Hovbölder av torv

S

Showjumping

Jag har hört att det är lättare för hästar som står på torv att få hovbölder än hästar som står på spån/halm. Vad beror detta på? Kan man förebygga det på något sätt?
 
Sv: Hovbölder av torv

Jag har aldrig vare sig hört taas om detta eller uppmärksammat det. Spån är torrare än torv, men det är inte en anledning om det nu är så, men jag tror det inte.
 
Sv: Hovbölder av torv

Kan det inte vara så att detta är en sån där vandringssägen som alla tar för sann?

Jag har alltid haft min hästar på torv... Tycker att det är ett utmärkt strömedel. Den enda gång någon häst har haft problem med hovarna har varit en bra bit in i betessäsongen...

En hovböld har jag haft... det var i augusti för några år sedan, efter nästan tre månaders utevisstelse dygnet runt... Så den bölden vill jag inte lasta torven för.....
 
Sv: Hovbölder av torv

Tror faktiskt att det kan stämma att hovböldsbenägna hästar lättare får nya hovbölder på torv. Min teori är då att torven drar till sig fuktighet från hästens hovar. När hovarna blir torrare blir de också skörare. När sköra hovar trampar på typ hårda grus blir det hål och en hovböld bildas. Den här sommaren har varit fruktansvärd för hovarna i och med torkan. Min hästs skor har rykt på löpande band. När jag påtalade detta för min hovslagare talade hon om att så är det för alla p g a torkan.
 
Sv: Hovbölder av torv

Jag har hört att det är lättare för hästar som står på torv att få hovbölder än hästar som står på spån/halm. Vad beror detta på? Kan man förebygga det på något sätt?


Jo så är det och detta beror på ett par "naturliga" orsaker. Torv är som bekant en restprodukt utifrån en naturlig nedbrytningsprocess och otroligt ph sänkande så snart det blir blött. Blöt torv utsöndrar oxå stora mängder po4 (phosfater) likväl innehåller det både det ena "gottiga" mer än det andra (läs bakterier,paraciter, blötdjur i puppstadie.

Kort sagt så är torven en väldigt bekväm ströbädd för oss människor, färgen gör ju att man inte ser all skit och därmed blir det väldigt lättmockat samt att den har en mkt bra uppsugningsförmåga vilket är bekvämt för den som mockar.

Man skall dock ha klart för sig att det knappast är ngn optimal ströbädd för hästen utan endast lättskött vilket den mänskliga varelsen i sin egen bekvämlighet finner som optimalt.

Det kräver extremt stor yrkesskicklighet för dom hovisar som verkar/skor hästar på denna typ av bädd då minsta fusk i renskärning av sula,stråle,bearbetning av hovväggarna samt planhet lätt leder till små sprickbildningar i hoven som är en perfect inkörsport för alla dessa godsaker ocm finns i torven men som hoven bara hatar att bli utsatt för.

Jag har "bara" lite erfarenhet av torvens inverkan på främst hästens hovar då vi på ridskolan har drygt 80 hästar stående på torv, både i box och spiltor. Dom senaste tre åren har dessa hästar totalt uppvisat sex hovbölder men "det va inte mitt fel" :rofl:

Allvarligt det va femton år sedan jag fick klart för mig att torven spelar hovarna ett "spratt". Min då högt presterande hopphäst som alltid tidigare stått på enligt mig det bästa ströt (halm) bytte till torv och under ett år fick han totalt tolv hovbölder!!
Naturligtvis så visade han kraftig hälta och reaktion samma morgon som vi skulle åka och tävla.*Humm* Jag va då inte hovis utan ryttare och stod som ett frågetecken varje gång. I panik ringde jag då min dåvarande hovis som naturligtvis inte svarade eftersom det va helg. Den hovisen jag på den tiden hade förmånen att samarbeta med lärde mig väldigt mycket utifrån hästens enkla levene och behov vilket inte va det mest bekväma för mig som hästägare. Slutligen sa han med barsk röst pekande med sin vassa klinga mot min näsa.

TVÅ saker vill jag att du lär dig, torv är inte ett bra strö för hästen att stå på samt hösilage är ett ypperligt bra foder för kor. Är det kor du tävlar med eller är det hästar????

Jag va då en mkt lydig elev och bytte snabbt tilbaka till halmbädd och sedan dess hade aldrig denna häst ngn mer hovböld. Hösilage har jag aldrig ens kommit på tanken att fodra med (det kom bara in som en parentes)

Man skall oxå tänka på att när hästen äter så sänks ph:t i tarmfloran, står den ovan på allt och även plockar mat i från torven så får den garanterat i sig torv och så snart torven blir fuktig utsöndrar den ett ph ras som inte är utav dess like. Är det bra för tarmfloran???

Tro mig jag vet utifrån min hobby, där brukar vi sänka PH halten i neutralt vatten (PH 7.00) med hjälp av torv och två mg torv i en halv liter neutralt vatten(ph 7.00) sänker på två timmar detta tidigare neutrala vatten till ett surt vatten på ett PH på endast 4.5.

Torv är enligt mig ett riktigt skitigt strö och skitigt strö ger ofelbart skitiga hovar.
 
Sv: Hovbölder av torv

Nä men hua då.....

Då måste det vara alla timmars utevisstelse som räddat mina hästar från torvens skadliga inverkan under all år....

Tyvärr har jag inte några vetenskapliga fakta att bemöta dig med. Annat än erfarenheten att hos mig har torv fungerat utmärkt som strömedel i alla år.

Har jag haft hovproblem så har dessa kommit en bra bit in i betessänsongen....
 
Sv: Hovbölder av torv

Men nej nu blir jag helt orolig :eek: :crazy: Jag har alltid varit en "motståndare" till torv, men då mest för att det ser så tråkigt ut ;) Har inte vetat om alla dom där sakerna du skrev föräns nu :crazy:

Som tur är har jag en "hovslagarmästare" som skor mina hästar..Så jag får väl hoppas att han kan det..

Men fyyy usch jag vill inte ha det äckliga ströet :crazy: Jag vill ha halm!!!!

(Kan tyvärr inte byta då stallet typ ligger mitt i ett naturreservat eller vad det är och då fick man typ inte gödsla åkrarna med annat än torv?!)
 
Sv: Hovbölder av torv

Måste bara fråga också, varför fodrar du inte med hösilage? Vad var "felet" med det?
 
Sv: Hovbölder av torv

Jag har torv och det fungerar alldeles utmärkt. Men jag undrar om ridskolehästarna du tog som exempel stod inne lika mycket som ridskolehästarna på en ridskola här i min närhet? De har inte torv utan halm men de har gott om strålröta och annan skit. De står inne så mycket under dagen att det inte går att unvika att de står ganska mycket i urin.

Sen måste man sköta bädden och se till att den verkligen är torr. Jag har sett åtskilliga så kallade "bäddar" som varit alldeles för tunna vilket medför att kisset inte kan rinna djupt ner i bädden och hålla sig torr på ytan. Det värsta jag såg var en "bädd" som var en äcklig gegga. :crazy:

Man får inte snåla med nytt strö ovanpå och vissa hästar kan nog inte ha bädd eftersom de gräver för mycket.

Sen måste jag protester mot uttalandet att " Man skall dock ha klart för sig att det knappast är ngn optimal ströbädd för hästen utan endast lättskött vilket den mänskliga varelsen i sin egen bekvämlighet finner som optimalt."

Jag har haft både halm och spån tidigare men jag vill verkligen inte hålla med om att torv är lättare än t ex spån. Tvärt om - det är knepigt att se bajset så man får stå och pilla med grepen mycket mer.

Sen finns det hovisar som faktiskt rekommenderar torvbädd (obs! rätt skött) så åsikterna går som vanligt isär. ;)
 
Sv: Hovbölder av torv

Det går inte att få tag på "frisk" halm i skåne i år. Så det fick bli torvbädd. Det enda min hovis tyckte är att jag ska hålla ett öga på strålarna pga torvens ph-värde.
 
Sv: Hovbölder av torv

Måste bara fråga också, varför fodrar du inte med hösilage? Vad var "felet" med det?


Hovis! Jag vill också gärna veta!
Efter egna ovetenskapliga experiment misstänker jag att höensilage orsakar eksem på min häst, men när jag sägar det får jag alltid en folkstorm emot mig där de säger att man inte kan vara allergisk mot höensilage, då är man allergisk mot gräs också... Men DET är väl ändå inte samma sak? :mad: :confused:

Tacksam för dina kloka ord :bow:
 
Sv: Hovbölder av torv

Min gamle får också kolik och lös avföring av hösilage. Misstänker syran. Naturligtvis får han alltså inte det längre. Min store, unge har nyss börjat äta hösilage (kan tyvärr inte styra det längre då han har flyttat till ett ställe där enda alternativet är hösilage). Han älskar det och äter massor. Har dock lagt märke till lösare avföring. (Kan ju bero på rikt näringsinnehåll).
 
Sv: Hovbölder av torv

Enligt veterinär. Blev sämre i magen när vi flyttade till ett stall med enbart hösilage. Visste det inte innan.:(
Har en dunderkänslig mage så med hösilage blev det sämre.
Nu när vi har flyttat äntligen till ett "höstall" är magen lugn igen, än så länge...
Det är dels syran, dels att hösilaget är blöttare än vanligt hö han inte tål.
Tål ej torv eller spån heller, det hostar han av, men inte halm. Hovarna gillar inte heller spån/torv.
 
Sv: Hovbölder av torv

I magsäcken håller magsafterna ett pH på 2. Vad skulle då ev lite torv kunna orsaka för störningar med avseende på pH? Och hur mycket torv skulle en häst pilla i sig då? Inga avsevärda mängder skulle jag tro...
 
Sv: Hovbölder av torv

I magsäcken håller magsafterna ett pH på 2. Vad skulle då ev lite torv kunna orsaka för störningar med avseende på pH? Och hur mycket torv skulle en häst pilla i sig då? Inga avsevärda mängder skulle jag tro...

Är du säker på att det förhåller sig så som du skriver??? Jag har hört att ph:t är högre och sjunker i samband med intag av foder. Där är min förklaring till varför hästar som har fri tillgång till (naturligt) grovfoder ett mer stabild (dock lågt ph) än dom som fodras på bestämda tider och då främst med hösilage.

Där blir det väldigt stora svängningar i PH:t och detta är min teori O.B.S. TEORI!! att fler installade hästar som utfodras felaktigt (läs med för stora fodergivor och för sällan) är mer benägna till att få fång. Jag tror även att jag skrev att väldigt små mängder av torv ger en mkt PH sänkande inverkan så snart det kommer i kontakt med vätska.

Har just gjort en ny test, 0,5 liter vatten med ett PH på 2.0 (surt) blev med tillsatts av 2 mg torv efter en halvtimme uppvisande ett sjunkande PH på nu endast 1,5 . Detta tror jag inte, detta har jag faktiskt kontrollerat.

Jag vill inte skrämma "skiten ur Er" kände bara för att dela med mig av TVÅ faktorer som jag anser påverka hästen negativt utifrån ett väldigt bekvämt strö och om möjligt ännu mer bekvämt foder. Syra är det bra??? Mig veterligt så har alla magsårspersoner problem med just för mkt syra.
 
Sv: Hovbölder av torv

När du talar om högt el lågt pH var menar du då? Magsäck (övre eller nedre,syraproducerande, delen), tunntarm , grovtarm, avföringen eller pH-balansen i själva kroppen?
Varför skulle hösilage ge större svängningar o i vilken del.
PL
 
Sv: Hovbölder av torv

Att torv är surt är väl knappast ngn nyhet hur mkt det sänker pH är dock helt beroende på buffringskapacitet(vatten har ingen).
I de flesta sammanhang är lågt pH begränsanande för bakterietillväxt.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
947
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp