Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

K

knoppan

Vad kostar hovslagaren?

Nu har jag äntligen hittat en ny hovslagare. Den förra kom ju aldrig när han skulle.
Jag har funderat lite på vad som är rimligt att betala. Min nya tar 650:- för en helskoning och 300:- för dom som bara ska verkas.
Den förra ville ha 700:- för skoning men verkade för 100:- om han ändå var här.
Innan jag flyttade hit för 2 år sedan hade jag en mkt kunnig kille som skodde för 450:- och verkade för 100:- (dessutom var han jäkligt snygg :banana: ). Synd att han inte ville fytta med.
Varierar priserna runt om i landet? Vad betalar ni?
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min häst är bara skodd fram o jag betalar 550kr om jag ska ha runt om 850kr. Han är en riktig hovis med utbildning.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

min hovis tar 700 för skoning och verkning runt om. Ett tag var det en praktikant med honom som inte alls skodde bra, men nu är det bara samla gamla hovis igen. Skor jättefint.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Våran är en riktig utbildad hovslagare (dessutom tjej!)
Just nu har vi bara verkat hästarna under sommaren, då tog hon 250, men för skoning fram tar hon väl runt 400.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovis tar 700 för helskoning,350(tror jag) för halvskoning
och 100 kr för verkning.
Vill man ha sulor kostar det 50 kr extra om man ska ha runt om.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Jag betalar 850 kr för en helskoning. Vill man ha hästen varmskodd kostar det 1100 kr. Till detta kommer reseersättning på 25 kr/mil.

Visst, det är relativt höga priser men då får jag också en mycket kunnig hovslagare som skor perfekt och som dessutom har en hög servicenivå gentemot sina kunder.

Driver man sitt hovslageri som ett företag med "vita" pengar så är det i princip omöjligt att ligga under 800 kr för en timmes jobb (dvs tiden för en normal, okomplicerad skoning) om man vill kunna ta ut någon lön från företaget.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovis är kanon bra. Utbildad , lugn.
Han tar 700- helskoning, snösulning 850- med allt.
Verkning 200-. Försöker alltid ställa upp när man ringer.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovis är utbildad och tar 700:- för helskoning och 400:- för halv. Verkning tar han 300:- för.

Han är världens bästa!! :banana:

Kommer på studs vid tappskor, skor kalasbra, ger bra tips och förklarar vad han gör, klappar om hästarna och dom visar att dom verkligen gillar honom :)

Han tar gärna en fika och och är allmänt trevlig! och Alla istallet med ridhästar använder honom!

Stallets lilla charmtroll helt enkelt :angel: :rofl:
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare tar 850:- för helskoning, 150:- för tappsko. Hon är utbildad och kanonbra!!
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Hej!!

Vi har många bra hovslagare här i Dalarna och priserna varierar en hel del.
Den absolut bästa är utbildad och en av de bästa i landet (var med vid paraolympics och skodde), han tar 1100 för skoning med verkning.
En annan kille är en duktig hovslagare, men har ingen utbildning, han tar 500 för skoning och verkning med nya skor. Kan man använda samma skor en gång till kostar det 400 kr.
Själv använder jag den andre killen om jag har en häst med bra hovar och med en rätt benställning. Har jag däremot en häst med problem så blir det den förste!
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare är väldigt duktig, men börjar bli gammal... Hu så hemskt den dagen han inte orkar sko mer, vem ska då göra det ? :confused:
Han tar 700 för helskoning och 200 för verkning, han kan
göra det mesta, korrigera benställningar, plasta dåliga hovar osv. Om man får en tappsko precis efter skoningen (inom ca två veckor) slår han på den gratis, annars tar han en hundring. Kanon!
Och så är han trevlig !
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare tar 300 kr för att sko runt om. Om hästen tappar en sko inom 2 veckor slår han på den gratis. Verkning runt hundralappen. Utbildad med erfarenhet! Kommer i tid, och kan komma ut samma dag som man ringer ibland. Helt perfekt! :bow:
(Skor bara åt mig just nu, så det är lite därför också!)
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

min hovis tar 700 för en skoning med nya skor.
och gör tappsko helt gratis innom 5 veckor om han tappar skor.
det är den enda hovisen som har tålmodighet med min pålle då han är otålig vid skoning.

men jag kunde önska jag hitta en annan som skodde bättre och snabbare.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare (utbildad o SUPERduktig) tar 400:- för en rundskoning på travare och 500:- för ridhästar... varför vet jag inte ,men det är väl hans ensak. Har aldrig ifrågasatt det eftersom jag har travare :angel: :D Hur som helst är han sååå duktig!

Detta är priser utan skor.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Jag betalar 750:- för en helskoning. Min hovis är den dyraste här runt i kring men det är kvalitet...
Har haft samma hovis i 10 år, borsett från en skoning. På den gången blev L för trångt skodd och fick därför en hovböld, en hovinflammation och dessutom skillde det 4 mm på framhovarnas längd. Byter aldrig hovis...men blir väl så illa tvungen då han inte är direkt ung längre.
 
Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare tar 800kr men kommer att höja till 1000:- efter nyår, har han sagt. Jag betalar inget extra för tappskor. Han har gått hovslagarutbildningen i Skara och har verkat som hovslagare i många år. Han skor sjukbeslag om de behövs då blir det ca100kr X-tra per sko. Han är bra på att förklara när jag undrar över något som har med hovar, skor och ben att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 908
Senast: Mumfie
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 965
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 645
Senast: QueenLilith
·
S
Hästmänniskan har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar ni som...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 344
Senast: Borst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp