Hovböld och böjprovsreaktion

N

nässla

Kan en häst med hovböld bli haltare vid ett "generellt" böjprov där man böjer samtliga leder?
Eller kan man då vara säker på att hältan sitter i någon led?
 
Sv: Hovböld och böjprovsreaktion

Förstår inte så mycket men jag är ganska bra på hovbölder.om hästen har en hovböld så kan du göra ett böjprov för det är inte farligt fast du måste vara lite extra försiktig för en bit på benet är ju svullet om hästen har hovbölder så om man inte är så försiktig så kan det hända att hästen kan bli haltare.:( jag vet inte så myckt om böjprov men vet vad det är.
 
Sv: Hovböld och böjprovsreaktion

Eh... Okej?
Tanken med ett böjprov är ju förvisso att en ev. hälta ska framträda tydligare, alltså att hästen blir mer halt (under några steg).
Och hästen som jag undrar om är inte svullen, varm eller öm i benet. Lite varmare i hoven men ingen reaktion för visitertång.
Däremot reagerar hon på böjprov...
För är det inte hovböld så borde det ju vara hovleden som är inblandad. (Jodå, är inte hästen ohalt efter helgen ska den in på klinik, fn. markerar den på böjt spår i trav, skulle bedöma hältan som engradig på böjprov)
 
Sv: Hovböld och böjprovsreaktion

Då hade jag nästan räknat med att det var en led, en hovböld brukar ge en kraftig hälta, som oftast kommer plötslig, det brukar vara en vis värme i hoven, men har varit med om att det inte blivit funnet fast hoven kontrolleras med visitertång.
En hovböld bör inte reagera på böjprov, så därför skulle jag räknat med att det var en led.

Mvh
Camilla
 
Sv: Hovböld och böjprovsreaktion

jag hade för några år sedan en häst som fick en stengalla. hovis trodde det va hovböld men "hittade" inget. han va jättehalt(näst intill blockhalt, men han är ganska "gnällig":angel: ), så böjprov kändes meningslöst. ingen svullnad, ingen puls, men varm i hoven.

vi la ett omslag (då både hovis och vet. va säkra på att det va "något" i hoven). först socker i hoven, sen bomull som dränktes in i 2%jodopax och omslag om alltihop. byttes ca. va 12 tim(vädrade någon tim. imellan) i några dagar. hältan va borta på ca. en vecka.
nästa skoning kom det fram ett "blåmärke" i sulan.

en granne till mig va med om samma sak något senare.(den ponnyn va inte så jättehalt.)

lycka till med pålle.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
996
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
441
Senast: NOC14
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp