A

Aip

I söndags kväll galopperade hästen emot mig i hagen. På måndag morgon kunde hon knappt stå, så ont hade hon i ena frambenet.

Ringde vet som trodde hovböld eftersom jag inte kände någon svullnad utan bara värme vid kronranden. Hovslagaren kom och hittade en liten hovböld vid ena trakten.

I morse traskade hon runt som vanligt igen. Hon är dock fortfarande halt i trav.

Har under mina 32 år med hästar aldrig haft en med hovböld!!! Hur lång tid brukar det ta innan de är helt bra igen?
 
Hej!
Är det en liten hovböld,och den har läkt ut av sig självt
brukar det inte ta så många dagar förrän hästen är ok.
Jag skodde min häst förra veckan,hon hade en liten hovböld som jag inte hade reflekterat över,märktes inte ett dyft. :bow:
 
min häst hade en böld som skars upp, hon fick stå nästan en vecka bara.en annan tjejs häst hade en mycket mer komplicerad, den satt i ett tag.Det varierar nog, helt enkelt.
 
Hej,
Låter ungefär som en kopia av vad som hände vår häst. Jätteont i ena fram med värme och svårt att belasta. Hovslagaren hittade en böld i ena ballen men den gick inte att öppna. Fick order om jodopaxomslag hela tiden och efter cirka 3-4 dagar så var hon ohalt igen.
 
Vad är en hovböld exakt? Hur märker man dem?

Är det vanligare att barfotahästar får hovböld?
 
"Min" böld gick tack och lov att öppna. Hovslagaren spolade rent och sprutade in bakteriedödande, lade på lite gips och satte på skon provisoriskt. Ska komma hit i morgon och kolla henne igen.

I dag är hon ännu bättre, tack och lov.
 
Hej Hanna!

En hovböld kan uppstå av flera olika orsaker, i mitt fall så trampade sunnan på en sten som gick genom sulan med skit. Sedan slöts sig själva såret efter stenen och skiten kapslades in och det blev en varböld. Som sedan gick ut i kronranden. Hovis försökte gräva fram den från undersidan men den försvann och han vågade inte karva mer.

1 vecka efter att hon blev dålig så är hon helt ohalt och som vanlig igen.

Jag vet inte om det är vanligare att barfotahästar får det, men kanske i början när de är nyligt avskodda, då sulan är tunnare?

Hoppas allt är bra med din lilla skrutt

mvh/ Anita
 
Nja, en hovböld är en inflammation med varbildning i läderhuden, en blödning utan inflammation eller varbildning är stengalla.
 
Tack för förklaringen!

Skönt att höra att hon är bättre!

Det är ganska bra med skrutten faktiskt, tror att den värsta tiden är över. inga som helst problem på ridbanan nu.
Ömmar om det ligger småsten på vägen bara men han fläker inte så mycket längre, en flisa på två veckor bara. Han har en lodrät hovspricka på hö fram som slutade växa när vi tog av skorna. Nu är det bara ca 4 cm kvar av den! Kul att se!
Är helt övertygad om att han kommer att klara livet som barfotahäst galant!

Roligr att höra att old-mac´sen funkar så bra på snö! Håller de fortfarande?
Har inte använt mina Marquise sen han fick skavet och när det är helt läkt kommer jag säkert inte att behöva dem längre... Fast jag kanske skulle skaffa broddar till dem så kan jag ha dem när det är halt och isigt.

Ha de bra!
Vi höres!

Kram /Hanna
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp