Hovböld, sedan lymfangit. Hönan eller ägget.

Ace

Trådstartare
Hej

Hjälp mig spåna.

I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen efter fanns inte ett spår av någon hälta.

Första veckan i juni var han plötsligt jättehalt på samma bakben. Ömmade mycket i hela sulan. Vid Skoning en vecka senare kom det ut någon form av hovböldsgegga längs med hela väggen, hovslagaren tyckte att det var konstigt men pålle mådde bättre och slutade halta. Han ömmade lite ett par dagar till vid visitation med tång men sedan gick även det över. Han vilade i två veckor till och jag började rida så smått i onsdags och torsdags.

I fredags var ingen ute hos honom och i lördags tyckte sambon att han var lite svullen och varm i aktuellt bakben. Igår stod han med ordentlig lymfangit. Ingen ömhet alls i sulan, min första tanke var att inflammationen i den hade satt igång igen.

Veterinär hanterar det som två skiljda sjukdomsförlopp, att det bara är ett sammanträffande att det drabbar samma ben men tog blod igår för att kolla lite värden.

Min rädsla är att det finns något underliggande som orsakade både inflammation i hoven och lymfangiten.

Har någon hört om något liknande? Pålle är 18 år och jag är galet orolig.
 
Är väl förmodligen två skiljda förlopp då, jag har aldrig hört att hovböld och lynfa
Men jag förstår inte riktigt varför Hovslagaren tyckte det var konstigt med geggan?
Var han halt ända till hovslagaren kom (en vecka?) Eller lite bättre däremellan?
Hovbölder är luriga, kan visa väldigt lite symptom, eller väldigt mycket beroende på läge och hur mycket var det är
Geggan kom ju från en böld, så den kan väl möjligen haft konstig form om det var det hovslagaren tyckte var konstigt.

Angående lymfangit en så är väl det vanliga att de får ett litet sår, som till och med kan vara så litet att det är svårt att hitta som blir lite inflammerat och sedan blir det lymfangit.
Du hittar inget sår?
Kan vara ett litet sticksår till exempel.
De kan få lymfangit från väldigt små sår.

Att få två saker så kort efter varann händer.. .
I maj var det i alla fall här torrt och väldigt hårt. Det kan öka risken för hovböld.

Med lymfangiten så tror jag bara du haft otur, fått ett sår och sen om du haft så varmt som här fått en liten sårinflammation.
 
Är väl förmodligen två skiljda förlopp då, jag har aldrig hört att hovböld och lynfa
Men jag förstår inte riktigt varför Hovslagaren tyckte det var konstigt med geggan?
Var han halt ända till hovslagaren kom (en vecka?) Eller lite bättre däremellan?
Hovbölder är luriga, kan visa väldigt lite symptom, eller väldigt mycket beroende på läge och hur mycket var det är
Geggan kom ju från en böld, så den kan väl möjligen haft konstig form om det var det hovslagaren tyckte var konstigt.

Angående lymfangit en så är väl det vanliga att de får ett litet sår, som till och med kan vara så litet att det är svårt att hitta som blir lite inflammerat och sedan blir det lymfangit.
Du hittar inget sår?
Kan vara ett litet sticksår till exempel.
De kan få lymfangit från väldigt små sår.

Att få två saker så kort efter varann händer.. .
I maj var det i alla fall här torrt och väldigt hårt. Det kan öka risken för hovböld.

Med lymfangiten så tror jag bara du haft otur, fått ett sår och sen om du haft så varmt som här fått en liten sårinflammation.
Jag hoppas verkligen på att det är ett sammanträffande. Känns så konstigt bara när han varit fullt frisk i flera år med undantag av en senskada samt aldrig haft vare sig hovböld eller lymfangit tidigare.

Det som Hovis tyckte var konstigt var att det kom gegga lite här och var längs hovväggen och inte på ett ställe som han menar att bölder brukar göra. Han var mycket bättre redan dagen efter hältan och helt ohalt efter 4-5 dagar.

Pålle har ett pyttesår på hasspetsen men svullnaden är värst högt upp på insida lår. Men det är klart att bakterier kan ha tagit sig in i såret och letat sig uppåt. Det enda andra är ett bromsbett på skapet. Det är klart att med maximal otur så hade just den bromsen någon elak bakterie med sig.
 
Jag hoppas verkligen på att det är ett sammanträffande. Känns så konstigt bara när han varit fullt frisk i flera år med undantag av en senskada samt aldrig haft vare sig hovböld eller lymfangit tidigare.

Det som Hovis tyckte var konstigt var att det kom gegga lite här och var längs hovväggen och inte på ett ställe som han menar att bölder brukar göra. Han var mycket bättre redan dagen efter hältan och helt ohalt efter 4-5 dagar.

Pålle har ett pyttesår på hasspetsen men svullnaden är värst högt upp på insida lår. Men det är klart att bakterier kan ha tagit sig in i såret och letat sig uppåt. Det enda andra är ett bromsbett på skapet. Det är klart att med maximal otur så hade just den bromsen någon elak bakterie med sig.
Jag förstår inte riktigt, om den är svullen på insida lår är det inte lymfangit. Eller är den svullen på flera ställen/hela benet?
 
Jag förstår inte riktigt, om den är svullen på insida lår är det inte lymfangit. Eller är den svullen på flera ställen/hela benet?
Svullnaden är värst och ömmast högst upp på insida lår men hela benet är tjockt. Enligt veterinär så är det en typisk lymfangit eftersom lymfan sitter där uppe. Medan det som folk tänker på, elefantben mellan has och kota är en lindrigare/tidigare variant.
 
Svullnaden är värst och ömmast högst upp på insida lår men hela benet är tjockt. Enligt veterinär så är det en typisk lymfangit eftersom lymfan sitter där uppe. Medan det som folk tänker på, elefantben mellan has och kota är en lindrigare/tidigare variant.
Lymfkörtlar ska det vara, som sitter där uppe. Själva lymfan flyter väl runt.
 
Svullnaden är värst och ömmast högst upp på insida lår men hela benet är tjockt. Enligt veterinär så är det en typisk lymfangit eftersom lymfan sitter där uppe. Medan det som folk tänker på, elefantben mellan has och kota är en lindrigare/tidigare variant.
Nja, lymfangit är att lymfkärlen inflammeras och inte kan transportera bort vätska från vävnader vilket för att benet svullnar och uppstår på nedre delen av benet.
Din häst har kanske blivit biten/stucken/sparkad/reagerar på något och svullnaden som uppstått på insida lår kanske letat sig nedåt också tack vare gravitationen?


Lymfkörtlar ska det vara, som sitter där uppe. Själva lymfan flyter väl runt.
Lymfkärl? Körtlar brukar man prata om bakom ganascherna.
 
Nja, lymfangit är att lymfkärlen inflammeras och inte kan transportera bort vätska från vävnader vilket för att benet svullnar och uppstår på nedre delen av benet.
Din häst har kanske blivit biten/stucken/sparkad/reagerar på något och svullnaden som uppstått på insida lår kanske letat sig nedåt också tack vare gravitationen?



Lymfkärl? Körtlar brukar man prata om bakom ganascherna.
Jag väljer nog att tro på veterinären i det här fallet.
Lymfkörtlar finns på flera ställen i kroppen även om det är vid ganasherna de oftast svullnar upp och man därför "brukar" prata om dem.

Precis som på människor som blir svullna i halsens lymfkörtlar men vi har även lymfkörtlar i till exempel armhålor och ljumskar.
 
Jag väljer nog att tro på veterinären i det här fallet.
Lymfkörtlar finns på flera ställen i kroppen även om det är vid ganasherna de oftast svullnar upp och man därför "brukar" prata om dem.

Precis som på människor som blir svullna i halsens lymfkörtlar men vi har även lymfkörtlar i till exempel armhålor och ljumskar.
När någon pratade om bromsbett så har jag varit med om en stallkompis häst som fick en rejäl svullnad mellan frambenen av (flera?) insektsbett.
Den svullnaden rann lite nedåt sedan.
Däremot är det ju väldigt svårt att säga utan att se det hela.
Är svullnaden hård och huden helt spänd eller lite mjukare/svampig?
Angående hoven så vet jag inte riktigt. Kan det varit nån konstig hålvägg längs kanten också? Så bölden sprack och vart tog vägen dit det fanns plats?
Men nu gissar jag, aldrig sett nåt liknande..
Ptja vissa år ska väl hästarna ha otur de med.
Förra året skar min upp mulen, fick plötsligt problem med tappskor och trasiga hovar (tog av tre skor på 12h, trots att de såg ut att sitta vid kontroll dagen innan) och skar upp ett rejält sår i mulen.
Lite låsningar och ömhet i sina muskler på det.
Orsaken till det sista var av typen "många bäckar små" och han mår bra nu om någon undrar 😉
Och han har haft en riktig skada på hela sitt 16åriga liv. Så ibland har de bara otur.
 
Jag väljer nog att tro på veterinären i det här fallet.
Lymfkörtlar finns på flera ställen i kroppen även om det är vid ganasherna de oftast svullnar upp och man därför "brukar" prata om dem.

Precis som på människor som blir svullna i halsens lymfkörtlar men vi har även lymfkörtlar i till exempel armhålor och ljumskar.
Det var därför jag skrev brukar eftersom det är lymfkärl man normalt pratar om vid lymfangit och det lät som misskommunikation mellan dig och veterinär.
 
När någon pratade om bromsbett så har jag varit med om en stallkompis häst som fick en rejäl svullnad mellan frambenen av (flera?) insektsbett.
Den svullnaden rann lite nedåt sedan.
Däremot är det ju väldigt svårt att säga utan att se det hela.
Är svullnaden hård och huden helt spänd eller lite mjukare/svampig?
Angående hoven så vet jag inte riktigt. Kan det varit nån konstig hålvägg längs kanten också? Så bölden sprack och vart tog vägen dit det fanns plats?
Men nu gissar jag, aldrig sett nåt liknande..
Ptja vissa år ska väl hästarna ha otur de med.
Förra året skar min upp mulen, fick plötsligt problem med tappskor och trasiga hovar (tog av tre skor på 12h, trots att de såg ut att sitta vid kontroll dagen innan) och skar upp ett rejält sår i mulen.
Lite låsningar och ömhet i sina muskler på det.
Orsaken till det sista var av typen "många bäckar små" och han mår bra nu om någon undrar 😉
Och han har haft en riktig skada på hela sitt 16åriga liv. Så ibland har de bara otur.
Det var en intressant teori om hoven för lite hålväggar kan han ha till och från.

Han fick en stor vätskepåse av insektsbett på bringan förra året men det var inte på samma sätt. Det var mer en hängande påse. Detta är att hela insida lår är hårt svullet plus då elefantbenet neråt.

Han mår i alla fall bättre idag så hoppas på att detta får läka ut och att hans otur är över sedan.
 
Det var en intressant teori om hoven för lite hålväggar kan han ha till och från.

Han fick en stor vätskepåse av insektsbett på bringan förra året men det var inte på samma sätt. Det var mer en hängande påse. Detta är att hela insida lår är hårt svullet plus då elefantbenet neråt.

Han mår i alla fall bättre idag så hoppas på att detta får läka ut och att hans otur är över sedan.
Är inte elefantben när benet är kroniskt tjockt?
 
Var tusan får man tag på alsolsprit i större flaska? Jag får ju tömma hela apoteket om jag ska köpa flaskor om 250 ml och bandagera ett helt bakben.
 
Var tusan får man tag på alsolsprit i större flaska? Jag får ju tömma hela apoteket om jag ska köpa flaskor om 250 ml och bandagera ett helt bakben.
Kan man inte ta annan sprit? Jag har fått för mig att veterinärerna hellre gör spritomslag med annan sprit än alsolsprit (som faktiskt inte innehåller etanol eller annan sprit).
Djurapotek, i närheten? Kan de ha.
Vet inte var du bor..
 
Prova fråga apotekspersonal. En del saker på stora flaskor kan finnas på lagret..
Jag frågade på apoteket och de hade inte men verkar gå att beställa online. Jag är dock glad att jag inte köpte något.

Stackars hästen är alldeles trasig mentalt.

Han fick panik igår när veterinären hade lagt bandage ända upp till bakknät. Han kastade sig och försökte fly från sitt eget ben så att han nästan tippade åt andra hållet.
Idag ville jag sätta en vanlig linda som stöd på underbenet och testade med ett benskydd först. Då höll han på att knasa till det igen trots att han normalt rids med skydd.
Lättnaden i hans ögon när han insåg att det bara var benskyddet övertalade mig om att det inte blir några fler helbensbandage om det inte är absolut nödvändigt.
 
Igår var hästen halt på samma ben igen så nu blir det klinikbesök och ännu mer härliga fakturor.

Jag hoppas bara att de kan hitta om det är något helt annat underliggande fel som spökar :banghead:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Någon med erfarenhet av detta? Pålle var plötsligt ordentligt halt på ett bakben i onsdags. Vi misstänkte hovböld. Hovis...
Svar
12
· Visningar
2 137
Senast: Ace
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·
H
Hästvård Here er go again. Ska försöka fatta mej kort Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !! I...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Hallon
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: Hallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp