Hovbroskförbening på tyngre hästar (utbruten från Stora bumlingtråden..)

SLU har forskat kring detta och vad jag förstår så hittade de ingen koppling till negativ påverkan på hästen.

Var det verkligen så? Det finns ju enormt många grader av åkomman. Jag vet ju fler som avlivats p.g.a. det.

Däremot sa forskningen (som jag kommer ihåg det) att det inte var någon idé att ta bort hingstar ur aveln som hade åkomman då det inte hade sänkt antalet drabbade Och lindrigt till måttligt drabbade hade ingen negativ påverkan.

Så kommer jag ihåg det.

Sedan kan man ju undra om det verkligen är så att det inte drabbar dem negativt. Det är ju sällan man kan tolka alla symptom som kanske är kopplade till åkomman.
 
Var det verkligen så? Det finns ju enormt många grader av åkomman. Jag vet ju fler som avlivats p.g.a. det.

Däremot sa forskningen (som jag kommer ihåg det) att det inte var någon idé att ta bort hingstar ur aveln som hade åkomman då det inte hade sänkt antalet drabbade Och lindrigt till måttligt drabbade hade ingen negativ påverkan.

Så kommer jag ihåg det.

Sedan kan man ju undra om det verkligen är så att det inte drabbar dem negativt. Det är ju sällan man kan tolka alla symptom som kanske är kopplade till åkomman.
Jag kan själv inte mycket om det men ungefär så här uppfattade jag SLU (länk ridsport):
"Hovbroskförbening hos häst är en sjukdom som uppmärksammades redan på 1300-talet och som kan ses på fossila hovben som är mer än 1,2 miljoner år gamla. I modern tid har man kunnat konstatera att förändringen nedärvs från generation till generation. Den finns främst hos tyngre hästraser såsom nordsvensk brukshäst, travhäst samt ardenner, men den är även vanlig hos halvblodshästar. Trots mängder av studier både i Norden och i övriga världen har ingen lyckats påvisa ett klart samband mellan hovbroskförbening och sjukdom, skada eller prestationsnedsättning. "
 

Detta är ju en enda ras. Det är ofta vältränade hästar i riktigt bra hull och tyngdmässigt ganska lätta hästar för sin storlek.

Man vet att tyngd har med saken att göra och givetvis har många blivit avlivade p.g.a detta. Det finns ju annars ingen anledning till att ha ett avelsprogram där man sorterar ut det (dock hade just det ingen större påverkan).
Att hitta HBF på unga individer som inte visat några Problem än har varit en del av avelsprogrammet hos ardenner. Men att man hittat det på andra hästar bevisar ju att man åkt till veterinären för att något är fel Och således påverkat hästen negativt.
 
@Efwa Det har gjorts fler studier och på ardenner som gett ungefär samma resultat, jag är inte så kunnig när det gäller detta utan gick bara på vad jag snappat upp från SLU i olika sammanhang. Men det är nog inte rätt tråd att diskutera ämnet, ledsen TS för mitt sidospår :)
 
@Efwa Det har gjorts fler studier och på ardenner som gett ungefär samma resultat, jag är inte så kunnig när det gäller detta utan gick bara på vad jag snappat upp från SLU i olika sammanhang. Men det är nog inte rätt tråd att diskutera ämnet, ledsen TS för mitt sidospår :)

Den studien som du hänvisar till är yngre än den jag läste för ca 7 år sedan så din är ju mer aktuell.
Det förklarar dock inte varför det är en diskvalificerande avelsåkomma och att det inte ändrats.

Dock är det inte länge sedan en häst i min omgivning fick tas bort av just HBF och han vara inte gammal alls, si sådär 6 år.
 
Stämmer inte helt, den forskningen har blivit misstolkad. Min ena häst fick enorma besvär pga hovbroskförbening och till sist fick jag ta bort den.

På vilket sätt har forskningen blivit misstolkad? Att det finns fall där hovbroskförbening blir allvarligt är ju inte lika med att det generellt är så ?
 
Det experterna säger, i sammanfattning, är att hovbroskförbening är vanlig, och att det inte finns något statistiskt samband mellan skador och prestationsnedsättningar och hovbroskförbening.

Däremot inte sagt att enstaka hästar hästar inte skulle få problem, t.ex. när förbenat brosk får en fraktur.

Läs t.ex. här: https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hovproblem/hovbroskforbening/

Eller här: (länkadress till en pdf, vet inte hur man gör sådana på bästa sätt). Påverkar inavelsgraden hovbroskförbening...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...g_190919.pdf&usg=AOvVaw1NGpWRiJOteDYWIcTplkFQ

Det som antagligen hänt, är att man innan modern teknologi för diagnoser blivit tillgängliga, har diagnostiserat hästar med hältproblem på "hovnivå", hittat hovbroskförbening, och därmed "bestämt sig för" att det varit hovbroskförbeningen som orsakat hältan, fast det egentligen kan ha varit något annat, som man med dåtida teknik inte kunde hitta.

Det finns sannolikt en hel massa hästar, som har hovbroskförbening, som aldrig upptäcks, eftersom hästen helt enkelt inte blir halt.

I min ras, började man röntga hingstar inför avelsvärderingarna 1959. Frekvensen av upptäckta hingstar med hovbroskförbening är ungefär lika hög i dag som den varit i decennier tidigare.

Huruvida man bör/skall fortsätta att ta hingstar med hovbroskförbening ur avel, är sedan den nyare forskningen kommit till, föremål för mycket diskussion.
 
På vilket sätt har forskningen blivit misstolkad? Att det finns fall där hovbroskförbening blir allvarligt är ju inte lika med att det generellt är så ?

Att hbf inte ger halta hästar, utan de kan tränas lika hårt som en travhäst. Har hört det till leda och tom haft en veterinär som vägrade skriva livintyg pga det.
 
Att hbf inte ger halta hästar, utan de kan tränas lika hårt som en travhäst. Har hört det till leda och tom haft en veterinär som vägrade skriva livintyg pga det.

Fast gällande livintyg så handlade det ju då om en enskild individ? Inte att hovbroskförbening i sak alltid är ett problem. @skogaliten har redogjort väldigt väl för teorierna och uppfattningarna veterinärt.
 
Fast gällande livintyg så handlade det ju då om en enskild individ? Inte att hovbroskförbening i sak alltid är ett problem. @skogaliten har redogjort väldigt väl för teorierna och uppfattningarna veterinärt.

Nä, alltså veterinären hänvisade till studien och sa att inga hästar blir halta av hovbroskförbening. Alltså kunde min häst inte vara halt av hovbroskförbening och därmed inte dömas ut. :banghead:

Tack och lov resonerade försäkringsbolaget annorlunda. Däremot vet jag att hovbroskförbening ofta är ett bifynd när man letar efter andra saker och då ger det såklart inte hälta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp