Hovböld - när ohalt?

Ida94

Trådstartare
Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom
ut var hon lite halt, dagen innan mer halt och samma dag ville hon inte sätta ned hoven förutom tån, även i boxen. Hovslagaren kom ut kl. 20 och öppnade upp och varet kom ut. Frid och fröjd tänkte jag.

Läser dock på olika forum och diverse veterinärsidor att så fort trycket lättar så brukar hästen bli ohalt. Nog för att hon inte hoppar fram på tre ben, men haltar i skritt gör hon, samt är lite svullen och har puls. Är det normalt 1-2 dagar efteråt? Ni som haft hovböld, när har pulsen försvunnit?När har hältan försvunnit?

Går bättre i snön än i stallgången. Hovslagaren kommer ut på söndag igen för att kolla/slå på skon och sula. Hade ni ringt ut hovslagaren tidigare ifall han ev. inte fått bort allt?
 
Min blev bättre direkt, båda gångerna. Är hästen fortfarande halt i skritt (och hovslagaren inte verkat bort halva hoven, typ) så hade jag velat kolla upp det igen. Kanske även på klinik där de kan röntga och se hur djupt det går.
 
Min blev bättre direkt, båda gångerna. Är hästen fortfarande halt i skritt (och hovslagaren inte verkat bort halva hoven, typ) så hade jag velat kolla upp det igen. Kanske även på klinik där de kan röntga och se hur djupt det går.

hmm, okej. Han verkade inte direkt bort något, mer bara ”tog hål” på bölden tror jag. Om din hade puls, försvann det mer eller mindre direkt också eller var den kvar i någon dag?
 
Kan vara så att hovslagaren inte fått bort allt, sen kan de ju vara olika känsliga. Mitt ena fullblod med tunn sula är halt ett par dagar efter en uppskuren hovböld
 
Kan vara så att hovslagaren inte fått bort allt, sen kan de ju vara olika känsliga. Mitt ena fullblod med tunn sula är halt ett par dagar efter en uppskuren hovböld

Tack för svar! Hur gör du då, helvila eller någon liten promenad (pratar ca 10 min), har läst många som skriver att det kan vara bra för läkningen även om hästen haltar lite🤔
 
Min har nu vintertid fått stå inne torrt och bara gått mellan uppbindningen o boxen. På sommaren får hon gå i en torr gräshage
 
Har man tur så räcker det att punktera bölden, så som hovslagaren gjort. Det minskar trycket mellan kötthov och hovkapsel och är bölden liten kan den läka ut av sig själv.
Men, har man otur ligger bakterierna kvar och fortsätter föröka sig och gräva sig längre bort från öppningen, om man inte rengjort ordentligt. Den generella rekommendationen (åtminstone när jag utbildade mig till hovslagare, vilket numera är drygt 20 år sen) är att verka bort underminerat horn till friskt samband, för att kunna rengöra ordentligt.
Så, om hältan kvarstår efter helgen föreslår jag att du tar kontakt med hovslagaren eller en lämplig hästklinik i din närhet och ber dem skära upp bölden ordentligt.
 
Har man tur så räcker det att punktera bölden, så som hovslagaren gjort. Det minskar trycket mellan kötthov och hovkapsel och är bölden liten kan den läka ut av sig själv.
Men, har man otur ligger bakterierna kvar och fortsätter föröka sig och gräva sig längre bort från öppningen, om man inte rengjort ordentligt. Den generella rekommendationen (åtminstone när jag utbildade mig till hovslagare, vilket numera är drygt 20 år sen) är att verka bort underminerat horn till friskt samband, för att kunna rengöra ordentligt.
Så, om hältan kvarstår efter helgen föreslår jag att du tar kontakt med hovslagaren eller en lämplig hästklinik i din närhet och ber dem skära upp bölden ordentligt.
Tack för svaret! Hältan har blivit bättre nu, men på lite hårdare underlag går hon något sämre. Svårt att veta hur lång tid det ”ska” ta innan hästen är helt ohalt bara🤔 Hovslagaren kommer på söndag. Det här med att slå på sulor under skorna, vad har du fått lära dig angående det? Hur långt efter brukar man sätta på det? Finns det inte risk för att det kommer in smuts under och skapar en ny böld alternativt att det kommer in smuts där den gamla varit? Blir det inte ett moment 22 då? Ska givetvis fråga hovslagaren på söndag, men då jag själv inte har erfarenhet av hovböld sedan tidigare är det alltid intressant att fråga andra med mer erfarenhet.☺️
 
Tack för svaret! Hältan har blivit bättre nu, men på lite hårdare underlag går hon något sämre. Svårt att veta hur lång tid det ”ska” ta innan hästen är helt ohalt bara🤔 Hovslagaren kommer på söndag. Det här med att slå på sulor under skorna, vad har du fått lära dig angående det? Hur långt efter brukar man sätta på det? Finns det inte risk för att det kommer in smuts under och skapar en ny böld alternativt att det kommer in smuts där den gamla varit? Blir det inte ett moment 22 då? Ska givetvis fråga hovslagaren på söndag, men då jag själv inte har erfarenhet av hovböld sedan tidigare är det alltid intressant att fråga andra med mer erfarenhet.☺
Jag skulle inte spika på en sko med sula på en hov där bölden inte är ordentligt uppverkad och rengjord och hästen fortfarande är halt.
När det är rengjort och bölden inte längre är aktiv är sko med sula korrekt. Man fyller då ut hålrummet mellan hov och sula med t.ex tjärdrev och gärna solepack i hålet efter bölden, för att minimera risken för nya bölder.
Enligt min åsikt. 😊
 
Jag skulle inte spika på en sko med sula på en hov där bölden inte är ordentligt uppverkad och rengjord och hästen fortfarande är halt.
När det är rengjort och bölden inte längre är aktiv är sko med sula korrekt. Man fyller då ut hålrummet mellan hov och sula med t.ex tjärdrev och gärna solepack i hålet efter bölden, för att minimera risken för nya bölder.
Enligt min åsikt. 😊
Tack! Han slog på sko och sula på en annan häst i stallet efter hovböld, utan något emellan. I den hästens fall funkade det bra, men ska säga att jag vill att han lägger något emellan imorgon.😄
 
Tack! Han slog på sko och sula på en annan häst i stallet efter hovböld, utan något emellan. I den hästens fall funkade det bra, men ska säga att jag vill att han lägger något emellan imorgon.😄
Ibland behöver hästarna gipsas också efter att de karvat upp en böld. Jag skulle inte känna mig trygg med hovslagarens bedömning om jag kände att jag behöver säga till om hur saker ska göras. Då är det kanske bättre att anlita en annan hovslagare?
 
Ibland behöver hästarna gipsas också efter att de karvat upp en böld. Jag skulle inte känna mig trygg med hovslagarens bedömning om jag kände att jag behöver säga till om hur saker ska göras. Då är det kanske bättre att anlita en annan hovslagare?
Jag håller helt med! Dessutom krävs det en godkänd hovslagare för att ens få utföra jobbet och en godkänd hovslagare ska veta hur det ska göras.
 
Jag har haft ganska många hovbölder genom åren. Kan säga att i samtliga fall där hältan inte försvunnit efter att bölden öppnats har det behövts antibiotikabehandling. Senast nu i somras fick vi till och med göra en odling på bakterierna som visade sig resistenta mot den första typen hästen fick.
 
Jag har haft ganska många hovbölder genom åren. Kan säga att i samtliga fall där hältan inte försvunnit efter att bölden öppnats har det behövts antibiotikabehandling. Senast nu i somras fick vi till och med göra en odling på bakterierna som visade sig resistenta mot den första typen hästen fick.
Fast faktum är att det är väldigt svårt att komma åt bakterierna i hovbölden med (invärtes) antibiotika, eftersom hovbölder oftast ligger mellan läderhuden och hornkapseln, dit blodet inte når.
 
Fast faktum är att det är väldigt svårt att komma åt bakterierna i hovbölden med (invärtes) antibiotika, eftersom hovbölder oftast ligger mellan läderhuden och hornkapseln, dit blodet inte når.
Den senaste jag hade i somras där ville veterinären döma ut hästen just av den anledningen att det är svårt och att han inte svarade på den första behandlingen. Det var ett sista halmstrå som gjorde att vi gjorde en odling och den visade att bakterien inte var resistent mot Hippotrim. Det var långskott ändå att det skulle lyckas just för att det var i hoven och vid laget pågått ett tag.
Min häst är en häst med nio liv som tidigare klarat många underliga saker. Mot alla odds tog Hippotrimmet det och hästen är helt återställd idag.
 
När min prinsessan-på-ärten-häst hade en hovböld modell värre tog det över en månad innan han var helt ohalt. Då det ändå hela tiden gick åt rätt håll var varken jag eller vet särskilt oroliga.
 
Uppdatering: När jag skrev inlägget hade det gått ca två dagar från det att bölden öppnats upp. Nu, exakt en vecka senare har hon fått på sig sko med sula och sole pack emellan. Inte mer än öm, något varm och liiite puls, något hovslagaren sa var normalt med tanke på att det tillföra mer blod vid läkningsprocessen. Det jag är orolig för är givetvis en ny böld där den gamla skurits upp. Lerig hage går ju tyvärr inte att undvika just nu. Hur stor är risken?🤔 Har silvertejp runt hela hoven för att inte få in lera, för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 293
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 943
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp