Hovböld som kommer spricka upp vid kronranden

S

Sunnan

Nu är det äntligen konstaterat vad min häst har i hoven: En böld

den ligger nu och geggar vid kronranden, står ut och kommer spricka snart!

Vad ska jag tänka på?
Spola rent med jodopax, ha banadge på? elelr öppet så det får torka upp och andas?

Skall hålet fyllas med något?

help me

och snabba svar är välkomna!
mvh/ Anita
 
Det som egentligen borde göras är att öppna bölden underifrån, för alla bölder startar därifrån...
Dvs man plockar av skon, verkar upp ingångshålet och spolar så rent det bara går. När bölden krupit under hovväggen så försöker man undvika att verka bort allt underminerat horn, vilket SKALL göras om bölden sitter under sulan (och det finns ingen garanti att du inte har en böld osm finns BÅDE under sulan och hovväggen=)

Hål efter hovbölder bör alltid rengöras ordentligt, för att minska risken för återfall, dvs att bakterierna kapslar in sig och skapar nya bölder i anslutning till den befintliga!
Ta helst hjälp av hovslagare eller veterinär och kom ihåg att stekrampsskyddet kan behöva en påfyllning...
 
Tack för ditt svar!

Det var så att hovis var ut och öppnade upp underifrån, men bölden försvann och han kunde ej fortsätta då han redan grävt ut väldigt mycket

kan tillägga att det är väldigt tunnsått med utbildade hovsisar, dte finns 1

och han tar ej meot fler, men gjorde ett undantag då jag ringde och grät av oro då veterinären trodde att det var en hovbensfraktur

har hört talas om silver tejp? skall jag spola rent, och tejpa, eller spola och låta vara?

tack så hemskt mycket på förhand
 
Nu har du samma sits som jag hade med min pålle, bölden sprack vid kronranden och hovis öppnade nertill. Till råga på allt var vissa delar av hagen geggig, så detta kilade in sig i hålet blä... :eek:

Jag var tvungen att använda väteperoxid pga det, och det bubblade gegg och annat urk ur hålet. Ändå hade damen en sjukhage som var torr, men lera lyckades det ändå hamna där.

Om pållen kan gå på ett torrt underlag, räcker det nog med att rengöra utgångshålet så att det inte smäckar igen.
 
Min häst hade också en hovböld som sprack vi kronranden. veterinären "gröpte" underifrån, och sedan fick hon ha ett bandage i ca 10 dar. öppningen rengjordes väldigt noga innan, och jodopaxindränkt bomull lades under hoven där de öppnat.
 
hagen är torr när det inte regnar, men nu kommer ju höstregnet....

har testat linda med självhäftande lindor, men de går sönder snabbt, har provat jutesäckslinda, och läste i gamal trådar om silvertejp?

Men usch vad det stinker vid bölden blää


är hovbölden farlig?
Tror ni att hon kommer bli helt återställd och hur snabbt isåfall?
 
Tillkalla veterinären då om hovslagare är sällsynta... dom kan ju faktiskt också öppna hovbölder. Och har du en fistel i kronranden så tycker jag du ska snabba på med öppningen. Det är ganska stor stelkrampsrisk vid hovbölder...
 
hmmm. veterinär är tyvärr ännu värre.... men jag ska göra ett försök

hon ville tyvärr inte undersöka hoven sist då hon inte kan något om hovar utan hänvisade tills stans enda hovis. Nu är han försvunnen tyvärr, får ej tag i honom

skall ringa på måndag, vetjouren är i pajala 20 milo bort och de kommer ej ut då det inte är akut just nu.
 
försök att fa tag i ett homopatmedel som heter Hepar Sulfur D30, détta hjälper till att "driva" ut bölden och läka(förutom detta med att öpnna väg för bölden)
 
På människor är det väldigt viktigt att en böld läker innefrån och ut. Dvs att man bör hålla mynningen en aningen fuktig med (i hästfall) jodopaxlösning eller liknande. Detta efter att bölden/fisteln har spolats ur ordentligt med koksalt. Hålla koll på tempen så inte hästen får feber. Se även över stelkrampsskydd. Ang oml i övrigt hade jag nog satsat på tamponad indränkt i jodopax, kompress, gasbinda, självhäftande linda och EV lite silvertejp när hästen är ute. Absolut bara för en kortare stund eftersom den inte andas = innestängda bakterier... urk.
Skulle inte palla att inte ha vet eller hovis i närheten. Du är välkommen söderut! :cool:
 
Nu har bölden spruckit

det var väldigt mjukt och geggigt i 2 dagar men idag var det hårdare, normalare vid kronrand och runt området.

ett problem:
Jag trodde det skulle bli ett hål rätt igenom, så att jag skulle kunna spruta koksalt igenom på undersidan så dte kom ut vid kronranden, men det går inte. hålet vid kronranden är som ihopsnörd
har försökt spruta in där men det sprutar bara åt sidorna
har en kompress på lindat med självhäftande linda.

Skall det vara ett hål?
Skall jag testa trycka mer?
Hästen har rejält ont vid öppningen

hur stpr är risken att det är kvar skit därinne?

help vad göra nu?
Skall jag använda väteperoxid?

tack tack för synpunkter
 
Har försökt spola rent ikväll men hon har så ont ont ont när jag sätter sprutan mot, hon sparkar av smärta, det går inte

går det att bara sätta kompress på? och ha lite is i magen och hoppas att det är rent därinne?
 
Är du säker på att det inte blivit en djupare infektion ?? I så fall måste du ha antibiotika. Spola rent och bandagera hela hoven så det inte kommer in en massa dynga. På stallägarens häst lade dom enormt med bandage runt hoven, sedan för att bandaget inte skulle slitas sönder så tog hovis och tejpade hela undersidan med silvertejp. Men som sagt, har veterinären vart dit än ? Hovis ??
 
Har du inget öppet hål in till bölden? Låter illa om det stängt sig och hästen har så ont. OM det finns en öppning kan du försiktigt peta in ett venflon (utan ledningskanyl) och spola med koksalt genom den).
Feber?
Ring vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 712
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 419
Senast: Tjotess
·
P
Hästvård Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten...
Svar
3
· Visningar
1 388
Senast: peligrozzo
·
Hästvård Ja, jag hade en tråd uppe här för ett tag sedan. Den blev antagligen borttagen för att de började spekuleras i kliniker och veterinärer...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp