Bukefalos 28 år!

Hovledsinflammation

Apollo

Trådstartare
Nån som provat Andequin (stavning) vid hovledsinflammation?

Som alternativ att behöva stalla in på nätterna= ensam i stallet, och gå ensam i rasthage på dagarna, så har jag valt att ge detta preparat i halsen.

Nån som har erfarenhet av detta preparat?
 
Sv: Hovledsinflammation

Vissa använder det och tycker att det fungerar.
Men när jag frågade min vet så sade han att han provat för många år sedan, tillverkaren stod för preparatet.
De provade det på många hästar och det enda de kunde påvisa säkert var en immunhöjande effekt.

Men som sagt, jag har även hört hästägare som märkt skillnad på sina hästar. Om det är vilan eller medicinen låter jag vara osagt.

(Adequanin)
 
Sv: Hovledsinflammation

Hade en häst som fick behandling med Adequanin, han blev helt bra. Men, säger som föregående talare, svårt att avgöra om det var medicinen eller vilan. Det kostade iaf 625:- per dos, han fick 7 doser med 4 dagars mellanrum
 
Sv: Hovledsinflammation

Jag fick adequan utskrivet av min tyska veterinär. Fungerar kanonbra på min häst. Han har aldrig någonsin kännts så fin som nu. Jag gav en spruta i veckan i 14 veckor. Sök på nätet på adequan så kommer du till en jättebra sida med massor av information om preparatet.
 
Sv: Hovledsinflammation

Svar till alla:

Ja dyrt blev det och försäkringsbolaget ersätter inte ett smack. Bara om vet. gav det själv och inte när vi hämtade ut det på recept.

Men, men, allt för att slippa att han ska få gå själv.

Han får 7 doser med 3 dagars mellanrum, bara hålla tummarna då och hoppas att det hjälper.

Ska genast gå till sidan och läsa om preparatet.
 
Sv: Hovledsinflammation

Jag antar att det är för att man sprutar det i halsmuskeln och inte direkt i en led. Vilket innebär att hästen inte måste va i stillhet.
 
Sv: Hovledsinflammation

Det finns vissa tveksamheter när det gäller preparatets effekt på ledinflammationer, källa McIllwright(stavn?). Själv har jag sett väldigt bra effekt vid sen- ligamentskador. Bedövningsmässigt kan det vara problem att skilja hovledsinfl från andra problem i samma område.
Vid klara ledproblem skulle jag hellre välja Hyonate intravenöst om man inte vill spruta led.
PL
 
Sv: Hovledsinflammation

Apollo skrev:
Nån som provat Andequin (stavning) vid hovledsinflammation?

Som alternativ att behöva stalla in på nätterna= ensam i stallet, och gå ensam i rasthage på dagarna, så har jag valt att ge detta preparat i halsen.

Nån som har erfarenhet av detta preparat?

Jag förstår ju inte varför man skall behöva ta till detta vid en hovledsinflamation. Grunden till en läkningsefekt avseende hovledsinflamation borde väl endå vara en balanserad verkning/skoning som avstressar hovleden och ger en fri överrullning så nära hovleden som möjligt. Klarar man av detta så borde väl den snabbaste läkningsprocessen vara fri utevistelse och så mkt rörelse som möjligt.
 
Sv: Hovledsinflammation

Vet. trodde att han orsakat sig detta själv genom att vricka sig.
Han är ute dygnet runt nu, men vilar.
Han är skodd sen länge med överrullnings-sko, men det kanske är en annan typ av sko du menar.
Kanske ska diskutera detta med hans hovslagare.

Detta preparat gjorde ju så att jag kunde ha honom ute dygnet runt, då det inte finns nån infektionsriskrisk, då man inte behöver spruta i leden.
 
Sv: Hovledsinflammation

peter_lundin skrev:
Själv har jag sett väldigt bra effekt vid sen- ligamentskador.
PL

Var sprutar du då? Hur ofta?
Har en senskada på en av mina...
Har du någon erfarenhet av Cartrophen?
 
Sv: Hovledsinflammation

Det är för att det inte sprutas direkt i leden utan vi ger det i muskeln.
Det tar längre tid men jag valde detta för att han skulle slippa stå själv hela sommaren, + att vi skulle slippa åka ut 2 gånger per dag för att ta ut och in då alla andra går på bete och det inte ingår nån service på sommaren.
 
Sv: Hovledsinflammation uppdatering

Idag när vet. var ute på återbesök så var han utan anmärkning på hö.b (där det satt).:) Så nu får vi skritta för hand och återbesök om 14 dagar. Vi blev glada:bump: hoppas det fortsätter så.
Han är ju ändå 18 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 292
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp