Jag antar att du menar strålröta? Det upptäcker du genom att strålen blir mjuk, porös och illaluktande. Om det är riktigt illa kan du skopa upp svart, stinkande gegg med hovkratsen.

//L
 
Nä det finns visst något som också heter hovröta...min fölunge här fick det konstaterandet när vi från början trodde det var hovböld...men enligt hovslagaren så är det hovröta....och detta sitter inte på strålen utan precis som med hovböld har denna röta utvecklat sej pga av ett litet hål eller spricka i hoven.
 
Mitt föl att precis samma sympton som vid hovböld beroende på att rötan satt sej på ett visst ställe...hon gick alltså på tå...

...veterinären trodde hovböld...men han kände bara på henne och tryckte med en tång och tyckte "att det där är något för hovslagaren"....

...så då kom hovlagaren ut och upptäckte att det var hovröta istället...det hade blivit röta pga av en liten spricka som gjort att hoven sugit åt sej för mkt fukt.

Nu gjorde han ett litet snitt över sprickan för att öppna lite...snittet fick inte vara för stort eller för litet utan "lagom".

Så nu rengör vi hoven två gånger om dagen och håller jodopax i öppningen han har skärt upp enligt hans anvisningar.

Bästa rådet är...ta ut din hovslagare...för när det gäller sådant här så vet de bättre än veterinärerna tydligen. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästgård i Skåne har tvingats stänga ner sedan drabbats av det fruktade hästviruset EHV-1, rapporterar Ystad Allehanda. Upptäckten...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Nevermind
·
Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 312
Senast: Flixon
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp