Hovfett eller inte?

BlackBeauty100

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hovfett eller inte?
En evig fråga som alla verkar ha olika svar på. Är det någon här som vet om det finns någon ny forskning kring det eller liknande?
Har varit i ett antal stall men hästar på högsta nivå både inom dressyr och hoppning och där detta hovarna in varje eller varannan dag, men när man läser om det verkar de flesta tro att det förstör hovarna istället.
Vad är er åsikt?
 
Min åsikt är att man inte gör något med hovar som inte behöver göras något med, punkt.

Sedan är frågan vad man tror på i övrigt. Även på humansidan går åsikterna isär om VAD som hjälper. Många säger att de mineralbaserade oljorna förvärrar saker eller skapar ett behov men andra påstår att det är myter.
Andra påstår att endast animaliska/vegetabiliska oljor fungerar och skapar inte ett behov utan kan användas endast när det behövs.

Om jag skulle smörja hovar skulle jag använda det senare.
 
Har läst allt jag kommit över om hovar senaste halvåret, pga problemhäst
Vad jag förstått behöver hoven fukt inte fett, men att man kan få hoven behålla fukten genom att blöta den först och sen använda olja/fett.
 
Om hovarna mår bra ser jag inte poängen, tror dom flesta hästar klarar sig bra utan. Om en häst har torra hovar hade jag nog kört på nån matolja. ☺️

Gör man det för utseendet sin skull, vilket säkert många gör (inklusive mig själv) räcker det kanske vid tävlingar lr på nån lite speciell träning, var och varannan dag känns för mig onödigt.
 
Har läst allt jag kommit över om hovar senaste halvåret, pga problemhäst
Vad jag förstått behöver hoven fukt inte fett, men att man kan få hoven behålla fukten genom att blöta den först och sen använda olja/fett.

Det kan ju låta logiskt, lite som huden på oss människor. Vet du om det är att blöta hoven som i tvätta av med blöt svamp/vattenslang, eller måste hoven "stå å dra" i vatten innan du tar på olja/fett? 💅☺️
 
Jag använder hovfett efter skoning, då jag hört att det kan hjälpa de gamla sömhålen att dra ihop sig lite.

Sen använder jag en del hovfett/olja just nu då det är förbenat blött i hagen. Med hovfett/olja hoppas jag att hoven inte drar till sig för mycket väta, då jag hört att det är växlingen blöt hage-torr box som kan få hovarna att bli porösa.

Om det är sant eller inte vet jag inte, men det har, peppar peppar, funkat för oss så här långt.
 
Jag använder hovfett efter skoning, då jag hört att det kan hjälpa de gamla sömhålen att dra ihop sig lite.

Sen använder jag en del hovfett/olja just nu då det är förbenat blött i hagen. Med hovfett/olja hoppas jag att hoven inte drar till sig för mycket väta, då jag hört att det är växlingen blöt hage-torr box som kan få hovarna att bli porösa.

Om det är sant eller inte vet jag inte, men det har, peppar peppar, funkat för oss så här långt.

Om hästen inte har problem redan med sina hovar är jag ganska övertygad om att väta inte gör hoven porös.
Vi har jäkligt leriga hagar nu, och har haft i två månader men ingen av hästarna har påverkade hovar av det menar hovslagaren. Varken porösa, svampiga eller röta.

Min förra som hade problemhovar och han påverkades ganska lätt av ständig väta men å andra sidan hjälpte det inte att smörja hovarna heller.
 
Ja, som rubriken lyder, hovfett eller inte?
En evig fråga som alla verkar ha olika svar på. Är det någon här som vet om det finns någon ny forskning kring det eller liknande?
Har varit i ett antal stall men hästar på högsta nivå både inom dressyr och hoppning och där detta hovarna in varje eller varannan dag, men när man läser om det verkar de flesta tro att det förstör hovarna istället.
Vad är er åsikt?

min åsikt är att det finns massor med etablerad forskning om hur hovar fungerar och hur de hanterar fukt, torka osv. Ove Wattle har skrivit massor om detta och alla duktiga utbildade hovslagare kan även de redogöra för hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 244
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp