Hovledsartros och degenerativa förändringar på strålben

Grejen med strålbensrelaterade besvär är att de oftast är dubbelsidiga. De syns sällan på rakt spår eftersom de är liksidiga. Och det är sällsynt att man får fram dem med böjprov.

Av ren nyfikenhet hade jag velat se en filmsnutt rakt från sidan när den skrittar rakt fram på jämnt hårt underlag, relativt inzoomad på frambenen.
(under tiden då jag utbildade mig till hovslagare (andra halvan av 90-talet), lyckades jag på just det sättet förutsäga att en häst i det stall där min häst stod skulle få strålbensproblem, så nyfikenheten ligger i om det går att se detsamma på din häst...)


Filmade en liten snutt idag samtidigt som jag gick med honom. Tycker själv mig se att han är lite kort i steget samt att tån går hårt ner först, speciellt vf.
 

Filmade en liten snutt idag samtidigt som jag gick med honom. Tycker själv mig se att han är lite kort i steget samt att tån går hårt ner först, speciellt vf.
Just det där med att de sätter ner tån först var det jag fiskade efter. Det är signifikant för strålbensrelaterade besvär. Och du lade ju märke till det själv dessutom...
Jag tror, som sagt, tyvärr att du bör se slutet på hans resa...

Jag hade själv en häst (i slutet av 80-talet) som jag, med nuvarande kunskaper, är ganska säker på att hennes hovrelaterade problem var just strålbenshälta. (det kallades för hovledsinflammation - och ja, det finns ett visst samband...) Utdömningen drog ut på tiden och hon hann bli ordentligt halt av att bara gå i hagen innan allt var klart.
Så, med en liten blick mot tråden om hur man vet ifall sällskapshästen har ont, skulle jag nog säga att det kanske inte är lämpligt att ha kvar honom som hagprydnad heller...
 
Just det där med att de sätter ner tån först var det jag fiskade efter. Det är signifikant för strålbensrelaterade besvär. Och du lade ju märke till det själv dessutom...
Jag tror, som sagt, tyvärr att du bör se slutet på hans resa...

Jag hade själv en häst (i slutet av 80-talet) som jag, med nuvarande kunskaper, är ganska säker på att hennes hovrelaterade problem var just strålbenshälta. (det kallades för hovledsinflammation - och ja, det finns ett visst samband...) Utdömningen drog ut på tiden och hon hann bli ordentligt halt av att bara gå i hagen innan allt var klart.
Så, med en liten blick mot tråden om hur man vet ifall sällskapshästen har ont, skulle jag nog säga att det kanske inte är lämpligt att ha kvar honom som hagprydnad heller...

Ja, jag tror jag har läst varenda hemsida och tråd som finns om hovledsartros och strålbensbesvär vid det här laget. Suttit och kollat anatomi för att se hur allt hör ihop. Kommer ha tusen frågor till min stackars veterinär...

Min tanke är, att sätter de ner tån först så gör de det för att avlasta, och har alltså ont?

Svårt att avgöra hur ont, och hur påverkad han är. Och jag antar att har strålbensbesvär väl nått dit så blir det inte bättre?
Att han ska ha ont av att gå i hage är inget alternativ, men det kommer ta knäcken på mig om det är där vi hamnar 😭
 
Tog bort min appaloosa i maj pga strålbensförändringar, han blev 8 år. Vi försökte behandla med smärtstillande i flera månader, sjukhage, skritt, specialskor, långsam igångsättning och tildren under ett år men han var 2,5 grader halt från början till slut och var väldigt smärtpåverkad. Jag önskar att vi hade tagit bort honom tidigare så han inte hade behövt ha så ont under så lång tid.

Styrkekramar ❤
 
Nu har det ju gått ett tag sen jag skrev här sist. Men min häst har, tro det eller ej, sett finare och finare ut vid varje veterinärbesök. Till och med att veterinären var positivt överraskad.

Vid senaste besöket i september visade han ingen hälta alls vid böjprov, och longeringen på volt som är hans sämsta gren, har det sett bra ut! Han visar på lite stelhet innan han är varm och rör sig bättre och bättre ju mer han går.

Vi fick order om igångsättning, och nu har vi till och med börjat galoppera lite smått. Vid årsskiftet ville vet han skulle kunna ridas hyfsat normalt.

Har lagt upp det med aktiv ridning(inte så hårt, undviker också massa voltridning) ca 3 dagar i veckan, 2 dagars skritt/jogg ute, och 2 dagars promenad ute, och hästen verkar nöjd! Han känns som vanligt att rida, som förr!
Han busar i hagen nästan dagligen och han har fortfarande glädje i ögonen, så jag ger inte upp hoppet än.

Vi har dessutom ett sånt där vibrationsgolv i stallet, och veterinären tyckte när vi började kämpa med detta att vi skulle prova det. Han står där i princip dagligen, kanske det kan ha hjälpt honom på traven?

Håller han som hobbyhäst till lätt ridning några år till blir jag superglad!
Vad jag förstått det som kommer förändringarna på både artrosen och strålbenen i skov, har jag kanske haft tur att dem stannat upp och inte är aktiva?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 076
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 816
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp