Bukefalos 28 år!

Hovslagare + ridning=?

T

tokfia_z

Rider Ni samma dag som hovslagaren varit där? Har varit med om folk som rider samma dag och även folk som säger att man ska låta hästen stå nån dag innan man rider efter att ha skott. Själv kan jag inte komma på nån anledning till att man INTE kan rida samma dag :confused:
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag brukar rida direkt efter skoning ja, (om jag inte ridit innan förstås) aldrig märkt att hon skulle ömma eller dylikt. HADE hon ömmat hade jag nog undrat vad hovslagaren hållt på med... :crazy: :confused:
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag eler mina medryttare rider samma dag som hästen skos. Dom har aldrig haft nåt problem med hovarna så det funkar bra för oss, men har man en häst som har lätt för att bli öm så kanske man bör undvika det.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Om hästen blir halt av att skos har hovisen verkat för hårt!

Har man en skicklig hovis så är det bara att tuta och köra som vanligt!
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Här rider vi samma dag som hästen blivit skodd, varför skulle man inte kunna det? Om hästen blir påverkad av skoningen säger det ju allt om den hovslagare man anlitar, då har de väl verkat för mycket. Om så är fallet, lär ju en dag inte räcka för att korrigera detta.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag har aldrig märkt att min häst reagerat när jag ridit henne direkt efter skoning.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

jag rider alltid efter att hovis varit och skott. Har aldrig märkt något på pållen att den blivit skodd.

Varför skulle man inte kunna rida då, liksom?
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

brukar rida inann,men fattar inte heller varför man inte skulle kunna rida samma dag annars
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag rider samma dag och har aldrig hört att man inte ska göra det.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Rider ej samma dag som skoning. Min pålle är gammal och lite stel, så skoning är lite jobbigt för honom. Är dessutom skrittpensionär/hagpensionär.
Brukar däremot försöka hinna ut på en kortis innan, antingen barbackatur i skritt eller bara promenera en sväng med pållen. Blir mindre stel då. Ser till att han har täcke på sig innan vid blötväder så han inte blir kall och stel.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Det beror ju så klart på vilken typ av häst man har. Är hästen gammal och det jobbigt att bli skodd kanske man ska tänka sig för.
Om hästen ömmar eller t o m haltar efter skoning tycker jag man ska fundera på en annan hovis först...
Normalt rider jag samma dag eller direkt efter skoning, utan reaktion.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag har en häst med dålig hovkvalité, där hovarna växer långsamt och sulan tenderar att växa mer än hovväggen. Han är dessutom rejält ömfotad. Ibland så kan han bli lite öm efter skoning (oftast när han haft tappsko och har fått gå utan sko några dagar) och då rider jag givetvis inte samma dag som hovslagaren varit där. Oftast är ömheten borta dagen efter och då rider jag som vanligt.
Efter dom flesta skoningarna visar han dock ingenting.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

*KL*

Jag har en häst med väldigt känsliga fötter och jag kan inte rida samma dag som hovis varit ute. Och hovis verkar INTE för hårt. Jag har bara en extremt sjåpig häst...
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Om jag hinner gör jag det!
Min hovis tar hand om mina hästar dagtid för det mesta. Jag behöver inte ens vara i stallet.

Men skulle det bli efter jobbet, så hinner jag inte.
 
Sv: Hovslagare + ridning=?

Jag kan inte rida direkt efter skoning, har en väldigt känslig dam. Och jag har svårt att tro att det skulle vara hovslagarens fel att hon ömmar. Hon tycker bara helt enkelt att det är obehagligt, och då undviker jag att rida. Men dagen efter är det lugnt då är det ingen fara alls :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp