Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

villhatips

Trådstartare
Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig geografiskt. Men jag måste verkligen få lite tips och råd från utomstående hästmänniskor, för det känns inte som om jag ser det här klart längre.

Jag har haft häst i över ett decennium, och skulle inte kalla mig själv oerfaren. Under hela den här tiden har jag haft två hovslagare, den första hittade jag (eller rättare sagt, mina föräldrar) genom kontakter, och vi var verkligen nöjda med personen. Jag har haft den hovslagaren under nästan hela min hästägarkarriär, men han slutade av personliga skäl för några år sen. Jättetråkigt, men det fanns inte så mycket att göra åt det. Det är brist på hovslagare där jag bor, och det var ett elände innan jag hittade en ny. Då hade jag en vuxen, van, snäll och rutinerad häst, och den första tiden har gått jättebra även med den nya.

Sen lite mer än ett och ett halvt år tillbaka har jag en unghäst. Hästen är jättetrevlig och snäll, men det är en unghäst, och tålamodet är väl inte alltid det bästa. Det har varit strul med hovslagarbesöken sen dag ett, men i början var hästen så ohanterad att jag inte direkt tänkte på det. Jag tänkte att det skulle bli bättre. Idag är hästen nästan värre med hovslagaren än vad den var från början. Om jag/någon annan person i stallet lyfter hovarna går det bra, men hovslagaren lyckas knappt få upp hoven tillräckligt länge för att kratsa den, än mindre verka (än så länge är hästen oskodd, vilket jag återkommer till längre ner). Jag uppfattar inte heller att hovslagaren säger till hästen på skarpen, och när jag som hästägare ryter till på hästen får det bara den effekten att hästen visserligen slutar i en halv minut, men det är ju egentligen inte mig den bråkar med, så den känner ändå att den kan fortsätta med sitt dåliga beteende, och är strax igång igen.

Jag köpte hästen av uppfödaren, och har kontaktat denne, för att höra om hästen var likadan där. Det var den inte. Hovslagarbesöken gick tydligen hur bra som helst då, trots att hästen var mycket yngre och mer ohanterad. I allt annat är det världens snällaste häst, ingen som kommer i kontakt med den tror att den är så ung som den ändå är. Veterinärbesök är aldrig några problem heller.

Hästen är som jag skrev ovan fortfarande oskodd. Fram tills nu har det funkat, men nu när den rids mer överväger jag skor, åtminstone fram. Vi har visserligen fina vägar i skogen att rida på, men för att ta oss dit måste vi rida över asfalt/grus, och hästen har ömmat lite i sommar. När jag tog upp detta med hovslagaren fick jag ett mycket svävande svar, som gick ut på att h*n inte tänkte sko hästen för att den bråkar så mycket. Jag tycker heller inte att hovslagaren verkar så mycket som man ska, det är några veckor sen förra besöket och hovarna är redan gräsligt långa. Det är kunnigt yrkesfolk i stallet som tycker samma sak.

Nu till frågan. Jag är som ni förstår allt annat än nöjd med resultatet. Ordspråket utan hovar ingen häst maler i huvudet hela tiden, och det faktum att detta är en ung, lovande häst som jag inte vill ha förstörd för att hovslagaren uppenbarligen är rädd för den (det är dessutom en mindre häst, så det är inte så att hästen är 1,75 i manken) och inte säger till den. Det är bara vid hovslagarbesök den krånglar, vilket i alla fall övertygar mig om att det är något med relationen hästen - hovslagaren som inte fungerar. Men, samtidigt är det fruktansvärt ont om hovslagare, de få som finns har kö. Stallägaren har erbjudit sig att prata med sin om denne kan tänka sig ta min häst också, men kunde inte ge ett klart besked. Hur hade ni gjort? Jag har försökt påtala för nuvarande hovslagare att jag tycker att hovarna är långa och att hästen kanske behöver skor, men fick inget svar alls.

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Hovis kanske inte tar tillräckligt för att denne helt enkelt inte hinner/orkar om det är mkt bråk?

Jag skulle tro att kemin inte stämmer dem emellan, vi har haft en hovis som verkligen utstrålade irritation när hästen krånglade. Inte att han gjorde nått mot hästen, men just den känsliga ponnyn blev helt panikslagen av den där irriterade energin. Än idag är han helt hopplös (oavsett vad man ska göra) om man har "fel energi". Kan det vara samma med din unghäst tro?

Jag skulle se till att byta hovis, säga att du tror att kemin inte funkar och därför byter för att se om det blir lugnare med någon annan.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Det är ju så, att det är inte hovslagarens sak, att uppfostra din häst. Förutsättningen för att hovslagaren ska kunna göra ett bra jobb är att hästen står stilla och samarbetar. Det är inte särskilt troligt att din hovslagare är rädd för hästen. Han/ hon är nog mer rädd om sig själv och sin hälsa. Bråkiga hästar sliter bra mycket mer på kroppen än väluppfostrade.

Om det knappt går att verka hästen så kommer det ju inte gå att sko den? Självklart kan du testa med en annan hovslagare, men var beredd på att de tackar nej när du berättar hur den beter sig. Har du hovslagarbrist kan ju de som finns välja och vraka bland kunderna, och bråkiga hästar är sällan populära.

Att säljaren inte hade några problem skulle jag inte ge så mycket för, säljare säger vad som helst.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Det är ju så, att det är inte hovslagarens sak, att uppfostra din häst. Förutsättningen för att hovslagaren ska kunna göra ett bra jobb är att hästen står stilla och samarbetar. Det är inte särskilt troligt att din hovslagare är rädd för hästen. Han/ hon är nog mer rädd om sig själv och sin hälsa. Bråkiga hästar sliter bra mycket mer på kroppen än väluppfostrade.

Om det knappt går att verka hästen så kommer det ju inte gå att sko den? Självklart kan du testa med en annan hovslagare, men var beredd på att de tackar nej när du berättar hur den beter sig. Har du hovslagarbrist kan ju de som finns välja och vraka bland kunderna, och bråkiga hästar är sällan populära.

Att säljaren inte hade några problem skulle jag inte ge så mycket för, säljare säger vad som helst.

Visst att hovslagaren inte ska uppfostra min häst men den kan inte heller bara stå där med hoven utan att göra något om hästen krånglar. Känner hovis att hästen krånglar mer än att han/hon är beredd att hjälpa till att ta tag i så får dom ju säga det och upplysa kunden om att dom får ta ut någon annan. Man gör inte ett halvdåligt jobb på en häst för att den krånglar utan att upplysa hästägaren om att man kommer hantera situationen så! Där handlar det om yrkesstolthet, och om att det är bättre att tacka nej till en kund än att lämna en missnöjd kund.

Och jag som själv har haft mycket unghäst skulle säga att vi som hästägare kan uppfostra våra hästar till en viss bit sedan är skonings/verknings-situationen så pass annorlunda att det kommer ofta på hovslagaren att ta det den sista biten för att få en riktigt bra arbetssituation med varje häst.

Och vi har även det där att vissa hovslagare har inte "djurkänsla" utan det fungerar för dom att sko dom gamla rutinerade hästarna som redan vet hur saker ska göras. Men det fungerar aldrig för dom med unghästarna eller andra individer som har "special behov".
Har själv haft ett sto som med rätt hovis stod som ett ljus, fram för allt den ena hovisen som alltid drog en lättnadens suck när hon klev in i smedjan på gården, och kommenterade att äntligen en häst som vet hur man uppför sig.
Samma häst som två andra hovslagare vägrat sko då hon skulle vara "galen", och rekommenderade mig att åka in till klinik så dom kunde ge henne lugnade för att kunna genomföra en verkning, väl där inne så tyckte klinik hovis att vi testar först utan för att se om det går, för att sedan lagom frågande undra om jag verkligen hade rätt häst med mig då det var den snällaste han haft med att göra den veckan, möjligtvis lite tung i bakbenen...
Och jag har faktiskt inte haft en enda hovis som tackat nej till att testa att sko henne, även om jag helt ärligt berättat precis som det varit, och att hon kan vara lite speciell att ha med att göra.

Så allt är inte svartvit, men börjar hovis med att vara rak med sina kunder, dvs hästägarna så har man i alla fall en bra grund att stå på.

/Camilla
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Hovis kanske inte tar tillräckligt för att denne helt enkelt inte hinner/orkar om det är mkt bråk?

Jag skulle tro att kemin inte stämmer dem emellan, vi har haft en hovis som verkligen utstrålade irritation när hästen krånglade. Inte att han gjorde nått mot hästen, men just den känsliga ponnyn blev helt panikslagen av den där irriterade energin. Än idag är han helt hopplös (oavsett vad man ska göra) om man har "fel energi". Kan det vara samma med din unghäst tro?

Jag skulle se till att byta hovis, säga att du tror att kemin inte funkar och därför byter för att se om det blir lugnare med någon annan.

Jag skulle faktiskt också testat att byta hovis, dels för att hanteringen inte fungerar men även för att jag inte är nöjd med jobbet han gör.

/Camilla
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Visst är det så. Det finns hovslagare som kan göra utmärkta jobb men som får en häst som inte står stilla för att de har sämre känsla för var det är bekvämt för hästen att stå.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Fast jag håller faktiskt inte med dig där. Hästen krånglar enbart med hovslagaren, och aldrig annars, jag skulle inte påstå att det här är en ouppfostrad unghäst som aldrig fått lära sig att veta hut. Hästen har bara fått lära sig att när hovslagaren kommer betyder det att man får bråka. Hästen har dessutom blivit värre med tiden, så här bråkig var den inte från början, då var det mest lite rantande och att den inte stod helt stilla i gången. Den gjorde ett försök att köra samma grej med veterinären, men när veterinären visade att det beteendet inte är okej, slutade den. Både jag, veterinär och andra i stallet får lyfta och hålla uppe hovarna på den, det är endast hovslagaren som inte får det. Dessutom har jag sett hästar som är riktigt gräsliga att sko (stallägaren hade en som var helt hopplös), och där är inte min på långa vägar. Vad som är en bråkig häst är naturligtvis en sanning med modifikation, men mina tidigare hästar har alltid stått som ljus, så för mig innebär att hästen sliter till sig hovarna och inte står hundra procent stilla att den krånglar.

Egentligen skulle jag vilja säga att det är en helt normal unghäst, men som lärt sig att den får göra vad den vill med hovslagaren. Hade jag som hästägare låtit den hållas så hade den med allra största sannolikhet gjort samma sak med mig.

Jag vet inte heller vad jag skulle kunna göra, eftersom du menar att det är jag som inte uppfostrat min häst ordentligt. Hästen bråkar ju varken med mig eller med någon annan som kommer i kontakt med den, mer än med hovslagaren? Jag litar faktiskt helt och fullt på säljaren, då jag känner personen sen innan, och dessutom vet att h*n har en mycket kompetent hovslagare till sina hästar, som aldrig skulle tillåtit hästen att bete sig som den gör nu.

Till er andra, tack för era svar. :bow: Jag ska se om jag kan få någon annan att prova och se om det fungerar bättre, hästen kommer i vilket fall ändå ha en längre vila i vinter p.g.a. sin ålder, så den kommer förmodligen inte behöva skor förrän till våren, vilket förmodligen är en ganska bra inkörsperiod för en ny hovslagare att i så fall lära känna hästen. Med tanke på hur snabbt hästen fattade med veterinären att det inte var någon idé att bråka tror jag inte problemen blir långvariga om hästen bara förstår att den inte ska bråka. Men det känns som om det har blivit en fullständig låsning mellan hästen och nuvarande hovslagaren, och jag kan ärligt säga att jag inte tror att h*n kommer kunna sko hästen, som läget är nu.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Det finns inget värre än hovslagare som vill uppfostra ens häst... Är det dessutom en unghäst åker den ut ögonaböj från mitt stall! Tro mig, det har hänt...

En äldre häst som bråkar för bråkandets skull kan jag möjligen acceptera att hovis säger till ordentligt men ALDRIG unghästarna (och jag har nästan bara såna).

Det finns helt klart hovisar som inte har hand med unghästar, det behöver inte handla om kemi utan det bara är så.

Byt!!
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Sen lite mer än ett och ett halvt år tillbaka har jag en unghäst. Hästen är jättetrevlig och snäll, men det är en unghäst, och tålamodet är väl inte alltid det bästa. Det har varit strul med hovslagarbesöken sen dag ett, men i början var hästen så ohanterad att jag inte direkt tänkte på det. Jag tänkte att det skulle bli bättre.

Jag köpte hästen av uppfödaren, och har kontaktat denne, för att höra om hästen var likadan där. Det var den inte.

Mycket tacksam för svar.

Min första reflektion är att det framgår att uppfödaren har för många hästar och helt enkelt inte anser att daglig hantering från dag ett ingår i en seriös hästhantering.

Min andra reflektion är att jag inte heller förstår varför jag som hovis ska behöva bedriva hästhantering eller lära en unghäst vad som krävs i både uppförande och sammarbete när hovvården ska utföras.

Du skriver att det går jättebra när du å alla andra lyfter på hovarna i stallet,, javisst det förstår jag oxå eftersom ni förmodligen varesig håller upp hoven så länge som det krävs för att hinna utföra det mest nödvändiga. Jag har även svårt för att se framför mig att varesig du eller någon annan som "lyckats" ens kommit på tanken att gå in i samma arbetsställning som hovis måste göra.

Så mitt tips är att du själv varje dag när du utför den dagliga hovvården "leker hovis" gå in i samma arbetsställningar och håll upp varje hov under minst 2 minuter så lovar jag dig att inom två veckor är hästen både bekväm, lyhörd och främst sammarbetsvillig (även för hovis).
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Så mitt tips är att du själv varje dag när du utför den dagliga hovvården "leker hovis" gå in i samma arbetsställningar och håll upp varje hov under minst 2 minuter så lovar jag dig att inom två veckor är hästen både bekväm, lyhörd och främst sammarbetsvillig (även för hovis).
Bra tips som verkar ha gått förbi många!

Så lärde mig min morfar mig när jag var ung att göra inkl banka med hammare och raspa lite. När de funkar lugnt och problem fritt så haffa frivilliga man har runt sig som får göra samma sak tills hästen inte bryr sig. Sen ringer man efter hovis.

Tycker de är så grymt pinsamt när man haft någon passhäst som nyss kommit som man inte hunnit träna och de bråkar de minsta med hovslagaren


TS
Har ju ingen aning om hur de är med din häst men med vissa funkar inte kemin med. Om man ska va ärlig så är de många hästägare som inte skulle tollerare att någon säger till deras häst och många hovslagare som undviker de för orkar/vill inte bråka med ägaren. Om du tycker hen är en bra hovslagare förutom att hen inte säger till hästen så ta ett snack och säg att de är ok
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Bra tips som verkar ha gått förbi många!

Tycker de är så grymt pinsamt när man haft någon passhäst som nyss kommit som man inte hunnit träna och de bråkar de minsta med hovslagaren

Hästar är levande djur och att dom "rör på sig" måste man som hovis tolerera, däremot inte att dom är helt ohanterade!!

Grymt pinsamt för dig tycker jag inte du ska "ta åt dig av".

Däremot grymt pinsamt för den uppfödaren som levererar en stackars oförstående individ som inte fått en tjans till daglig grundläggande hästhantering.

Det berör mig alltid lika illa när man läser om hästar som är oregerlig/ohanterade eller på annat sätt anses som opålitliga eller rent av farliga..

Ingen häst är farligare än den som har hand om den dagliga hanteringen.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Kan inte vara lätt för någon av er inblandade tänker jag spontant.

Hästen har lärt sig att när hovis kommer så är det något negativt..Till en början var det förmodligen testing som numera är något som blivit så pass jobbigt för den att den vill inte.
Som tidigare nämnt..träna hästen på hovslagarsituation så att det blir en vana som är positiv. De lär sig snabbt skillnad på vad olika personer har för syfte, att andra kan lyfta och hålla på med benen spelar ingen roll här då det blir helt annars när en hovslagare gör det, håller i annan ställning och längre stunder bla.

Jag förstår allas problem här lite känner jag då ingen inblandad kan bli speciellt nöjd av sånt här.

Som hästägare är det otroligt frustrerande när det blir en sån här situation och man vet inte vems problem det är, om det är hästens eller hovslagarens eller bådas... Precis som du säger är det svårt också som ägare/stå på sidan om och korrigera hästen under tiden då hästen kanske inte fattar vad du ber om.

Hade jag varit hovslagare hade jag dock inte velat varken träna eller uppfostra andras hästar på bokad skotid av den anledningen att a, det tillhör inte jobbet b, olika ägare har olika uppfattning på hur man uppfostrar där jag inte skulle vilja hamna i någon slags diskussion om hur det ska göras/enl vilken metod c, varje skoning får inte ta hur lång tid som helst då man måste ha ett visst antal skoningar om dagen för att överleva ekonomiskt. Som hovslagare måste man få säga till hästen och be om uppmärksamhet, men det ska inte behöva ske 50ggr under samma skoning.

Jag hade dessutom bara jobbat med hästar som inte tjafsar då det är en säkerhetsrisk på jobbet. Återigen, hästar är inga robotar men det får finnas gränser..Att en häst tappar lite tålamod och kanske kliver om/runt lite eller gör något försök att ta tillbaka ett ben eller stretar emot lite är en sak men inte att de håller på och rycker, sliter, kastar sig, hotar att sparka, sparkar/kosparkar eller trampar runt mycket. Ingen vill riskera livet på jobbet.

Jag tror också att en anledning till att hovis kanske inte tagit tillräckligt mycket är för att denne inte orkar tjafsa mer med hästen och inte riktigt vågar svälja sin stolthet heller trots allt, utan vill att det ska gå fort och vill inte riskera att göra sig illa..Prata med din hovslagare, det är jätteviktigt vid problem och hur de kan lösas.
Alternativet kan ju vara att testa en annan hovis också och se vad som händer..men jag tycker minst att man pratar med hovis först, speciellt om det funkat bra tidigare med densamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Tycker som flertalet andra, det ägaren sak att uppfostra hästen. Så bra betalt som hovslagare får man inte att det är värt att riskera hälsan för 1000kr.
Kanske värt att pröva att ta ut en tränare som kan ge lite tips och input, om inte annat så för att få en annan vinkel på problemet.

I grund och botten så kanske hovis känner att denne gör TS en tjänst men inte är beredd att sträcka sig hur långt som helst. Att verka en besvärlig häst är ju en sak, men att spika på skor är en helt annan.

Men är man inte nöjd med hovis jobb, så skulle jag byta omgående.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Jag har under mina +45 år med hästar otaliga varianter av hovslagare. .....
Det finns dom som aldrig har några problem oavsett häst och det finns dom som alltid har problem oavsett häst, och alla däremellan.

Jag har haft hästar allt från helt ohanterade unghästar, misshandlade hästar till hästar som står stilla utan att ens vara uppbundna med lyftade ben helt av sej själv.

Har även flyttat runt i landet och vet hur det är att behöva leta hovslagare.

Mitt största krav är att hovslagaren och min häst "klickar".

Och oftare har en välutbildad hovslagare klickat med oss båda, men jag har varit med om att hovslagare och jag har klickat men inte med min häst och även där hovslagaren och hästen klickat medans jag och hovslagaren "hatade" nästan varandra. Men det fungerade för jag såg bara till att hästen fanns på plats och sen gick jag därifrån. Efteråt lämnade jag pengarna och fick en ny tid. Hade den hovslagaren under dom 4 åren jag bodde där. Bara för att vi inte kom överens så har jag aldrig pratat illa om hen eller undvikit att rekommendera hen till andra.

Men den hovslagaren som dök upp mitt i natten och var totalt dyngrak när han skulle ha kommit dagen efter på eftermiddagen. ....
Det tog drygt 2 år innan hon litade på en annan än mej när det gällde att röra hennes ben. Hon återgick till att stå stilla själv med upplyftade ben, det tog tid och engagemang av 2 andra hovslagare och det är jag dom evigt tacksam för att dom var villiga att göra.

Därför är jag jättenoga med vem som jag anlitar, och en som bara stövlar in och drar upp benen verkar, slår på skorna och åker därifrån kommer aldrig mer att få komma tillbaka igen. Hur renommerad den en är.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Här slår du nog huvudet på spiken, ditt inslag stämmer nästan ordagrant på alla inblandade! Jag vill ju självfallet få det att funka, och är nöjd med hovslagaren för övrigt, med mina vuxna hästar har det aldrig varit några problem och humana priser.

Jag har jobbat ganska mycket med hästen från marken, både utifrån NH och "vanlig" traditionell hästhantering, eftersom den var så ohanterad från början, och den har blivit otroligt mycket bättre. Med allt annat än hovslagaren, då. Jag har alltid hagkompisen inne när hovslagaren kommer för att hästen ska slippa vara själv och bli stressad av det.

Jag tar gärna tips på hur jag som hästägare kan träna hästen på hemmaplan för att underlätta det här problemet.
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Några alternativ:

Fortsatt träning på hovslagarsituation eller en tränare som kommer och hjälper er att träna med detta. Om hovis har tid och vill, träna med hovis också utan att genomgå en hel skoning.

En tränare med bra öga tills nästa hovisbesök som ser på/någon som kommer utifrån och kollar? Ibland är det så lätt att bli hemmablind och det kan vara bra men någon annans insyn och input, eller rentav någon som är så pass skicklig att den ser exakt varför hästen beter sig som den gör

Unghäst i tillväxt, kroppen kanske är jobbig, svårt att stå i den ställning hovis kräver i längre stunder?
Vissa unghästar vet jag inte klarar av alla fyra hovar i samma vända utan man får ta två och två, kanske en hov i taget t o m

Eller, testa en ny hovslagare och se om samma problem kvarstår eller inte. Risken finns faktiskt att häst och människa inte kompar ihop, det har jag sett flera exempel på

Det enda jag tänker bara när såna här problem inträffar är att man inte kan tänka att man ska räna när hovslagaren väl kommer utan det måste förebyggas/tränas på innan så att den blir trygg..Allra sista utvägen blir ju i slutändan lugnande och det vill nog ingen helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Det här har jag och min hovis pratat mycket om. Han är nämligen också min tränare, dock i dressyr. Men han förstår utbildning/inlärning/träning av häst.

Det är FÅ idag som tränat hästarna för hovslagare. Det är knappt några. Det får hovslagarna göra.
Det tycker jag är vansinne. Men så är det idag.

Jag har någon gång beklagat att jag inte helt hunnit träna bort de där knyckreflexerna som en del har med någon ny jag haft i träning. Men iom att många av de nya som hans kunder har är betydligt värre än så skrattade han bort det.
Han är ju fantastisk med just problemhästar och otroligt snabb iom att han nu jobbar mycket med såna inom dressyren(för hand mycket också).
Men trots det skulle jag skämmas om jag inte försökte träna bort sånt. Han får betalt för hovslageri och jag vill att han ska hålla länge! Man är snabbare undan om man inte står a la hovslagares arbetsposition. Och det blir ännu mer påfrestande för kroppen att sko än det redan är då man måste åka runt efter häst, hålla i ben etc.

Jag lär alltid in hur en unghäst ska placera sig för att enklast orka stå och balansera sig när man lyfter fötterna. Därefter får man lära dem hålla uppe foten längre tid än bara kratsa. Därefter raspa och sen banka.
Just för att förbereda dem för skoning kan man därför verka med klinga och klubba. Då blir de vana med bankande ljud och känsla mot fötterna.
Att nypa av med hovtång kan kännas bekvämare för hovis. Men har man plan på att ha kvar kunden och förmodar att man kommer sko på någon gång så kan man som hovis tjäna på att vänja hästen om man inte tror ägaren kommer göra det. Vilket få gör..
Smarta hovisar nyttjar väggar etc för att hjälpa vingelpellar eller hetspellar att stå still om man inte vill ge sig på träning av häst.
För det finns absolut de som inte uppskattar att man försöker träna hästen oavsett om man kör mjuk eller hård metod så hittar man alltid någon som tycker man borde gjort motsatt. Som hovis kan man därför undvika sånt.

Vet du inte hur du ska träna det tycker jag du kan kolla runt om det finns någon rutinerad problemlösare som också sysslar med föl/unghästhantering/inridning och kan visa dig lite små tips. Någon lektion kan det vara värt!
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Unghästen jag hämtade från lösdriften hade av uppfödaren lagts omkull och sen verkats 2 ggr/år, så gissa vad han tyckte om hovslagare. ...

Dom 1a gångerna tog hovslagaren bara framfötterna efter att han sett hur min gamla häst stod stilla och blev skodd.

När det blev dags för bakfötterna bokade vi tid tillsammans med veterinären som gav honom lite lätt lugnande.
Det tillsammans med att jag jobbade varje dag med hans bakfötter gjorde att denna ohanterade unghäst kunde stå lös och själv lyfta alla fötterna efter drygt 1 år.

Utan engagemang från allas sidor hade det tagit längre tid.
Enda problemet dom nya ägarna hade dom 1a åren var att han slog knut på sej själv för att kunna se vad hovslagaren gjorde med hans bakfötter. ....
Och det gick över med åldern :D

Sen har jag köpt äldre hästar som trots att dom hanterats i 10 år från den dag dom fötts utan att dom kunnat stå stilla och låta sej bli skodda......
 
Sv: Hovslagarbrist, men samtidigt missnöjd med jobbet

Håller du fast benen när du själv håller på?

just det momentet brukar vara det som möjligen triggar plus tiden som man håller upp.

Har du varit med o hjälpt hovisen?
Jag är alltid med de unga hästarna iom att hovis inte ser bakåt- vad hästen tänker göra.
Mina snor plånboken:D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 027
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 513
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 680
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp