronranden samt sulan.

Ställ ner hoven och på belastat ben och häll ner jodopaxlösningen i hovbandaget så att det blir helt genomdränkt. ställ in hästen i boxen och avvakta tills nästa morgon.

Ta ut hästen ur boxen och kontrollera om den går bättre på stallgången. Om ja ta av bandaget och släpp ut den i hagen, om nej ställ in den i boxen och tillkalla Veterinär då det förmodligen inte är hovböld.

Sedan urminnes tider är det känt att hovböld är en bakteriell åkomma med en inkörsport till kötthoven och likväl att socker drar åt sig bakterier. Omslaget med den höga sockerhalten gör att bakterierna söker sig ut från kötthoven till det mer söta:p hovbandaget. Detta omslag kan rekomenderas att göra om i ett par till tre nätter. Man bör dock inte bara för att hästen blir bättre avvakta med att ringa hovis nästkommande arbetsdag för en tid för kontroll.

Hovis har skrivit detta förut och gör det igen men kommer aldrig mer att göra det utan rekomenderar sökfunktionen.

Socker mot bakterier, salt mot svamp. Svårare än så är det faktiskt inte och mer naturligt och billigare lösningar går väl knappast att finna.

Dessa två enkla ting är mycket bra att ha i åtanken då det dels är naturligt och inte orsakar hästen onödigt lidande.

Man bör strö salt i såret och bättre att sockra än att vara sockrad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovböld? halt iallafall...

Jag bara undrar om det är så säkert att hästen går bättre redan dagen efter detta bandage om det är en hovböld och den inte hunnit öppna sig? Kan det inte vara så att den blir mer halt av att bölden börjar mogna mer efter omslaget?
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

bara-undrar skrev:
*Lånar knapp*


Hovis har ett väldigt bra tips vid misstanke om hovböld.

Hovis Recept: 1 st väl rengjord Pet flaska (1liters), jodopax, 1dl strösocker,Ljummet vatten, Bomull (massor),.

Det här låter ungefär som nåt min sambo brukar ha i ansiktet!?
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Det låter inte som hovböld. Svullnad i benet brukarbli resultatet om en oupptäckt hovböld inte åtgärdas. Ring VETERINÄR!
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Eb tidigare häst jag hade fick den reaktionen du beskrev. Det visade sig att hon fått "WLD" white line desease. (det du kallar bärrandsröta alltså) Jag avvaktade också när svullnaden och hältat blev mindre, men det kom tillbaka ännu värre. Bakterierna hade vandrat in via hoven och gjort en fistelgång uppåt. Den kom ut i kronranden. Din häst kan mycket väl fått WLD även i denna hoven. Om du vet att hästen har det förresten, hur behandlar du det? För du vill väl ha bort det?
Jag har haft 2 hästar som fått WLD och med ca 6 månaders behandligt blev vi av med det.
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

Chima skrev:
Efter 2 veckor kunde min häst gå normalt (efter hovbölden)
Hon fick gå 1 vecka till för att det skulle vara helt läkt.

Min häst markerade hälta, vi ringde vet. som sa att hovslagaren skulle komma. När han "öppnade" hoven så var den inte riktigt "färsk", sa hovslagaren. Vi fick vänta några dagar innan varet kunde rinna ur hoven.
Det var jobbigt att byta bandage på hoven så ofta :crazy: men hon har aldrig haft hovböld igen. :)

Vilken otur du hade.. dom ggr jag haft hovböld på mina hästar så har dom suttit till så att vi kunnat öppna dom själva:) Då slipper dom gå å ha ont i väntan på hovis:idea: Vi har kunnat rida som vanligt sen/C
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

bärrandsrötan fixar jag med en söm som jag petar ut alla stenar som fastnat med. ibland har jag jodopax i och om det är lite djupare röta pillar ja ner ull eler vad det är för att de inte ska komma in smuts. hon har aldrig haft särkilt allvarlig röta och eftersom jag rengör den själv ser jag hur djup den är. hovis rekommendation. hår går oskodd oxå så ja kommer åt all röta o upptäcker om de kommer mer.

idag travade hon omkring i hagen ohalt, ska vänta iallafall en vecka till innan ja börjar motionera henne igen o hovis kommer om 1 1/2 vecka..
 
Sv: hovböld? halt iallafall...

när min hade hovböld ifs en väldigt liten kunde jag rida dagen efter den var tömd,men han var varken svullen lr varm
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp