Hoven flyter ut - erfarenheter?

mumin

Trådstartare
Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på..

Historik: Tidigt i våras så upptäcktes att min häst fått bärrandsröta i höger framhov. Hoven verkades upp, tvättades och plastades och hästen hade aldrig några problem med det, var aldrig halt eller besvärad på nåt vis. Vi efterkommande skoningar så har det hållits koll på att rötan inte blivit värre utan att det går på rätt håll, tvättas och plastas och jag försöker även mellan skoningarna när det går skölja med klorin/alt fotbad beroende på hur hoven ser ut just då.

Förra skoperioden tappade hästen skon på höger fram efter ca tre veckor. När hovslagaren dagen efter kom för att slå på skon så konstaterade han det jag misstänkt, att hoven flutit iväg, så den verkades ner och på med skon igen. När det var dags att sko om så hade hoven växt ikapp de andra och det syntes inte att den var verkad efter halva tiden. Hovslagaren konstaterade att han inte riktigt belastar på det benet eftersom hoven drar iväg och att vi fick hålla koll på hur det utvecklade sig. Nyverkad och nyskodd ser hoven ut som vanligt.
Även denna skoperioden visade det sig att det var dags att sko om höger fram innan övriga hovar, efter tre veckor finns det ingenting att ta av på de andra.

Något är helt klart skumt. Det märks ingenting på hästen när man tittar på honom, känns inget annorlunda när jag rider, massören har inte känt nåt anmärkningsvärt, han har inte varit halt eller uppträtt besvärat på något vis, men det har ju legat i luften, rättar det inte till sig snart så får vi kolla upp det.

Idag var han plötsligt halt. Inte mycket, men en markering just på höger fram i höger varv (longering), men ren i vänster varv och rakt fram.
Vi (hovslagaren och jag) har tidigare diskuterat om han av någon anledning håller på att balansera om sig och hovis tyckte, pga hästens ålder, att vi skulle ge honom lite tid och se vad som händer och nu är han då alltså helt plötsligt halt. Han var inte halt igår, och något säger mig att han inte är halt i mrogon, men kliniktid är bokad i nästa vecka för att kolla upp hoven och den eventuella hältan.
Hästen i fråga är 22 år gammal fjording som tränar o tävlar i dressyr på LA-nivå och har så gjort hela året utan problem, var så sent som förra helgen på meeting och hade inga problem trots att han stod på box i fyra dygn och tävlade i tre dagar. Jo, han var trött till slut så klart men inga besvär/ofrsäch/ojämn/markering eller dyl och gick genom vet-besiktningen utan problem.

Någon annan som haft en hov som flutit iväg och som fått klarhet i vad det berodde på och fått rätt på det? Vi ska som sagt till klinik men man funderar ju så klart massor på vad det kan tänkas vara.

Vi har inte ändrat på något som jag kan komma på, samma foder, samma motion, samma träning (alltså typ av ridning), samma hovslagare, liknande skointervall, samma skor, samma massör, samma sadel, samma ryttare..

Hovslagaren har jag haft i 100 år och litar på till 110%, han har fått många krångelhästar at leva fungera och må bra i bra många år mer än vad veterinären har trott, så jag tror inte att problemet egentligen varken ligger hos hovslagaren eller i hoven, utan antar att det sitter högre upp - men vad kan det bero på? :confused:

Till kliniken åker hästen, hästens ägare och hästens hovslagare för att se vad som händer och vad de kommer fram till och om det kan betyda att hästen kanske i fortsättningen behöver skos annorlunda eller med andra skor eller nåt.

Någon med egna erfarenheter eller liknande?
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

En hov där det finns någon typ av process i kan börja växa med rekordfart.
Typ just före fång.
Inflammation av röta eller belastning.

Är det ökad puls i den hoven?
Är den varm?

Om hästen var min så skulle jag gissa på kanske en hovböld som kommer och går.
Och åka till klinik för att röntga hoven.
Då kan man se om där finns någon böld som går att åtgärda.
En böld som är litet smådränerad kan uppföra sig så.
När varet sipprar ut så är hästen ohalt och när dräneringen avstannar och det blir tryck så kan hästen bli plötsligt jättehalt.
Och så växer hoven jättefort.

Men det som är bra med hovbölder är att det alltid bli bra efter behandling.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

hm... om jag minns rätt nu så var det i vintras som vi vid skoning upptäckte att där var ett hål efter en böld, dock inget som vi märkt av i form av hälta eller nåt. Det var när hålet efter bölden nästan växt ner, så pass att det inte gick att direkt "fylla igen" som det vid nästa skoning hade gått röta i hålet, förmodligen därför det hade hunnit sprida sig ganska högt på relativt kort tid. Så böld har han haft en i alla fall, men jag har inte tänkt så långt som att det skulle kunna vara det som är problemet igen.. Är ju van vid det klassiska hovböld-symptomer jättehalt-jättehalt-ohalt, och han har ju inte varit halt, förrän nu då och nu bara lite.
Hoven har inte och har inte haft ökad puls och vi har inte tänkt på nån värme heller. Men som du beskriver det så låter det ju ändå så.. Efter tre veckor har den hoven växt nästan lika mycket som den andra framhoven gör på sju..

Jag ska ha det i åtanke och så får vi se vad som händer på kliniken, jag misstänker att det blir röntgen av hoven i vilket fall som helst.

Tack för svaret! :)
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Jag tänkte lite samma sak när jag läste, kan rötan eller en ev djup böld göra att hoven därför växer fortare? Vid fång och skador i hoven osv kan man ju ofta se att det (inte på alla, men många) blir extrasprutt på tillväxten, iom mer blodgenomströmning pga inflammation osv.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Jag funderar också på det men får inte riktigt ihop det. Hålet efter bölden upptäckte vi nån gång i december vid skoning, rötan dök upp i mars, och hoven började skena i början på sommaren, innan dess har den växt normalt.
Jag har också känt lite så att den "växer som en fånghov" och visst, man kan få fång i en hov men inte särskilt vanligt, å andra sidan så skenar ibland fånghovar även efter den akuta fasen, kan ju vara samma sak med röta... men hur tusan får man stopp på det då? Går det?
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Ingen aning dessvärre, är det pga något typ inflammatoriskt så slutar det ju när processen slutar.

Men känns ju lite långsökt, men min första amatörtanke var soms agt åt samma håll som I_U.

Det kan ju naturligtvis också vara något som varit på gång sen mars, och nu ger hältan, som gjort att det avbelastats. Men det får du ju förhoppningsvis svar på på kliniken.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Ja, jag hoppas också på att jag får svar och helst på att det är nåt logiskt och lätt åtgärdat, men det är ju väldigt svårt att låta bli att fundera och spekulera under tiden jag väntar..
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

åt vilket håll flyter hoven framåt eller sidorna
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Den växer i 190 men flyter ut på insidan
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

har en stor häst som flyter ut åt sidorna då va det tippade traktstöd efter att vi verkat dom och hovväggen så har det slutat.
Och växer den mycke i trakterna kanske han/hon har ont i strålen typ strålröta och vill avlasta den och då växer traktstöden okså fort och kan tippa
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Problemet är att hoven flyter iväg på insidan och hålet efter rötan är på utsidan, eftersom hovslagaren egentligen vill lägga ut skon på utsidan för att stötta upp, men lägger han ut för mycket så finns det inget att spika i eftersom det är ett hål, och det inte funkar med hur mycket plast som helst. Men det har ju också varit för att han har velat ha min häst ridbar (och behålla skorna på) så länge det är möjligt med tanke på att hästen inte varit besvärad tidigare.

Nu är dock den viktigaste säsongen över så nu kan vi ta stora skor och tappskor om det blir så, så nu antar jag att han kommer att lägga ut dojjan, men det beror ju på vad veterinären hittar och vad de kommer fram till, så det är väl delvis därför han vill vara med.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Nu e ju jag barfota nörd men tycker att om vill ha skor på sin häst ska man det bara man tar hand om strålar 0ch bärranden,lammelranden.
om man håller hovväggen nere verkar traktstöden för det är ju mark trycket som får hoven att flytaut och behandlar strålröta och sen får du se vad vet säger
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Nån strålröta har min häst aldrig haft och röta kan man få även utan skor.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

*kl*

Nu har vi varit inne för hältutredning som visade dubbelsidig frambenshälta ( :crazy: ) med kraftig reaktion på böjprov på det "friska" benet och mindre på benet med "strulhoven", dock visade han bara en svag hälta både i trav rakt fram (utan böjprov) och i longering så innan böjprovet verkade veterinären nästan ifrågasätta varför jag ens var där med en så svag hälta så kort tid men dock.
Röntgen visade inflammation + bakterier i båda framhovarna. Han fick hovarna uppskurna och packeterade i bomull indränkt i nåt bakteriedödande medel + att han fick en kur antiinflammatoriskt. Så fort han kan skos igen (när hovarna ser "rena" ut från bakterier), förhoppningsvis inom ett par dagar, så ska han skos med ringskor för att avlasta trakten som blivit understucken på den kassa hoven. Sen ska han i princip vara klar att sätta igång så smått igen så fort han är skodd och ohalt enligt veterinären. Så det är väl bara att hoppas att det är så snabbt och enkelt och effektivt som det verkar.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Håller tummarna! Då var ju tanken med process i hoven som anledning till den ökade tillväxten inte helt fel då, inte heller minskad belastningsteorin. (Iom han var mer halt på andra benet lär han belastat det mer)
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

*kl*

Nu känns det här verkligen inte bra... :cry:

Hästen gick med hovbandage som byttes enligt veterinärens instruktioner en gång om dagen och i måndags var hovslagaren här för att sko, då fem dagar efter klinikbesöket. Då kunde vi konstatera att hästen trots bandagen slitit ordentligt på de uppskurna hovarna så fast att hovis bara jämnade till kanterna så blev han väldigt "hårt verkad", men det kunde vi ju inte göra så mycket åt. Hästen var så klart öm i sina oskodda hovar och var helt klart besvärad av skoningen, så den tog lång tid så att han fick vila mellan varven, och eftersom hovis tillverkade ringskorna på plats med sågning, svetsning o varmskoning tog det extra tid, under tiden fick hästen vila i boxen. Markant ansträngd och så fort hovis släppte ner det ena benet så ryckte hästen upp det andra, men vi visste ju att ingenting blir bättre av att han inte får skor på sig. Ett par timmar senare var han färdigskodd och när jag då tog honom ur stallet för att gå med honom och se hur han rörde isg var det precis som om han pustade ut och kände "yes jag kan gå!" och knatade på som bara den.
Han fick gå i hagen några dagar eftersom han ju uppenbart var hårt verkad och ju kunde vara öm av skoningen, men sen tog jag ut och promenerade med honom, och han gick försiktigt, men han var inte halt. Blev bättre varje dag och i torsdags när vi skrittade uppsuttet var han så himla pigg och framåt att vi till och med travade lite grann, hästen blev överlycklig och inte ett spår av hälta/ömhet. I fredags kväll fick han sista dosen medicin och i gårkväll var jag ute för att jogga honom lite på lina för att se hur han rörde sig, och han var markant halt! :crazy: Ringer hovslagaren sent lördag kväll för att höra om det kan ha med skorna att göra (reagerat på ringskorna eller nåt) eller om jag ska ringa till kliniken direkt på måndag. Han säger att om vi åker till kliniken och de inte hittar nåt så kommer de att säga att vi ska lägga på sulor, så då gör vi det först, så är det gjort och så hoppas vi att det blir bättre, annars så är det steget i alla fall redan gjort när vi åker till kliniken. Även om han efter en vecka inte bör reagera så på att han är hårt verkad, så är det värt ett fösök särskilt eftersom han inte längre får antiinflammatoriskt.eont
Idag kommer han då för att sula och hästen går försiktigt in från hagen, men tnär hovis drar av den ena skon så blir hästen galen o kastar sig o sparkar, har jätteont, men inget konstigt i hoven så vitt han kunde se.
Det slutar med att vi måste bremsa för att kunna sula honom för att han har så ont, främst i vänster framben :cry: det var hemskt att se, men ingenting blir ju bättre utan skor.
Efter skoning så skrittar han på, men med stela framben, höger hov sätter han i som vanligt, vänster sätter han i markant med "trakten först", vänder gör han nästan likt en fånghäst. Släpper ut honom i hagen och när jag kommer ut en halvtimme senare så ligger han ner och vill inte resa sig och jag får panik, men han reser sig efter lite övertalning. Det är hårt i marken ute, så tar in honom i en rejält ströad box så att han kan stå mjukt och lägga sig om han vill det.
Han äter med god aptit, han har käkat hö oavbrutet sen jag tog in honom. Han har inte druckit ur vattenhinken, men när jag kom in med väldigt väldigt blötlagd betfor så slukade han i ett nafs ca en liter uppblött betfor upp uppskattningsvis åtta liter vatten.
Han ser pigg ut i ögonen, hovarna är inte varma, ingen puls i hovarna, han är inte svullen, han är inte uppsvälld, han spänner sig dock o kniper med svansen. Han har lite förhöjd temp (38 grader) men det kan ju inte direkt kallas feber.

Kan verkligen fenylbutazon vara så kraftigt smärtstillande att han kan vara helt ren och fräsch och frivilligt springa i hagen och så fort det är slut bli jättehalt? :confused: Eller har han råkat ut för nåt annat nu? Jag är ju hysterisk för fång, men som sagt, ingen värme + puls i hovarna alls, och han går på helt nedbetat bete och stödfodras med halm för stråets skull.
Tänkte sen fästingsjukdomar (han har haft borrelia, ej akut, för två år sen), men jag har inte sett en enda fästing på honom, hagen är allt annat än fästingtät, och i akut skede brukar de väl få hög feber?

Att jag inte har ringt veterinären beror på att eftersom han äter och dricker, inte har feber och inte har värme/puls i hovarna så kommer de inte ut på jourtid, men jag ska självklart ringa till kliniken där vi var direkt i morgon. Men han är alltså mycket mer halt nu efter avslutad behandling än vad han var när vi åkte in med honom, dock är det på samma ben :confused:
Jag vill egentligen ge honom smärtstillande, men "kuren" är ju avslutad och jag inser ju att veterinären då inte ser den "riktiga" hältan.. kan jag göra det ändå och hoppas på att de ser eventuella förändringar på röntgen oavsett om hästen är kraftigt halt eller inte? :crazy:

Vad i hela friden kan ha hänt? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Kan verkligen fenylbutazon vara så kraftigt smärtstillande att han kan vara helt ren och fräsch och frivilligt springa i hagen och så fort det är slut bli jättehalt? :confused:

Butta är väldigt effektivt, ja.

ingen värme + puls i hovarna alls

Tycker i och för sig att det är märkligt att det INTE finns värme och puls om hästen har en inflammation i hovarna?
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Butta är väldigt effektivt, ja.

Men så halt som han är nu var han som sagt inte när vi var där..


Tycker i och för sig att det är märkligt att det INTE finns värme och puls om hästen har en inflammation i hovarna?

Hästen har haft inflammation i hovarna, nu är han ju behandlad med antiinflammatorisk så inflammationen borde ju ha gett sig (antar jag, därav att vi inte fick råd att ge honom det längre) men då är det ju nåt annat, eller så kan inflammationen finnas kvar, men som sagt, nej, ingen värme och ingen puls, varken före eller efter skoning, och både jag, min mamma och inte minst hovsagaren har känt efter detta. Det är det som är så skumt..
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

*kl*

Det jag tänkte på med buttan är ju att oavsett om det nu är så smärtstillande att en häst kan gå från blockhalt till helt ren (eller tvärtom) så hur kan det då gå så fort, butta har ju lång tävlingskarens pga lång halveringstid, och livstid för slakt, och det är därför jag tvekar på om det verkligen kan komma "tillbaka" så pang bom inom ett dygn - så fort kan det väl inte gå ur kroppen, eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Jodå, det kan ge skillnad på en dag. Att det är livstidskarens är inte för det tar så himla lång tid för det att gå ur kroppen, utan för man inte fastställt hur lång tid det tar. Butta saknar MRL-värde för häst, vilket krävs sedan hästar av EU började räknas som livsmedelsproducerande djur. Och allt som saknar MRL är det livstids slaktkarens på.

Halveringstiden för butta på häst är 3-6 timmar förresten.
Och maximal plasmakoncentration nås efter 6 h vid oral giva.

Jag hr haft flera där man utan tvekan haft effekt inom ett dygn, och utebliven effekt inom ett dygn. Dock kan ju dygn två X% av buttat funnits kvar, men det har inte räckt för att symptomlindra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp