Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Jag antar att du menar strålröta? Det upptäcker du genom att strålen blir mjuk, porös och illaluktande. Om det är riktigt illa kan du skopa upp svart, stinkande gegg med hovkratsen.

//L

C

crazy

Nä det finns visst något som också heter hovröta...min fölunge här fick det konstaterandet när vi från början trodde det var hovböld...men enligt hovslagaren så är det hovröta....och detta sitter inte på strålen utan precis som med hovböld har denna röta utvecklat sej pga av ett litet hål eller spricka i hoven.

C

crazy

Mitt föl att precis samma sympton som vid hovböld beroende på att rötan satt sej på ett visst ställe...hon gick alltså på tå...

...veterinären trodde hovböld...men han kände bara på henne och tryckte med en tång och tyckte "att det där är något för hovslagaren"....

...så då kom hovlagaren ut och upptäckte att det var hovröta istället...det hade blivit röta pga av en liten spricka som gjort att hoven sugit åt sej för mkt fukt.

Nu gjorde han ett litet snitt över sprickan för att öppna lite...snittet fick inte vara för stort eller för litet utan "lagom".

Så nu rengör vi hoven två gånger om dagen och håller jodopax i öppningen han har skärt upp enligt hans anvisningar.

Bästa rådet är...ta ut din hovslagare...för när det gäller sådant här så vet de bättre än veterinärerna tydligen. ;)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6452 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått kolik, de upptäcktes imorse... hon vägrar att gå på transporten och finns ingen veterinär som kan komma förens några...
Svar
12
· Visningar
1 079
Mat Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 978
Hästvård Upptäckte idag att vår ponny har en knöl vid svansroten. På ovansidan, till vänster, alltså där det finns hår, nästa precis där svansen...
Svar
4
· Visningar
417
  • Artikel
Hästnyheter ÅMHM ålägger nu en hästägare att åtgärda en rad brister som man upptäckt under ett antal inspektioner.
Svar
0
· Visningar
114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa katträdet/klösmöbeln?
  • Uppdateringstråd nr 24

Hästrelaterat

Omröstningar