Hovskabb/Fotskabb - smittsamhet?

Alexandra_W

Trådstartare
Erfarenhet av fotskabb/hovskabb hos häst?

En av hästarna på lösdriften min häst ska flytta till har diagnosticerats med hovskabb/fotskabb. Hästen är en import och har stått på lösdriften sen i våras. Vid kontakt med fd ägarna utomlands sägs att hästen "alltid" haft hovskabb. Den kan alltså haft det sen i våras. Ingen av de andra hästarna har visat symptom. Varken de med mycket hovskägg eller andra. Den smittade hästen är av ras med mycket hovskägg.

Jag vet vad SVA etc skriver ang smitta etc. Men när man googlar tycks folk ha olika erfarenhet ang ev smittsamhet eller ej. Så lite personliga erfarenheter, oavsett sort, vore fint?
 
Vi hade en i ett stall. Bara den bar smittan och ingen annan. Den stod på box på natten och delade hage med två andra dagtid.
I en väns stall kom en ny häst med det och smittade ner dom flesta på lösdriften, även dom ”utan” hovskägg. Tog evigheter att få bukt med och sanering på sanering i lösdriften och av alla hästarna.
Verkar vara väldigt olika.
 
Min håriga ponnyras hade det när jag köpte henne. Sanerade allt och behandlade så.hon blev av med det. Så det går absolut att bli av med. Min ridhäst påverkades inte trots samma hage. De övriga hästarna i stallet hade hon i princip ingen kontakt med.
 
Min håriga ponnyras hade det när jag köpte henne. Sanerade allt och behandlade så.hon blev av med det. Så det går absolut att bli av med. Min ridhäst påverkades inte trots samma hage. De övriga hästarna i stallet hade hon i princip ingen kontakt med.
Behandlades din ridhäst i samma hage med?
 
Behandlades din ridhäst i samma hage med?
Nej. Ponnyn behandlades med sebacil typ en gång i veckan i fem veckor. Väldigt omständligt men det är 1,5 år sen och hon har varit helt symptomfri till dess. Rakade benen för att lättare behandla.

Vad är det för ras på den drabbade? Irish cob/tinker och gärna från Irland verkar vara vanligt att dom drabbas.
 
Den drabbade är av en ras med mycket hovskägg och som i princip alltid omnämns när ofta drabbade raser listas. Vill inte skriva exakt vad för ras för jag vill inte riskera att "peka ut" hästen/personen bland de som vet mer var vi ska flytta osv.
 
Åh nej(!!!) är min spontana tanke. Det låser dig i framtiden då du kan bli väldigt ovälkommen i nytt stall om du stått i stall med skabb. Det är ett jävla skit att bli av med. Ett tips är att det finns en grupp på FB som handlar om fotskabb.

Det kan bli en kostsam historia då även "korthåriga" symtomfria kan behöva att behandlas då de även kan sprida smittan. Jag blev ofrivilligt indragen i skabbträsket. Jag flyttade till nytt stall (lösdrift) och nån vecka efter inflytt fick jag reda på att det fanns hästar med klåda i stallet som man provtagit för skabb (det var skabb). Det gjorde allt till ett jäkla helvete rent ut sagt, jag fick plötsligt lägga pengar frontline, switch, limeplus, eprinex och fan och hans moster. Och när jag sedan behövde flytta pga jobb så var det ingen höjdare att leta plats till en häst som man inte kan garantera är smittfri även om den inte visar symtom.

Vad gäller sanering är det en långdragen historia, skabben finns överallt. Det är lite oklart hur länge skabbdjuren överlever från sitt värddjur, men man kan dra slutsatsen att det är länge då många återsmittas. Det är framförallt svårt att sanera, ALLT ska saneras och dessutom finns inga preparat att använda som är godkända för häst, och därmed är många veterinärer ovilliga att skriva ut och kunskapen är under all kritik.

Svenska Tinkersällskapet har en folder/infohäfte om skabb som är väldigt bra, läs den tycker jag. Och sammanfattningsvis så skulle jag personligen avråda dig väldigt starkt från att flytta in din häst i ett sådant stall. Det är så inte värt det och bäddat för bråk, vem står tex för kostnaderna om din häst drabbas (vill det sig illa kan du stå med en häst som "aldrig" blir smittfri).
 
Jag har som sagt koll på både vad SVA etc anser om smittrisk etc. Även mycket god koll på behandling osv. Är ute efter personliga erfarenheter. De är liksom värt allra mest.

Det växer inte direkt utmärkta stallplatser på träd. En annan stallplats behöver inte innebära skabbfrihet heller tyvärr. Alla är inte öppna med det (varken hästägare eller stallägare) samt att det helt enkelt inte behöver vara upptäckt. Mugg beror ju oftare än man tror på skabb. Men bara för några hästar har mugg i ett stall behöver inte insikten om att det finns Hovskabb komma.

Så jag skulle givetvis föredra om det var garanterat skabbfritt dit man flyttade. Men som sagt utmärkta stallplatser/lösdriftplatser växer inte på träd. Tyvärr. Så det blir en avvägning. I vilken just erfarenheter väger tungt. Att ingen annan häst (trots flera pälsiga raser) har visat symptom vägs också in (de kan dock ha skabb lika gärna men vara symptomfria).

Jag har heller inga problem att t ex behandla henne med permetrin förebyggande.

Men till allt det teoretiska vill jag gärna ha det praktiska. Och som jag förstod der kommer inte alla hästar behandlas, stallet saneras etc då veterinären inte anser det behövs. Men ska forska mer i just den delen.
 
Jag har som sagt koll på både vad SVA etc anser om smittrisk etc. Även mycket god koll på behandling osv. Är ute efter personliga erfarenheter. De är liksom värt allra mest.

Det växer inte direkt utmärkta stallplatser på träd. En annan stallplats behöver inte innebära skabbfrihet heller tyvärr. Alla är inte öppna med det (varken hästägare eller stallägare) samt att det helt enkelt inte behöver vara upptäckt. Mugg beror ju oftare än man tror på skabb. Men bara för några hästar har mugg i ett stall behöver inte insikten om att det finns Hovskabb komma.

Så jag skulle givetvis föredra om det var garanterat skabbfritt dit man flyttade. Men som sagt utmärkta stallplatser/lösdriftplatser växer inte på träd. Tyvärr. Så det blir en avvägning. I vilken just erfarenheter väger tungt. Att ingen annan häst (trots flera pälsiga raser) har visat symptom vägs också in (de kan dock ha skabb lika gärna men vara symptomfria).

Jag har heller inga problem att t ex behandla henne med permetrin förebyggande.

Men till allt det teoretiska vill jag gärna ha det praktiska. Och som jag förstod der kommer inte alla hästar behandlas, stallet saneras etc då veterinären inte anser det behövs. Men ska forska mer i just den delen.

Förstår. Utifrån mina personliga erfarenheter skulle jag aldrig medvetet ställa min häst i ett stall med skabb. Det hela fick STORA konsekvenser för mig. I mitt fall blev det otroligt kostsamt då det blev bråk om vem som skulle stå för kalaset. Jag var inte ett dugg intresserad att betala massa för behandling av skabb då jag inte blev informerad innan inflytt. Stallägaren kunde på sin höjd betala nån dos frontline men där var det sedan stopp (hästen i fråga fick behandlas långt efter den flyttade ifrån det stallet sedan, och det ville den fd stallägaren inte stå för såklart). En annan svårighet är om man står flera stycken i ett stall och någon inte vill eller har råd att behandla och mörkar. Eller inte utför behandlingarna på korrekt sätt. Detta förekom i det stallet jag stod i. Personen som mörka/lät bli att behandla men sa att den gjort det var den häst som med 99% säkerhet var den som var smitthärden (importerad frieser).
 
Jag hade inte tagit risken faktiskt. Det är ett jäkla aber. Inte kul om man vill träna någonannastans, risken att det sprids med utrustning, transporten, att någon annan hästägare slarvar med behandlingen och allt får göras om gång på gång.
Och alla pengar på behandlingar. Aldrig. Inte värt det. Då hade jag hellre valt ett mindre bra stall att flytta till än ett med smitta.
 
Hade det på mina hästar, att jag hade det i stallet visste jag inte om fören jag skaffade ponnyn.

Hästen det kom ifrån var symtomfri bärare och henne hade jag haft i över 10 år då, den andra hästen hade mugg varje vinter (men symtomfri när han fick bak jäst)och ingen som tänkte skabb, inte ens veterinären tills ponnyn kom och fick alla klassiska symtom.

Så jag åkte ju runt ganska många år med hästar som bar på skabb utan att veta om det, har inte hört att något av dom stallen blivit med skabb som jag tränat i eller stall jag jobbar som hovslagare i, har efter jag berättat inte blivit utestängd från träningar.
 
Erfarenhet av fotskabb/hovskabb hos häst?

En av hästarna på lösdriften min häst ska flytta till har diagnosticerats med hovskabb/fotskabb. Hästen är en import och har stått på lösdriften sen i våras. Vid kontakt med fd ägarna utomlands sägs att hästen "alltid" haft hovskabb. Den kan alltså haft det sen i våras. Ingen av de andra hästarna har visat symptom. Varken de med mycket hovskägg eller andra. Den smittade hästen är av ras med mycket hovskägg.

Jag vet vad SVA etc skriver ang smitta etc. Men när man googlar tycks folk ha olika erfarenhet ang ev smittsamhet eller ej. Så lite personliga erfarenheter, oavsett sort, vore fint?

Alla hästar i stallet skall behandlas vid hovskabb smitta. Även de utan symptom. De kan föra smittanvidare.
Sebacil bad av hästens ben en ggr i veckan i 8 veckor då det inte hjälpte med kortare tid, trotts försök! och tvätt allt från bil innuti för att man haft det på skor osv dörrmattor, skor, kläder o grimmor mm det som inte gick att tvätta ner i frysbox så det är genomfruset i minst tre dygn.
Skilja på stall ingång o gå bort ingång. Så man inte smittar vidare. Kasta allt strö i boxar, högtryckstvätta väggar o golv och krubbor o va hinkar skuras ner i frysen o på Sebacil på väggar och golv super noga i alla skrymslen o vrår.
O varje vecka bada hästben.

Jävla helvete att bli av med hovskabb!!!
Den som tränar i ridhus, inte talar om att se har smittat ridhhuset och inte talat om för hovslagare att de har skabb o sprider det vidare borde fundera hur skönt det är med kliande djur i huden.
Och varför är det okej att smitta andra hästar?
Skabbdjuren levft 2 månader i labratorie utan för värdjuret...
Det är inte okej att sprida någon smitta varken det är hovskabb eller annat vidare!
 
Fast pratar man med SVA så det smittar inte via ridhus etc om inte hästarna har direktkontakt. Dvs om en häst med skabb rids i ridhuset så smittas inte nästa häst som rids där. Det är omöjligt. Att om det påstås smittat så så är det endera så att hästarna haft kontakt på annat vis - eller så är smittan från annan häst.

Att det troligen är väldigt underdiagnosticerat då det finns många många fler symptomfria smittbärare än man förstått. Dessutom är skrapproverna trubbiga, bara 1/3 av hästarna med skabb fångas upp på prov. Man har precis fått 700' att forska på bättre sätt att diagnosticera.

Så träna etc borde inte bli minsta problem så länge folk går efter fakta och inre rykten. Däremot så är det ju si och så med hästfolk där.

Det finns ju fördelar med att veta - då kan man t ex behandla förebyggande. Och med tur slippa ens egen drabbas. Ett stall utan känd skabb som man tror är fritt kan ju bli samma sak men utan att man var beredd. T ex om vi flyttat till samma ställe för en månad sen. Allt frid och fröjd. Sen nu inse "skit också".

Just att det tydligen är så vanligt och så många symptomlösa bärare gör att det känns som enda sättet att vara säker är att inte flytta nånstans. Om man flyttar så finns risken. Gör det hela svårare. Veta att man tar en risk, eller chansa och inte veta om det är en risk eller ej. Ställer man sig i garanterat fritt stall (om det nu gick att garantera) så kan det ju veckan efter komma en symptomfri bärare.

Pratat mer med stallägaren. Veterinären anser tydligen smittrisken är minimal då ingen annan fått symptom och då aktuell häst behandlas. Har inte rek miljösanering eller behandling av alla hästar.
De symptomfria hästarna kan vara friska - eller så är de bärare men symptomfria. Omöjligt veta liksom..

Stallägaren avser dock att sanera till våren. Att vänta till våren är för att det är lättare både behandla ordentligt och större chans bli av med det då.

När det gäller kostnad för behandling om jag skulle ställa min där och hon smittas så är det för mig självklart jag betalar det. Vem skulle man annars kräva liksom? Ingen har ju gjort något fel. Ägaren till smittade hästen berättade så fort hen visste. Stallägaren informerade så fort hen visste. Handlar ju inte om att nån har medvetet mörkat nåt.

Pratat med SVA som sagt, och med både vänner som drabbats och stått i drabbade stall samt mer veterinärer. Och det verkar vara dels då omöjligt veta om ett stall där ingen har typiska symptom är fritt eller ej, men framförallt verkar det som lotto huruvida det smittar andra hästar eller ej. Ibland verkar det bara vara en häst och ingen annan drabbas trots de bor tätt ihop. Ibland verkar det sprida sig som en löpeld inom flocken/stallet. Ungefär som roulette...
 
@Alexandra_W fast du har väl fått flertalet egna erf från svarande i tråden med deras tillhörande åsikter baserat på det ?
Dina kontrande inlägg känns mest som du glömt din egen trådstart/inte gillar svaren alls utan ändå har din egna åsikt/förvissning ? :confused: vad var det för svar du hade tänkt dig hellre ? :confused:
 
Vi fick skabb i ett stall jag stod i förut. Vi rakade benen på dem med mycket hovskägg, och alla hästar behandlades med ?frontline?. Om det var en eller flera gånger kommer jag inte ihåg. Sen var det över, skabben kom aldrig tillbaka.
 
@Alexandra_W fast du har väl fått flertalet egna erf från svarande i tråden med deras tillhörande åsikter baserat på det ?
Dina kontrande inlägg känns mest som du glömt din egen trådstart/inte gillar svaren alls utan ändå har din egna åsikt/förvissning ? :confused: vad var det för svar du hade tänkt dig hellre ? :confused:

Nejdå. Men det jag svarade på fokuserade väldigt mycket på behandlingen. Och där har jag god koll, på hur det rekommenderas att behandla.

Det är smittsamhet det finns så otroligt många olika bud om - även från veterinärer. Så det är där jag känner jag vill ha mer info just erfarenhetsmässigt. Men hur man ska behandla och sanera besvarar ju inte den frågan.

Jag har heller inte frågat "skulle ni flytta...". Men när den - naturligt - kom upp så redovisade jag hur tankarna går kring det. Men syftet var inte primärt diskutera det - utan egna erfarenhet hur det tycks smittat. Och då blir ju smitta synonymt med "häst med symptom" förvisso.
 
Erfarenhet av fotskabb/hovskabb hos häst?

En av hästarna på lösdriften min häst ska flytta till har diagnosticerats med hovskabb/fotskabb. Hästen är en import och har stått på lösdriften sen i våras. Vid kontakt med fd ägarna utomlands sägs att hästen "alltid" haft hovskabb. Den kan alltså haft det sen i våras. Ingen av de andra hästarna har visat symptom. Varken de med mycket hovskägg eller andra. Den smittade hästen är av ras med mycket hovskägg.

Jag vet vad SVA etc skriver ang smitta etc. Men när man googlar tycks folk ha olika erfarenhet ang ev smittsamhet eller ej. Så lite personliga erfarenheter, oavsett sort, vore fint?

Det är extremt smittsamt och ett helvete att försöka bli av med om man har en häst med mycket hovskägg som får symptom (måste hållas helrakad om benen konstant i princip). Däremot är det i princip aldrig ett problem med fotskabb på hästar med mindre hovskägg (även om jag faktiskt varit med om halvblod som blivit av med sin mugg när de behandlats mot fotskabb för att man försöker sanera bort det från stallet).
 
Det är extremt smittsamt och ett helvete att försöka bli av med om man har en häst med mycket hovskägg som får symptom (måste hållas helrakad om benen konstant i princip). Däremot är det i princip aldrig ett problem med fotskabb på hästar med mindre hovskägg (även om jag faktiskt varit med om halvblod som blivit av med sin mugg när de behandlats mot fotskabb för att man försöker sanera bort det från stallet).

Har också förstått det så. Att risken en mer klenpälsad för problem är minimal samt att de hästarna ofta är (i jämförelse) "lätta" att behandla om de får symptom. Men att de ofta är skyldiga till att sprida och återsmitta fotskabb. Helt enkelt för man inte vet de har det.

Och lite det när jag insåg det jag kände att fan man törs inte flytta nånstans egentligen, alla stall kan ha fotskabb - men utan att det märks.

Jag har fö halvblod och hon är väl inte absolut minst behårade men något direkt hovskägg kan hon inte beskyllas för att ha. Så risken hon ska få symptom är nog generellt sett minimal. Men hon och hennes tunnhåriga likar kan ju smittas och sprida (och återsmitta) ändå.
 
Erfarenhet av fotskabb/hovskabb hos häst?

En av hästarna på lösdriften min häst ska flytta till har diagnosticerats med hovskabb/fotskabb. Hästen är en import och har stått på lösdriften sen i våras. Vid kontakt med fd ägarna utomlands sägs att hästen "alltid" haft hovskabb. Den kan alltså haft det sen i våras. Ingen av de andra hästarna har visat symptom. Varken de med mycket hovskägg eller andra. Den smittade hästen är av ras med mycket hovskägg.

Jag vet vad SVA etc skriver ang smitta etc. Men när man googlar tycks folk ha olika erfarenhet ang ev smittsamhet eller ej. Så lite personliga erfarenheter, oavsett sort, vore fint?
Jag hade nyligen hovskabb pa min PRE/tinkerkorsning. Jag har behandlat med pyretroider och det gav effect direct. Det hela var lite komplicerat eftersom skabben brot ut da jag hade henne I ett annat stall. Jag tog hem henne och behandlade henne direct efter hemkomsten men sanerade inte stallet. Ingen av mina andra hastar (tre ponnyer) har visat nagot symptom. Daremot lyckades min dam smitta alla i den losdrift hon gick I nar hon fick utbrottet.

Jag har bra koll pa vilka preparat man kan anvanda om du behover den typen av information. Jag har ocksa kontakt med SVA.

Kan namna att agarna till de hastar som smittades tog ut 2 veterinarer som bada tyckte att det handlade om enbart mugg. Vi skickade prover pa 3 hastar och alla kom ut negativt.

Efter att ha last pa och pratat med ratt mycket folk tror jag inte man ska vara hysteriskt radd for fotskabb. Daremot ska man behandla ordentligt med effektiva preparat, typ pyretrin eller deltametrin. De har lag toxicitet for hast och at mycket effektiva mot skabbparasiten.

Det jag funderar mest pa at varifran skabben kom. Min hast har inte gatt med tinkrar eller andra sannolika smittbarare pa 3 ar. Men kanske har skabben bott hos henne hela den tiden.
 
Jag har som sagt koll på både vad SVA etc anser om smittrisk etc. Även mycket god koll på behandling osv. Är ute efter personliga erfarenheter. De är liksom värt allra mest.

Det växer inte direkt utmärkta stallplatser på träd. En annan stallplats behöver inte innebära skabbfrihet heller tyvärr. Alla är inte öppna med det (varken hästägare eller stallägare) samt att det helt enkelt inte behöver vara upptäckt. Mugg beror ju oftare än man tror på skabb. Men bara för några hästar har mugg i ett stall behöver inte insikten om att det finns Hovskabb komma.

Så jag skulle givetvis föredra om det var garanterat skabbfritt dit man flyttade. Men som sagt utmärkta stallplatser/lösdriftplatser växer inte på träd. Tyvärr. Så det blir en avvägning. I vilken just erfarenheter väger tungt. Att ingen annan häst (trots flera pälsiga raser) har visat symptom vägs också in (de kan dock ha skabb lika gärna men vara symptomfria).

Jag har heller inga problem att t ex behandla henne med permetrin förebyggande.

Men till allt det teoretiska vill jag gärna ha det praktiska. Och som jag förstod der kommer inte alla hästar behandlas, stallet saneras etc då veterinären inte anser det behövs. Men ska forska mer i just den delen.
For mig later det klart vettigt att behandla forebyggande just runt flytten. Min enda forklaring till att skabben brot ut pa min hast var att hon var stressed I samband med flytten till losdriften. En annan strategi at att halla koll pa mugg och behandla med pyrethroider om hon far mugg. Jag har lagt deltametrin langs ryggraden och blaskat pa utspadd soppa pa benen, 3 ggr med 2 veckors mellanrum plus klippt hovskagget.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: ylvalill
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp