Hovkvalité?

S

SabinaOchSara

Jag undrar om någon har tips om foder/mineraler som ökar hovkvalitén? Har hört att betfor ger sämre hovar, men finns det något som bevisligen stärker dem? Jag har ett new forest-sto som är 21 år.
Tack på förhand!! :)
 
Det finns INGET undermedel som hjälper alla hästar med dålig hovkvalité.

Biotin hjälper - i de fall där de sköra hovarna berpr på BRIST på biotin...

Steel Joint är ett mineral- o vitamintillskott som ger ett mer allsidigt tillskott av stärkande ämnen. Det säjs kunna stärka hovarna, men hjälper inte alla.

Att betfor skulle ge sämre hovar har jag ALDRIG hört talas om... Var har du hört det och varför?
 
Biotin brukar hjälpa, men man måste alltid vara extra noga med skoning och verkning på en häst som har dålig hovkvalitet.
 
Aloe Vera! :bump:

Det finns undersökningar som visar på att Aloe Vera kan ge bättre hovkvalité! :D

Vill du veta mer så berättar jag gärna!

/Snorpan
 
En balanserad foderstat, ta bort leran från hovarna när hästen kommit in från hagen, en bra hovslagare (UTBILDAD OCH REKOMMENDERAD AV FÖRBUNDET) är basic. Min hovslagare rekommenderar ENZION, det har funkat bra på många hovar. Dessutom får inte leran sitta kvar, samt att jag bör smörja in damens hovar med vanlig matolja var 3:e dag ungefär.
Navilam har jag också hört fungerar. Enzion är dyrt som in i H-vete, men vad gör man??
Det är klart att hovkvaliteten försämras på äldre hästar mer eller mindre...speciellt om de haft skor typ hela livet. Det är ju aja-baja! :o (Hur gör man då när man ska rida mkt grusväg etc?) :smirk:

Men som sagt, en väl avvägd och balanserad foderstat med energi/protein samt mineraler i balans....det är grunden. Hovis säger att det är därför många hästar har bra fötter på vintrarna - det är då betet påverkat hoven så den mår bra. Sedan står de på hö med dåliga värden kanske, och ingen bra foderstat ev, och på sommaren gör denna skiten sig påmind i form av dåliga hovar....
 
Vad är enzion?

Har fått rådet med cournecousin. Jag har smörjt det med en liten tandborste i kronranden men hörde nu av någon att det ska masseras in högre upp. Någon som vet?
Själv provade jag några örter, fick tips härifrån, vet ej om det hjälpt då jag samtidigt har gett biotin och smörjt.

merman
 
Min häst hade väldigt dåliga hovar när jag köpte henne för ett år sedan men nu är dom perfekta!
Jag fick rådet utav min hovslagare att ge henne fodertran (finns på lantmännen)i fodret och att pensla utanpå hoven.
Sedan hade vi täta skoningar och en kort period utan skor i sommras. Ett år senare har en helt ny hov kommit fram som är kanon.

Lycka till men fossingarna på din pålle. :)

~M~
 
enzion e ett tillskottsfoder,min fick de när vi hade köpt honom för hans hovar var inte fina....han åt det tils en "ny" hov hade vuxit sen trappade vi ner det och nu får han inget alls och klarar sig bra-han SÅG ut som han hade riktiga problem fötter i början...

När han började få enzion var det inte tall om att ge lite i början utan han chockades igång lr va man ska säga..

fråga efter e i hästaffären/lnatmännen/granngården lr va de nu heter,så har dom det..
 
Tack så myxi för svaren!!
Läste förresten i senaste Hästfynd (kom ut mitten på oktober) en skitbra artikel om hästars allmänna hälsa å mycket om hovarna. Där står mycket läsvärt som jag inte hade en aning om!! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: nexxa
·
Hästvård Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram. Hon har balanserad foderstat ner till micro och...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 257
Senast: Jamienoble
·
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp