Hovkvalité - barfotagång på bete?

M

Muffe

Hej
Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar med att ta av skorna på betet? Har under våren haft en hel del tappskor och det har resulterat i än sämre hovkvalité än innan. Tänkte nu nästan ta av skorna i sommar och låta hästen gå på bete i 2 1/2 månad i hopp om att få igång blodcirkulationen och därmed bättre hovkvalité. Någon som har erfarenhet och kan råda/avråda?
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

JAg fick släppa min på bete pga dåliga fötter o hon gick barfota i sex veckor och fötterna blev bättre men det tar upp till ett halvår ett år för att få bra fötter igen. dock hjälpte den perioden litegrann så det gick att sko henne igen
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Muffe skrev:
Hej
Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar med att ta av skorna på betet? Har under våren haft en hel del tappskor och det har resulterat i än sämre hovkvalité än innan. Tänkte nu nästan ta av skorna i sommar och låta hästen gå på bete i 2 1/2 månad i hopp om att få igång blodcirkulationen och därmed bättre hovkvalité. Någon som har erfarenhet och kan råda/avråda?
Problemet med många tappskor och "dålig hovkvalité" kan ha enkla orsaker: En anledning till dessa problem KAN bero på att hovslagaren, i sin strävan att ha så mycket hov på skon som möjligt, har lagt ut skon lite för mycket, vilket gör att sömmen inte går in i lamellranden ( som det är meningen att den ska göra), utan att sömmen går in i hornväggen, och detta gör att sömmen kilar sönder hornväggen, med tappskor och söndertrasade hovar som följd. Be hovslagaren sko hästen som en travhäst,trångt och med kort tå och se om det blir skillnad. Problemet är troligen inte fel på blodcirkulationen utan på att den är felskodd. Ta av skorna när du släpper på bete, verka inget men raspa kanten ordentligt rund så att den inte fransar upp sej. Sen kan du sko efter 4-5 veckor igen, och ha koll på hovarna dagligen under betet, raspa kanterna vid behov. Om hästen i övrigt är blank i pälsen, och "pigg" så finns det väl inget som tyder speciellt på dåliga hovar ? prova! Har själv haft detta problem som försvann när skoningen ändrades!
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Har haft liknande problem. Lät min häst gå oskodd på bete i tre måndader och bytte sen hovslagare som skodde annorlunda, som du beskriver. Har sen dess inte haft några som helst problem med varken hovar eller tappskor, det är två år sen nu.

Lycka till!
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Det är många som, när dom ser att hovarna "går sönder", kutar iväg o handlar en massa preparat, Biotin o s v o kastar bort en hel massa pengar i onödan , höll själv på att trilla i den fällan innan jag började förstå hur skon ska sitta för att sömmen ska hamna på rätt ställe. Har sen aldrig haft en tappsko eller en trasig hov. Och varför skulle hästen ha dåliga hovar när den är frisk o sund som en nötkärna i övrigt?
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

min vännina har en ponny som hon haft i 10 år. hon har jätteproblem med tapp-skor och att hoven "går sönder". i hennes fall beror det på att hennes hovar är för hårda, inte tillräckligt elastiska. hon har haft henne "barfota" vissa perioder (på bete) men det har varit när hon fått tillräckligt bra mark, hon kan inte gå barfota om det finns sten o dyl. då fläcks det ännu värre.

det som funkat bäst på den hästen är sk. flappskor. en gummisula som sitter i en "halv" sko framtill.(den går alltså att vika upp, så man kommer åt att rengöra.) på vintern sitter det "dubb" på sulan villket fäster otroligt bra på isigt underlag. den skyddar hoven bra, samtidigt som det inte är så många söm som kan fläka upp.
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Ju hårdare hovkapsel, ju bättre. Jag kan ge mej den på att hästen är felaktigt skodd och att det är roten till problemen.
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Jag tar alltid av skorna på hästen under betesgången. hovkvaliteten blir bättre. Blodgenomströmningen ökar när strålen får mera tryck. Bara bra att låta dem gå utan skor.
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Bill skrev:
Problemet med många tappskor och "dålig hovkvalité" kan ha enkla orsaker: En anledning till dessa problem KAN bero på att hovslagaren, i sin strävan att ha så mycket hov på skon som möjligt, har lagt ut skon lite för mycket, vilket gör att sömmen inte går in i lamellranden ( som det är meningen att den ska göra), utan att sömmen går in i hornväggen, och detta gör att sömmen kilar sönder hornväggen, med tappskor och söndertrasade hovar som följd. Be hovslagaren sko hästen som en travhäst,trångt och med kort tå och se om det blir skillnad. Problemet är troligen inte fel på blodcirkulationen utan på att den är felskodd. Ta av skorna när du släpper på bete, verka inget men raspa kanten ordentligt rund så att den inte fransar upp sej. Sen kan du sko efter 4-5 veckor igen, och ha koll på hovarna dagligen under betet, raspa kanterna vid behov. Om hästen i övrigt är blank i pälsen, och "pigg" så finns det väl inget som tyder speciellt på dåliga hovar ? prova! Har själv haft detta problem som försvann när skoningen ändrades!

Ok, jag vet inte tillräcklingt mycket om skoning men menar du med att sko trångt att skon går precis kant i kant med den nyverkade hoven när man skor om , eller??? Hovlagaren jag har skor idag mycket travhästar så han borde förstå vad du menar om jag pratar med honom.
 
Sv: Hovkvalité - barfotagång på bete?

Bill skrev:
Ju hårdare hovkapsel, ju bättre. Jag kan ge mej den på att hästen är felaktigt skodd och att det är roten till problemen.


min vänninas häst är "tyvärr" inte felskodd, det hade ju faktiskt varit bra mycket lättare :smirk: att hoven är hård, visst är det bra. men den ska helst vara elastisk oxå.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
189
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp