hovledsinflammation

nettan80

Trådstartare
vad ska jag ta mig till? köpte en 4 årig travar vallack i början av mars. han är endast tränad trav i 6 månader men va inget att satsa på så han fick gå som sällskap. när jag tog över honom så red jag ut tre gånger, två av dom gick han ner på fram knäna, jag lät han vila o hoppades på att han skulle mogna. men efter en månad så snubblade han även när man gick med honom. åkte in till klinik, där konstaterade dom att han hade väldigt fel på hov vinklen som gjort att han fått hovbroskförbening, 1 grad, på båda fram, kraftig hovledsinflammation båda fram o ledinflammation i höger fram knä. han blev sprutad o fick hovarna korrigerade o special skor. gick med honom i en månad o började sedan att skritta honom. blev frisk förklarad men efter två veckor blev han halt igen, till klinik igen. visade lite hälta från hovleder/ fick flyt sula. visa hälta från knäet/ blev sprutad. vilade någon månad med skritt för hand. blev frisk. tre veckor gick, halt igen, kraftiga hovledsinflammationer o knäleds inflammation. blev nu som sista behandling sprutade lederna med cortison och ska nu vila. är väldigt deppig nu!! någon som varit med om liknande? hur gick det för er? tipps o råd?!!!!
 
Sv: hovledsinflammation

Jag tycker du ska be moderatorn flutta tråden till underforumet trav. Där kan du säkert få bättre hjälp eftersom det är en travare.
 
Sv: hovledsinflammation

Jag undrar om veterinären tagit upp frågan om utdömning med dig ? Spontant skulle jag säga att hästen behandlats för fler fel utan resultat än väldigt många skulle anse standard , och att diagnoserna den fått inte är positiva på en så ung häst i fråga om läkning .
Är du säker på att den såldes av travet pga att den inte sprang tillräckligt bra , eller kan det varit så att den inte höll ?
 
Sv: hovledsinflammation

Besiktades hästen innan köp, vad visade den isf på böjprov? Låter som om den varit avställd pga anledning, vilat (gått som sällskap) för att verka hyggligt ok vid försäljning. Inte helt ovanligt när det gäller hästköp. Man ska dra öronen åt sig när det annonseras hästar som är avställda oavsett om det står pga ägarens ointresse, graviditet osv.
 
Sv: hovledsinflammation

Jag skulle tippa på nån fästingrelaterad sjukdom som sätter sig på lederna , men det där med hovbroskförbening stämmer ju inte riktigt in...för en häst som varit tränad i enbart 6 månader och är 4 år kan inte vara så halt av träningen ...så antingen ljuger dom eller så är det som sagt nåt annat inre fel som gör att hältor dyker upp på det viset som du beskriver.
...och den felaktiga vinkeln måste ju ha varit fruktansvärt mycket fel för att det ska bli en såpass allvarlig diagnos ( fast en del hästar kan ju gå med det utan att ens vara halta också)
Är det ett varmblod eller kallblod....kallbloden kan ju genetiskt få hovbroskförbening
 
Sv: hovledsinflammation

jag köpte honom av en jag känner så jag litade på att han va frisk, så naiv man kan va. han är ett varmblod men va jätte fet när jag köpte honom, vägde 600 kg, har fått ner honom till 520 kg. han fick samma special hö som deras tävlings hästar( mycket protein o energi). känns verkligen jätte konstigt att han kunnat få dom skadorna bär han inte gjort något.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Missemus
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp