P

peligrozzo

Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten kratsades ur och då "sprack" det hål i sidostrålfåran och "gegga" trängde ur, han tvättades med jodpax och sattes in i sin box, var ej halt längre.
Dagen efter spolade jag rent med kallvatten och tvättade sen med jodopax, tre dagar senare kom hovslagaren och "konstaterade" hovböld, hästen var då mjuk i strålen och trakten. Hovslagaren skar rent där det spruckit av sig själv. Hästen var ej halt lite svullen i benet och lite ökad puls något varm på hoven.
Sedan har jag försökt hålla rent och torrt, tvättat med jodopax, stått i torr hage, haft en torr bomullstuss vid hålet så de inte skulle komma upp smuts.

Men nu börjar de bli konstigt, hålet som sprack av sig själv, torkade och läkte, då sprack trakten, har behandlat precis som tidigare, tvättat med kallt vatten och jodopax, de torkade ur och läkte då sprack mittstrålfåran, behandlade likadant den torkade och läkte och nu sprack mittsrålfåran igen fast hela vägen upp mellan ballarna, Hovslagare är kontaktad och han kommer imorgon igen och ska kolla på det hela, nu ikväll när jag gjorde vid honom och kratsade andra framhoven, så började det likadant på den, alltså kratsade i sidostrålfåran och fick "gegga" på kratsen...... (Hovarna är torra och fina i övrigt.)

Vad är det som händer?????

Hästen är inte halt, inte svullen, inte varm har lite puls i hoven som spruckit flera ggr nu inte i den andra.

Har ni några ideér på vad de kan va? och vad bör jag tänka på att fråga hovslagaren imorgon.....
 
Sv: hovböld

Nu har du troligen redan fått bra svar av din hovis men visst låter det som hovböld. Har samma sak på min åring nu. Hans började också i fåran vid strålen och nu har det spruckit upp vid ballarna. Våtvarmt omslag är det vi pysslar med just nu =) Hoppas din häst blivit bättre nu.
 
Sv: hovböld

Kan det vara så att det är väldigt slabbigt i hagen så att sulorna blivit mjuka & lite uppluckrade och därmed mer känsliga för småstenar och annat vasst, vilket i förlängningen gör att hästen blir mer mottaglig för att få hovbölder?
 
Sv: hovböld

Svara båda ;)

Troligtvis e de så att bölderna kommer utav bakterier, så de e bara att fortsätta hålla rent och så torrt som de bara går, torr box och så bra hage så möjligt.
Enligt hovis så såg det "bra" ut, han hade sett väldigt mycket värre.....

Han tyckte att just nu är det ok att låta det vara och om det forsätter spricka mellan ballarna så slår vi på en ringsko på den hoven, han tryckte och klämde och hade sig så jag fick ont i magen nästan ;) men hästen brydde sig inte ett smack :)

Hovarna är i övrigt bra, torra och fina och i bra "kondition", dom kratsas ur och kontrolleras varje dag.
Nu har dom dock varit ute över natten två dygn och morgondaggen i gräset gör hoven våt så jag e lite nojjig nu igen på att vätan ska göra att det luckras upp mer, men jag får hålla koll, och hovis är bara ett samtal bort -som han själv sa ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 509
Senast: unoannis
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: Ida94
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 433
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp