Hovbölder av torv

Sv: Hovbölder av torv

Kan ni inte skriva på svenska också så att vi vanliga personer också förstår? :D
 
Sv: Hovbölder av torv

Nästa gång får jag väl försöka skriva på latin så du förstår skillnaden.
Fanns inte ett icke-svenskt icke i mitt inlägg!
PL
 
Sv: Hovbölder av torv

När du talar om högt el lågt pH var menar du då? Magsäck (övre eller nedre,syraproducerande, delen), tunntarm , grovtarm, avföringen eller pH-balansen i själva kroppen?
Varför skulle hösilage ge större svängningar o i vilken del.
= ???

Att torv är surt är väl knappast ngn nyhet hur mkt det sänker pH är dock helt beroende på buffringskapacitet(vatten har ingen).
I de flesta sammanhang är lågt pH begränsanande för bakterietillväxt.
= ???

Har just gjort en ny test, 0,5 liter vatten med ett PH på 2.0 (surt) blev med tillsatts av 2 mg torv efter en halvtimme uppvisande ett sjunkande PH på nu endast 1,5 . Detta tror jag inte, detta har jag faktiskt kontrollerat. = ???
 
Sv: Hovbölder av torv

När du talar om högt el lågt pH var menar du då? Magsäck (övre eller nedre,syraproducerande, delen), tunntarm , grovtarm, avföringen eller pH-balansen i själva kroppen?
Varför skulle hösilage ge större svängningar o i vilken del.
PL

Är du inte Veterinär??? Vore trevligt om du kunde visa det i dina svar eller ungå att svara i omvänd frågeformulering så som vi tidigare endast är vana med att Strasserfolket svarar. Jag menar, ge din syn som Veterinär i9 stället för att komma med en földfråga så lovara jag dig att ge ett rakt svar utifrån mina högst personliga teorier.
 
Sv: Hovbölder av torv

Blir lite arg på mig själv nu. När jag läste till tapp.sko kompetens förklarande våran lärare/hovslagare varför torv var det bästa underlaget om man ser till hästens hovar. Vill minnas att spån var sämst. Men jag kan inte komma ihåg hur han resonerade. :devil:

Vi har haft våra hästar på torv i flera år och hästarna på ridskloan står också på torv, aldrig haft en hovböld. Hästarnas hovar har tvärtom blivit bättre. Den ena hästen får vi tjära strålen på ibland, men kvalitén på hovarna har blivit bättre.
 
Sv: Hovbölder av torv

Jag tippar nog på att vare sig torv eller spån är det bästa för hästens hovar.
Torv är, som folk redan konstaterat, väldigt surt.
Spån är väldigt basiskt och uttorkande.

Det bästa borde väl vara en blandning av dessa så att det jämnar ut sig? (Eller har man då oturen att det blir dubbelt så illa?)

Min hovslagare har också sagt att hon märkt av en större andel hästar med hovbölder bland de som står på torv jämfört med andra strömedel, men däremot har ingen av mina hästar någonsin fått hovböld av att stå på torv.

Jag tycker personligen inte att torv är det enklaste ströet att mocka i. Skulle föredra spån, eller en blandning av bägge som blir ljusare och mera lucker/mindre tung och packad. Men vår bonde vill bara ha torv om han ska köra undan gödslet på åkrarna så då blir det torv.
 
Sv: Hovbölder av torv

Jag har mina hästar på torv blandat med spån och det går utmärkt. Men så står de heller inte på bädd utan det blöta tas ut varje dag.

Men det där du sa om hösilage måste jag ändå reagera på. Hösilage är väl ändå till hästar och ensilage är till kor.
 
Sv: Hovbölder av torv

För att hålla ytan torr samt ha behållning av en packad, varm och mjuk torvbädd tycker jag det funkar väldigt bra med torvbädd i botten, ett halmlager över detta, och slutligen spån överst. Verkar kanske lite omständigt, men mjukt och torrt blir det ;)
(Har hästen i utebox... snart)
 
Sv: Hovbölder av torv

Säger bara en sak HALM, Hallelulja! Samtliga hästar som stod på spån i andra stallet där jag har min ene fick strålröta. Ingen av de hästar som står i "vårt" stall fick. Samma förhållanden med skötsel och utevistelse annars.
 
Sv: Hovbölder av torv

Hästen har, liksom andra enkelmagade djur, ett surt pH i magsäcken. Detta är funktionellt eftersom surheten avdödar bakterier och bidrar till nedbrytning av främst protein. I magsäckens övre del är pH-värdet högre (5,5) än i den nedre delen där körtelslemhinnan återfinns (2,5). Ett foder med lägre pH påverkar alltså inte surhetsgraden i magsäcken.

Vad gäller hösilage, som ju har en högre torrsubstans än ensilage, så uteblir här någon egentlig jäsning. Hösilage är snarare konserverat gräs än ensilerat gräs. Följden blir att pH-värdet i hösilaget inte är nämnvärt lägre än i den färska produkten.


En stor risk vad gäller magsår är istället kraftfodergivor som inte åtföljs av grovfoder.

Hästens magsaftsekretion stimuleras av mekanisk retning av magsäckens vägg. Kraftfoder - som tar mindre plats och är mindre skrymmande än grovfoder - förmår inte ensamt stimulera till omedelbar frisättning av magsaften. Istället sker den med en fördröjning på ett par timmar. Två timmar efter måltid är det emellertid oftast tomt i magsäcken och saltsyran som bildas skvalpar mot väggarna i såväl den övre som nedre delen av magsäcken. Magsår uppstår oftast i den övre delen där skyddet mot lågt pH inte är lika bra. Man SKA alltså inte utfodra med enbart kraftfoder vid något tillfälle under dygnet. Vilket grovfoder man väljer spelar inte någon roll i det här avseendet.

Rätt utfodringsintervall är viktigt för hästen, liksom tillräckliga mängder grovfoder vid varje utfodringstillfälle. Att ge "tussar" med hö eller hösilage flera gånger per dygn är inte en bra lösning eftersom hästens tuggbehov inte tillfredsställs (stress).

Diarréer orsakade av utfodring med ensilage eller hösilage beror förr på andra faktorer. För liten grovfodermängd är en sådan. Det är tyvärr fortfarande så att många hästägare inte beräknar grovfodergivan utifrån grodfodrets ts halt (1 kg ts/100 kg kroppsvikt ger stora mängder om ensilaget har en låg ts-halt). En annan orsak är att ensilaget ofta kommer från kobönder vars högproducerande kor har ett helt annat näringsbehov än våra hästar (blir kanske bättre nu när många lantbrukare saluför hösilage till häst med ett anpassat näringsvärde). Ytterligare en faktor vad gäller hösilaget är att det faktiskt kan innehålla en hel del bakterier just pga sitt högre pH - i ett "äkta" ensilage avdödas alla mikroorganismer effektivt.

Vad gäller torv så spelar pH-värdet ingen som helst roll för hästens inre miljö. Som strö betraktat har det så många andra fördelar (bra uppsugningsförmåga, effektiv bindning av ammoniak, bra partikelstorlek på dammet så att det är mycket lämpligt för hosthästar mm) att det eventuella problemet med något ökad risk för hovböld är negligerbart.
 
Sv: Hovbölder av torv

*lånar*

Kan inte alla sluta skriva att halm är så bra, haha..Blir ju helt gråtfärdig ;)
 
Sv: Hovbölder av torv

Han fick den mängd han skulle ha, ca 14 kg/dag.
Hösilaget i gamla stallet skiftade väldig MKT, från nästan hötorrt till dyngsurt. Var flera av hästarna som var dåliga i magen till och från, men ingen så dålig som min. Fick dunderkolik när det var värst.:(
Nu när vi har flyttat till ett "höstall", är han bra i magen, fiser visserligen mkt men det har han alltid gjort.:angel:
Hoppas att det håller i sig. Dyrt att ta vet flera gånger i månaden.:(
 
Sv: Hovbölder av torv

Därför att jag så himla himla himla gärna vill ha halm, men det går inte att ha i stallet där jag har mina hästar :cry:


:p
 
Sv: Hovbölder av torv

Tack för det heltäckande svaret! :bow: Mycket informativt.
 
Sv: Hovbölder av torv

Varför kan du inte ha halm i det stallet? Angående tidigare inlägg: jag förstod inte heller vad du inte förstod.. Var det specifika ord eller hela inläggen?
 
Sv: Hovbölder av torv

Har också mina hästar på spånblandad torv. Ingen har någonsin haft några problem med hovbälder eller likn.

Kan tänka att det är "en del" som gärna skyller på torven om hästen har fått en hovböld eller strålröta. Ta o mocka lite bättre istället och se till att det blöta tas ut varje dag.

Har stått på halm och spån också, men spånet var enligt min mening för torrt plus att det gick åt så mycket. Samma med halmen (gick åt för mycket)

Tur dock att smaken är som baken.

// F
 
Sv: Hovbölder av torv

*knapplån*

Har sett ökad risk för bärrandsröta (med ev hovböld som följd) med hästar som står på torv. Vet inte hur mockningen sköts i dom stallarna (om det är fuktigt eller torrt) , men eftersom det gäller olika stall så ser jag mer samband med torv än hur man mockar. I ett stall byttes det till spån och problemen försvann succesivt.

Tycker också halm är det bästa men har man hosthäst så är det "tabu" då det är det mest hostframkallande ströt (sporer).
Mina står på spån och hösilage (ingen syra tillsatt) då jag har hosthästar.

/min erfarenhet av det hela. Vet inte om nån blev klokare:crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: tanten
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 001
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 295
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp