Hovbroskförbening m.m

B

**BORTTAGEN**

Behöver lite tips om vad som kan vara fel. Lite kort sammanfattat kan man skriva att vår ponny är behandlad för kotledsinflammation i på 3 olika ställen 4 ggr sedan i nov 2002. Återkommande har dock varit höger framben. Vid röntgen i april i år konstaterades hovbroskförbening. En veterinär anser att ponnyn ej är fullt brukbar och bör T-märkas en annan anser att hovbroskförbeningen inte påverkar ridbarheten. Naturligtvis går Försäkringsbolaget på den senare veterinärens bedömning. Ponnyn vilar fram till mitten på augusti då vi sätter igång igen och direkt vid ridning börjar slänga sig åt ett håll och vägrar gå åt det andra hållet. Det var även på detta sätt då alla kotledsinflammationer upptäcktes. EFter endast ett par ridpass efter 6 månaders vila åker vi till klinik för att kolla upp honom men han visar ingen reaktion på böjprov. I princip säger veterinären till oss att vår ponny är istadig, han ser sådana ponnier varje vecka och vi ska åka hem och sätta honom på plats alternativt lämna bort honom för tillridning om vi inte vill eller vågar själva.
Vi är inte några nybörjare och har mycket riderfarenhet så visst vågar vi men det bär oss emot att hantera vår ponny med våld när vi själva anser att han har ont någonstans. Vi har hört talas om några systrar Olsson i Ängelholm som ska vara väldigt duktiga på att hitta saker hos hästar. Är det någon som har någon adress dit?
 
Veterinärerna brukar rekommendera PG-beslag på hästar med hovbroskförbening. Har du provat det? Annars kan det vara ide att göra det. Det brukar bli stor skillnad om problemet sitter i hovarna. Vilken grad av hovbroskförbening har hästen? Är det lite eller mycket? Är det lite kan det funka med PG. Kotledsinflammationerna beror säkert på att ponnyn inte har använt sin kropp rätt pga att den har ont i hoven. Den har förmodligen kortat steget och då blir musklerna kortare och kan inte fungera som stötdämpare till lederna. Då får du ökad belastning på lederna vilket kan leda till inflammationer.
 
Rätt igångsättning...

Veterinärer brukar ibland råda hästar med hovbroskförbening att inte sättas igång på normalt sätt utan istället först skritt en längre tid därefter skritt och galopp och vänta med traven tills hästen är helt igång... detta beror på belastningen av hoven i de olika gångarterna...

Att prova en ny klinik kanske skulle hjälpa också...

Saken är också den att just hovbroskförbening är inte alltid den gör hästen ont, vissa hästar kan användas nästan som förut och nästan beror på att man inte vill riskera för hög belastning (vi pratar tex. nedflyttning från 1,40 hoppning tilll 1,30 hoppning, inte så stor skillnad i mina öron) medan andra hästar kan har ont av det...

Men som sagt prova en annan klinik även omd et är långt att åka... det kan vara värt det...
 
Hej!

Vi har haft PG-beslag sedan hovbroskförbeningen upptäcktes i april men vid vårt besök nu i aug på klinik sa veterinären att det där kunde vi lika gärna ta bort för det gjorde ingen nytta.
 
Re: Rätt igångsättning...

Tack för tipset. Vi ska kanske testa köra skritt och galopp. Problemet är bara att han blir helt vild då det ska galopperas och frågan är hur det påverkar hovarna när han studsar upp och ner som en tokstolle. Vi kanske ska longera en hel del och sedan rida efter det. Det konstiga är att när man longerar eller tömkör så beter han sig helt normalt det är när man sitter på honom som han får fnatt och kastar sig åt ett håll.
 
Som någon tidigare har nämnt, det beror på graden av brosket.
Jag blir lite förvånad över de svar du har fått av din veterinär...
Jag vill alltid att mina pållar skall ha det så bra som möjligt. Men när de har drabbats av åkommor, där man ser att de inte har det bra, har jag aldrig tvekat att ta bort dem.

Ett exempel. Jag och min kompis, skulle hjälpa en väninna att sälja sin häst. Min kompis har vid ett flertal tillfällen ridit hästen, och har menat att den har uppfört sig lite skumt.
Hästen ifråga, hade varit halt från och till, i omgångar.
Nu hade den varit frisk och fin över en tid, och skulle säljas.
Jag åkte ut för att filma den. Skitsnygg, rörde sig mkt trevligt, bra stam med prestationsmöderne....
Men så fort han gick in på en volt, blev han skum, tyckte jag. Och sur.
Påpekade detta, men ägaren tyckte att han såg fin ut.

Jag kunde inte säga att han var direkt halt, men han gick oregelbundet och skumt.
Han reagerade inte heller på böjprov...
Han kördes då till klinik, och röntgade det enda som inte var röntgat på honom -> hovarna.
Rejält med hovbrosk, och början till förbening.
Att han har gått skumt, beror ju på att han har försökt att avlasta sina framben. På böjt spår ökade belastningen och blev därför sur.

De erbjöd ägaren att ta bort honom med en gång, men han fick ett par månader på "det gröna" först.
Det var aldrig någon diskussion att hästen inte skulle bort.
En häst som visar ovilja och istadighet vid arbete, som normalt är ett lamm, skall i min uppfattning inte ridas!

Jag hade åkt till en annan klinik.
En fråga:
Om nu inte hovbrosk/förbening påverkar ridbarheten, varför leder det då till kassation för avel?
Jag har aldrig hört en veterinär säga till någon med ett sto som har hovbrosk:
T märk den och avla på den!
Snarare tvärtom.
 
Vi har nu äntligen fått konstaterat vad det är för fel på vår ponny. Hovbroskförbeningen finns ju där men är väldigt lindrig men vad som hittades på en jättebra klinik i Skåne var förändringar i glidlederna i bägge bakhaserna. Inte undra på att han har protesterat vilt emellanåt och veterinären på kliniken vi var på förra gången uppmanade oss att tukta upp ponnyn för han var bara olydig!! Tur att man inte litar på alla s k proffessionella yrkesmän!!På kliniken vi var på nu sist såg de direkt att han var oren både på höger fram och höger bak, väldigt ojämnt musklad, syntes tydligt när hon visade oss. Vi fick en 3 tim lång utredning och blev verkligen tagna på allvar denna gång.
Man tycker att en veterinär med 30 års veterinär erfarenhet som han hävdade att han hade borde ha varit mer lyhörd och inte avfärdat oss som okunniga ponnymänniskor med en bortskämd ponny som kan kan slå vett i.
Vi har funderingar på att anmäla veterinären mest för principen skull att kommer man som kund till en klinik och lägger ut massor av pengar så ska man kunna få ett hyggligt bemötande. Det är ju på oss kunder de lever.
Har någon gjort någon anmälan och hur har det gått?
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: JForsberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp