Hovledsinflammation?

S

Spider84

Är det någon här som har en bra allmän kunskap om hovledsinflammationer?

Jag har blivit hel förälskad i en tre-årig d-ponny som ska säljas.
Men när hon var iväg till den tänkta köparen i somras fick hon hovledsinflammation och vilar nu hos den ursprungliga ägaren.

Jag vet inte hur/varför hon fick det och har heller ingen bra koll på vad veterinären sagt om det, men det spelar mindre roll.
Givetvis kommer jag att kolla upp allt sådan noggrannt om jag nu får för mig att köpa henne.

Men jag hade bara velat veta allmänt så mycket som går att få reda på om det för att sedan ta upp det med en veterinär i hennes fall.
 
Sv: Hovledsinflammation?

Min häst misstänktes ha det så då frågade jag min veterinär en del om det. Den informationen jag fick var att det kan vara en återkommande skada, så du borde kolla upp så hon inte haft det innan.
annars så tror jag att med bra skoning och ridning på kloka underlag kommer det nog inte bli några problem med framtiden.
Långa tår (dålig överrullning) kombinerat med för tungt (mjukt) underlag sliter mycket på hovleden och kan ge upphov till hovledsinflammation.
Vet et veterinär som alltid brukar påpeka att körhästar aldrig drabbas av hovledsinflammation eftersom de aldrig behöver jobba i så tungt manegeunderlag. Men att jobba på hårt underlag sliter ju självklart på andra ställen. Ville bara ge ett ex!

/K.A
 
Sv: Hovledsinflammation?

Tack för svaret!

Jag vet att hon inte haft det innan i alla fall.

Själv undviker jag alltid att rida i tungt underlag på ett regelbundet basis. En lagom "hård" gruspaddock tack.

Ja skor m.m. har jag också tänkt på. Själv har jag min häst barfota och det kommer även denna madam bli om jag köper henne. Då ryker trakterna och tårna som hon har.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Emmsan88
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp