P

pixie

Står inför ett svårt beslut; Har hittat min drömhäst. En häst av ras med mkt behåring (hovskägg) och med det tillkommer problem (?) med hovskabb, som är mer eller mindre vanligt förekommande bland alla raser med mycket hovskägg.

Har läst ALLT jag kan hitta om skabb/problem/åtgärder m.m. Men jag kan ändå inte fatta ett beslut. Är så rädd att jag drar på mig en massa problem, som skabben ev. medför. Kan ni med erfarenhet - både positiv och negativ - svara på mina funderingar, så är jag mycket tacksam. Vill ha svar så fort som möjligt, då jag måste lämna säljaren besked inom kort.

1. Har du varit med om att en häst med hovskabb har smittat ned hästar med "normal behåring", så att de har fått problem?

2. Är det sant att man "måste" sanera stall, all utrustning, alla andra hästar i stallet/som går i samma hage m.m. om man har en skabbhäst? Vad jag kan förstå så kan man ju med dagens "botemedel" ändå inte bli kvitt skabben för gott, är det då någon vits med att sanera "allt"?

3. Om man, som en del förespråker, i förebyggande syfte behandlar mot skabben 2 ggr/år - måste man då ta alla hästar, eller bara den berörda?

4. Om man håller efter skabben 2 ggr/år - förorsakar den hästen mycket lidande i alla fall?

5. Ser man på en häst om den har skabb om man INTE tittar närmare i hovskägget? (Då menar jagt inte långt gången skabb)

6. Ska jag avstå från min drömhäst "för alltid" eller tills botemedel finns, av rädsla för skabben? Vet att dessa raser ofta går tillsammans med "vanliga" raser - hur funkar det för dig som har "både och"?

Jag är inte rädd för lite omak, dock betackar jag mig för stora problem!

Tack på förhand!
 
Sv: Hovskabb

Hej!

1: Nej. men andra hästar kan bära på sakbben utan att visa symtom.

2: Ja!. Nu går ju inte hästen i ditt stall, så om du tar hem den, låt den gå själv utan kontakt med dom andra hästarna ett tag tills dom första behndlingaraba är gjorda. Använd enbart hästens saker till den själv och håll all utrustning för sig själv. Och man kan bli kvitt det för alltid- tidskrävande men det går.

3: Måste ta alla och ALLT- just för att dom är smittobärare.

4: Du måste grundbehandla hästen för att sedan behandla 2ggr/år. Om du inte gör grundbehandlingarna kan du lika bra skippa återbehandlingarna då dom inte kommer att hjälpa då.

5: Det ända sättet du då kan se det på är om hästen stampar och visar sig allmänt iriterad på benen.

6: Nej, tycker jag inte- trots allt din DRÖMHÄST. Skabben går att bli av med, tidskrävande JA.. en sa till mig "lika länge hästen har haft skabb, lika länge kommer det ta att bli av med den"
När man har gjort några grundbehandlingar så lider inte hästen av skabben mer (enligt min erfarenhet).

Om du inte har hittat denna artiklen så läs den!
http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf

Sök även här på buke på Fotskabb. Jag har startade en tråd "fotskabb Hlälp" dår står min historia om min häst, och några kunniga människor svarade också!

Min pålle går tillsmammans med andra hästar, har aldrig fått dom smittade och jag har inga problem med.
Min häst tränas och rids som vanligt och har sen januari mått prima då jag har hittad rätt behandling och fått mer erfarenhet om sakbben!


Tycker du ska satsa på din drömhäst! Skabben är enbart ett stort problem om man inte vet hur man ska ta sig an det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovskabb

Står inför ett svårt beslut; Har hittat min drömhäst. En häst av ras med mkt behåring (hovskägg) och med det tillkommer problem (?) med hovskabb, som är mer eller mindre vanligt förekommande bland alla raser med mycket hovskägg.

Har läst ALLT jag kan hitta om skabb/problem/åtgärder m.m. Men jag kan ändå inte fatta ett beslut. Är så rädd att jag drar på mig en massa problem, som skabben ev. medför. Kan ni med erfarenhet - både positiv och negativ - svara på mina funderingar, så är jag mycket tacksam. Vill ha svar så fort som möjligt, då jag måste lämna säljaren besked inom kort.

1. Har du varit med om att en häst med hovskabb har smittat ned hästar med "normal behåring", så att de har fått problem? Nej, men dock andra med riklig behåring. Olika individer verkar vara olika känsliga för hovskabb, så risk finns ju att vissa med normal behåring kan smittas.

2. Är det sant att man "måste" sanera stall, all utrustning, alla andra hästar i stallet/som går i samma hage m.m. om man har en skabbhäst? Vad jag kan förstå så kan man ju med dagens "botemedel" ändå inte bli kvitt skabben för gott, är det då någon vits med att sanera "allt"? Vet ej

3. Om man, som en del förespråker, i förebyggande syfte behandlar mot skabben 2 ggr/år - måste man då ta alla hästar, eller bara den berörda? Vet ej

4. Om man håller efter skabben 2 ggr/år - förorsakar den hästen mycket lidande i alla fall? Om den är symptomfri så lider den ju inte, vissa håller efter skabben hela tiden och den ger sig aldrig, andra får till det bättre.

5. Ser man på en häst om den har skabb om man INTE tittar närmare i hovskägget? (Då menar jagt inte långt gången skabb) Karakteristiskt är väl att de brukar stå och stampa kraftfullt med hovarna när de står still, som alternativ till att klia sig. Men vet inte om alla gör det.

6. Ska jag avstå från min drömhäst "för alltid" eller tills botemedel finns, av rädsla för skabben? Vet att dessa raser ofta går tillsammans med "vanliga" raser - hur funkar det för dig som har "både och"? Har sett både och, vissa hästar blir aldrig av med det och lider mycket precis som deras ägare, andra behandlas någon gång ibland och blir bra. Jag skulle personligen inte köpa på mig en häst som är en "smittorisk", kan hända att vi inte kan stå i de stall jag skulle vilja, vissa kanske nekar pga detta. Och hur skulle det kännas om man smittade ner andras hästar? Besök svenskatinker.se i deras forum skrivs mycket om detta problemet, och där finns det fler med erfarenhet av just detta.

Jag är inte rädd för lite omak, dock betackar jag mig för stora problem!

Tack på förhand!

Alltid svårt när man hittat sin drömhäst, och så har den något oförutsägbart "fel". Själv har jag islandshästar som riskerar både eksem och spatt, men detta smittar ju iaf inte..
 
Sv: Hovskabb

Min häst tränas och rids som vanligt och har sen januari mått prima då jag har hittad rätt behandling och fått mer erfarenhet om sakbben!

Men hur har du behandlat då? Läste den gamla tråden som du startat, men där framgår det inte vad det var som slutligen hjälpte dig. Var det Eprinex? Har läst om det på fass/läkemedelsverkets hemsida, och för det första så är det receptbelagt, och för det andra så står det: "Produkten är avsedd endast för topikal administrering till nötkreatur. Skall ej användas till andra djurslag."

Här på bukefalos står det ofta Hovskabb=Chorioptis Bovis. Är det verkligen så? I skriften på Tinkerhästsällskapets hemsida benäms hästarnas skabb med Chorioptes equi. Om det är det förstnämnda så är ju behandling med Eprinex "given" eftersom medlet är avsett för det (Chorioptis Bovis), förvisso på nötkreatur!
 
Sv: Hovskabb

Du har fått svar på frågorna så dem tar jag inte.

Jag har både haft skabbhäst och har vänner och bekanta som har skabbhästar.

En av dem flyttar runt sin häst så där är ju risken för smittspridning stor, den andra ha eget stall men med inaccorderingar.

Så frågan man bör tänka igen tycker jag är om man står installad, vill de andra ta riskerna att få sin häst smittad?
Å ska man tala om för hovslagaren och veterinären att hästen ha skabb eller inte.

Smittovägarna är så otroligt många och det är tråkigt när oturen är framme.
Jag fick själv min häst smittat och det var inte roligt. På den tiden hade jag "eget" stall och jag talade tydligt om för de som ville ha plats att detta fanns så de själva kunde välja.
 
Sv: Hovskabb

tänk på hur du ska stalla upp hästen. är nog inte så många som vill dela hage med din häst..
 
Sv: Hovskabb

jag har sett säkert ett 100tal skabbhästar och det enda man ser det på är ju just att dom stampar .
Visst det låter väldigt äckligt med skabb men jag vet hästar som hått hela livet med skabb o bara stampat till nångång i bland .
Exem är mkt värre klåda ,, skabb ganska så lindrigt i jämfötrelse.
'

Hitta nån med en liknande häst såå kanske ni kan hjälpas åt o behandla.
 
Sv: Hovskabb

kl

I vårt stall står en tinker som troligtvis har/haft skabb. Den har hittills inte smittat till de andra hästarna! De går alla i samma hage och min connemara och tinkern är bästa vänner.

Ägaren till denna har prövat massor med behandlingar och tidvis har hästen varit riktigt bra.

Jag tror att största problemet inte varit skabben utan att det utvecklats till rejäl mugg/rasp iom att ägaren var tvungen att tvätta hästens ben under tider då hagarna var leriga! Hästen var dessutom livrädd om sina ben när den kom så det fanns ingen möjlighet att torka dem ordentligt. Min teori!

Nu har benen varit bra sedan våren och vi får hoppas att det fortsätter så! Ingen av de andra hästarna har behandlats.
 
Sv: Hovskabb

Det man ska tnka på är att kortpälsade hästar bär på skabben, men visar inga symptom. Därför kan man ju aldrig säga att de inte är drabbade..
 
Sv: Hovskabb

Det där stämmer inte riktigt att kortpälsade hästar endast bär på det utan att visa symtom,, hagkompisen till min skabbdrabbade häst har inte ett strå till hovskägg, men smittades o är den som visar de typiska symtomen, stampar o slår, kliar sig fruktansvärt med att ta tänderna på kotor o där han kommer åt..:crazy:
Det är alltid han också som visar då eländet är tillbaka...
 
Sv: Hovskabb

Jag har sedan min tråds slut behandlat med Sebacil. Detta är inte lagligt till häst och mina veterinärer ville inte skriva ut det till mig (inte eprenex heller)
. Jag letade rätt på en ko/gris-bonde och bad om hjälp!
(Båda dessa medlen är inte prövade på häst därför är dom förbjudna. Det är ju giftmedel och kan orsaka farliga nervskador mm....men det är vid tanklös och extrem användning. Men visst finns det hästar som är extra känsliga. Så frontline är ett säkrare alternativ att börja med fast det är dyrare.=

Ilaf, Sen dess behandlade jag enligt Tinkersällskapets "Attack Fotskabb"
Efter jag gjort mina tillåtna behandlingar så använde jag PRO-oljan då den ska ha viss effekt, har inte behandlat sålänge med den än men jag märker att den funkar ok.
Min häst slutade att stampa sen jag behandlade honom allra första gången med frontline (nått år sen) har sen dess inte stampat el varit irriterad.
Jag ska börja behandla med sebacil en omgång till nu då det fortf bildas krustor på frambenen....så hoppas att det sista kan försvinna nu.
Mellan behandlingarna behandlar jag mot mugg/rasp då det bildas lätt, håller även efter och mjukgör benen, använder parafinolja och helosan.

Ser att vissa tror att det kommer bli problem med uppstallning mm. Har du eget stall bestämmer du ju själv. Jag har ALDRIG haft problem med att stalla upp min häst pga skabben. Har stått i lite olika stall, stora som små under några år och jag berättade redan för början för allla inhysta innan jag flyttade dit att han var skabbdrabbad.....ingen rynkade på näsan över detta.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 145
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 787
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 920
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Har skapat ett anonymt nick för att ingen ska känna igen mej, orkar inte det just nu... går heller inte in på alltför mycket detaljer av...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: linsanity
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp