Hovslagar kaos

Deluxe_person123

Trådstartare
Äldsta hästen (17 år) har jag haft nu lite över ett år och jag vet inte vad som hänt med han...
Det började med att han haltade i hagen en dag så jag ringde veterinär och fick smärtstillande (veterinär hittade inget fel) efter att han fick gå på den kuren blev det ok tills vi skulle sko han. Han reste sig, kastade sig, gjorde allt för att komma undan.. Ringde såklart veterinär men fortfarande inget..
Det fortsatte med att han försökte slänga sig men det trappade ner och vi har ringt olika veterinären men fått samma svar.
Senaste gången sa första veterinären att vi skulle ge han lugnande så det gjorde vi och det gick jätte bra (gav inte nå mycket, knappt halva det han skulle fått)
Några veterinärer tror lösa benbitar och är de det så vet jag inte hur jag ska göra..
Hjälp?
 
Det låter som att det är dags att ta hästen till en bra klinik för en ordentlig undersökning. Låter konstigt att veterinären ”tror” lösa benbitar. Det är ju något man enkelt kan se på röntgen.
Min första tanke var att hästen sträckt sig eller gått omkull i hagen och är öm i muskler och att något hamnat snett. Men som sagt, omöjligt att veta utan en ordentlig utredning på klinik. Hästen har ju uppenbart problem.
 
Äldsta hästen (17 år) har jag haft nu lite över ett år och jag vet inte vad som hänt med han...
Det började med att han haltade i hagen en dag så jag ringde veterinär och fick smärtstillande (veterinär hittade inget fel) efter att han fick gå på den kuren blev det ok tills vi skulle sko han. Han reste sig, kastade sig, gjorde allt för att komma undan.. Ringde såklart veterinär men fortfarande inget..
Det fortsatte med att han försökte slänga sig men det trappade ner och vi har ringt olika veterinären men fått samma svar.
Senaste gången sa första veterinären att vi skulle ge han lugnande så det gjorde vi och det gick jätte bra (gav inte nå mycket, knappt halva det han skulle fått)
Några veterinärer tror lösa benbitar och är de det så vet jag inte hur jag ska göra..
Hjälp?
Jag förstår inte riktigt, har dessa problem funnits hela tiden eller är det ett problem som uppstått nyligen? Du skriver också att hästen blev halt en dag, när var det? En vecka sen, en månad, ett halvår?
 
Åk till en bra klinik. Förklara (om och om igen om det behövs, ge dig inte) att hästen måste utredas tills felet hittas. Nöj dig inte med gissningar eller att det inte finns något fel utan utred tills felet hittas för uppenbarligen är något fel. Hästen kan ha gått omkull i hagen och det kan vara allt ifrån sträckt muskel till avslitna/skadade ligament.
 
Det enda sättet att reda ut detta är att låta hästen undersökas ordentligt av en duktig veterinär. Åk till klinik med den, är mitt råd.
 
Åk till en bra klinik. Förklara (om och om igen om det behövs, ge dig inte) att hästen måste utredas tills felet hittas. Nöj dig inte med gissningar eller att det inte finns något fel utan utred tills felet hittas för uppenbarligen är något fel. Hästen kan ha gått omkull i hagen och det kan vara allt ifrån sträckt muskel till avslitna/skadade ligament.
Ska försöka övertala mamma att vi måste in snarast
 
Koll hos veterinär, troligen är det något som gör ont när hovslagaren drar av skorna eller spikar på dem nya skorna, tex i en led, och därför problemet inte finns i övrigt, man måste utreda det ordentligt, för låter man det fortgå finns risken att problemet bara bli värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: Ava22
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp