Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vi har fått ett litet dilemma på halsen.
Vår store häst har fått en hovböld, den sitter rätt djupt och just nu kör vi våtvärmande omslag i hopp om att den ska komma ut av sig själv. Risken är att det kommer behöva karvas och gipsas.

Så dilemmat: Det här är inte en häst som mår bra av att stå still. Sjukhage har vi testat innan - han blir tokstressad och får magsår :-(. Box likaså. Det som är bäst för honom är att gå ute med kompisarna, då är han nöjd, om än något busig. Så nu funderar vi på hur vi kan tillgodose hans rörelsebehov i kombination med att hoven är inslagen i bandage?

Just nu har vi en barfotaboot på dygnet runt, men den har han ibland en förmåga att tappa när han far runt i hagen...

Nån som har nåt tips på bra boot som funkar för häst i hage? Han är rätt tung så lättare varianter går i bitar rätt direkt.
 
Beroende på om den måste sitta ett har timmar eller dygnet runt och hur blött det är i hagen.
En bit tjock presenning (typ lastbilskapell)
Förra gången hade jag ingen utan körde ensilage plast och silvertejp det höll fint på gräs över dagen.
Men blir väldigt halt om hästen busar runt och de måste tåla att det prasslar om tassen.
 
@Lavinia finns 2 sorters gummiboot på företaget equipolab i Enköping som en bekant hade på sin gipsade häst då den gick i hagen senvinter för att hålla hoven och gipset torr. den blåa "stöveln "satt på jättebra. kanske något att kolla upp
 
Tusen tack för svar!

Den kommer tyvärr behöva sitta dygnet runt utom när vi är där. Häst jobbar inte så snällt med andra och få på saker på hovarna (världens snällaste häst, men reagerar direkt vid stress och blir lätt "hopplös"). I nödfall kan jag åka upp 2 ggr/dag, men risken är överhängande att det vårvarma ramlar av i boxen - han behöver mestadels bara sätta hoven i backen så trasas alla bandage sönder.

Hagen är torr iaf just nu, tyvärr är häst av det livligare slaget. Prassel är han van vid, men jag gissar att det skulle skrämma livet ur hans kallblodskompisar.

Kollar upp den blå stöveln lite mer. Har sett den tidigare, men är inte säker på att den håller för vilda haglekar (hästen vet verkligen inte att han har ont).
 
Om man tar plast och sen självhäftande bandage över? Ett svart så ser han inte konstig ut eller prasslar?
 
Om du kan hitta ett par gamla Old Macs så brukar dom gå att få att sitta. Dom är dock väldigt klumpiga men i hagen så brukar det fungera ändå.
 
Jag brukar använda gammal däckslang och dra runt hoven, fästa med bandage och silvertejp. Annars har jag en blå ”sjukboot” också och även barfota-boots (equine fusion). Av bootsen så är det de sistnämnda som sitter bäst. Den blåa åker av hela tiden.
 
Är det torrt fungerar plastfibergips. Tänker sen om ni måste gipsa.

Nu skulle jag hitta en så passande boot som möjligt. Annat brukar inte hålla för heldag i hage och livlig häst.

Om du inte redan vet så blir blöjor för prematurt födda eller nyfödda suveräna hovomslag!
 
Finns en socka med gummi under och en dragkedja man kan sätta över bandaget som sitter hyfsat bra tycker jag. Den fungerade på min tills dragkedjan gick sönder. Annars är det bäst med cavalloboots över bandaget tycker jag. Har väldigt mycket erfarenhet..:crazy:
 
Tack för alla tips!

Hovslagaren var ute idag och kunde inte hitta nån böld. Ingen som helst reaktion på visitertång, trots att han verkligen försökte hitta.

Vi har fått låna "barfotaboots" av en stallkompis - häst beter sig inte alls som om han har ont - galopperar, busar och far runt. Vi ska ha kvar vårt vårvärmande några dagar till, men sen är det bara att köra tyckte hovslagaren.

Ska köpa nya barfotaboots till honom också - han är ju rätt effektiv i att ha dom i små bitar. :-)

Väldigt tacksam för alla ideér och tips och ffa ni som berättade hur de "vanliga" sjukhovsbootsen fungerar.
 
@Lavinia det låter inte så jättekäckt, oavsett vad det nu är/inte är, att en hallt häst hålls fritt i hagen där den lever runt deluxe .

Hästar vet INTE med sig att hålla sig lugna vid skada och vissa behöver vara nästintill döende för att agera mer docilt. Att de lever om och röjer runt är inte likvärdigt med att de då inte för den skull kan ha ont och vara rejält påverkade/skada.
 
Men vad var det som gjorde att ni trodde att det var en hovböld från början? Var hästen halt? I så fall kanske det inte är så bra att den röjer runt i hagen, om ni inte längre tror att hältan beror på en böld. Fast den kanske inte är halt längre? :)
 
Han var vagt halt på böjprov hela benet, men kunde inte hitta nåt specifikt på uppdelat böjprov och när vet. testade med visitertång gjorde det ONT! (Vet var ute för återbesök för skada i annat ben). Avlastade benet i vila (men det brukar han göra). Vet kände puls i benet. Vi röntgade och såg nån typ av misstänkt skugga.

Vi har inte sett nån hälta alls på honom och han brukar vara riktigt ynklig när han har ont, så jag vette 17. Kanske det var ett sömtryck eller nåt?

Vi ser ff ingen hälta i honom och det verkar osannolikt att knäppisen är halt som han far runt. Han är väldigt självmotionerande den hästen och blir galet olycklig när han inte får röra sig.

Gissar att vet får komma ut igen kanske nästa eller nästnästa vecka och kolla ursprungsskadan...

Men vad var det som gjorde att ni trodde att det var en hovböld från början? Var hästen halt? I så fall kanske det inte är så bra att den röjer runt i hagen, om ni inte längre tror att hältan beror på en böld. Fast den kanske inte är halt längre? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Asa_S
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp