hovslagare

S

Stinky

har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,
 
Sv: hovslagare

Vi stod i hovslagarens stall hela förra året. Då betalade vi 500 kr för en helskoning, inkl. skor. Nu får han 600 kr för en helskoning, inkl. skor (vi står inte längre kvar i hans stall).

Han är utbildad och väldigt duktig. Kommer när han säger och tar det lugnt med fuxmärra som tidigare varit rädd för hovslagaren.
 
Sv: hovslagare

Vi betalar 800:- för helskoning inkl skor. 150:-för vekning om han ändå är här annars blir det dyrare.
Givetvis utbildad med mångårig erfarenhet.
 
Sv: hovslagare

Varför är det sjukt?

Det beror väl på efterfråga och tillgång också.

Sen är det väl som med mycket annat att det är billigare i små orter än i stora.

Går du till frisören i Stockholm får du ju räkna med att betala nästan det dubbla mot vad du betalar i en småstad.

Likadant med stallplatser, när ridskolan här höjde sina priser till 2500 kr/månad blev det rama skri och många flyttade:smirk: då ingick allt, ridhus, fodring, in-ut, mockning, täcke på-av, de enda de gjorde själva var maten.

Jag betalar 550 kr för en helskoning (inklusive skor) och har utbildad hovslagare med lång erfarenhet, de övriga hovslagarna här omkring har liknande priser, det kan skilja en femtiolapp högst.

Hade det kommit en hovslagare till våra trakter och tagit 800 kr eller mer så hade h*n haft svårt att få kunder.

Varför skulle det vara välgörenhet att ta under 800kr?

Jag tycker det är en helt ok timlön.
 
Sv: hovslagare

Jag betalar under 800 kr och min hovis är både utbildad OCH väldigt kunnig!! Inget rabatterat pris heller. Tror inte att det är välgörenhet han håller på med utan han tar nog bara ut vad han anser sig behöva och vad som är skäligt. Det finns ju vissa materialkostnader + resekostnader. Sociala avgifter och sedan lön...

Tycker många priser är fantasipriser och de finns för att det finns folk som kan betala. Detta gäller nog allt egentligen. Stallhyra som hovslagarkostnader.
 
Sv: hovslagare

Vi betalar våran hovslagere 800 kronor, för helskoning.
Och han är utbildad och en mycket duktig hovslagare..
 
Sv: hovslagare

jag betalar 600 kr / häst för helskoning. Får lite rabatter för att jag har flera hästar. Min hovslagare är utbildad, har jobbat i över 20 år med att sko hästar, han har ett annat jobb som försörjer honom, så han skor inte på heltid, och eftersom han inte har denna inkomst som huvudinkomst kan han hålla lite lägre priser.
 
Sv: hovslagare

Betalar 500 med skor för en skoning runt om.

Vitt och utbildat med mången erfarenhet.:)

Skor mellan 4-5 hästar om dagen ungefär och det är väl inte en dålig månadslön på det tycker jag. Avräknat skatt och "redskap".

Kroppsarbetare har väl sällan super välbetalda jobb...
 
Sv: hovslagare

typ 800 kr
det är väl vad det kostar i sthm, min plånbok vill flytta..:D
 
Sv: hovslagare

Betalade ca 400 kr för skoning, köpte skor själv.
Hovslagaren är utbildad med lång erfarenet
 
Sv: hovslagare

Jag har en utbildad hovslagare (nyutbildad sommaren -06), han är väldigt duktig och ringer gärna andra och ber om råd då han är osäker.
Sen jag började anlita honom i januari i år har mina hästar fått enormt bra hovar.

Han tar 650:- för jobbet, så tillkommer kostnad för skor och ev. brodd och snösulor.

För verkning tar han 250:-

Jag tycker det är billigt och jag får dessutom kvitto på det så det är inklusive moms alltihop.

/M
 
Sv: hovslagare

min svärfar skor mina hästar, billigt och bra då det är gratis, han har skott sedan han var ungsdom då hans pappa var hovslagare och lärde upp honom.
 
Sv: hovslagare

Jag får hosta upp ca 900 kr för kallblodet som har 2:or & 1500 kr för friesern som har ca 5:or då han går under "tungskoning".
350-450 kr för en verkning.

Hovis är super, nogrann. Jag har betydligt billigare hovslagare i närheten, men då ser hästarnas hovar oxå ut därefter.
Jag har gärna ett stort hål i plånboken för en korrekt skodd häst & en bra hovslagare.

Nu har jag hästarna hemma på egen gård, då har man råd att lägga lite mer pengar på en bra hovis. Annars vet jag inte hur jag skulle klara det rent ekonomiskt.
 
Sv: hovslagare

ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??

Jag har rabatt, ganska ordentlig sådan, betalar 750 - 850 kr/skoning, beroende på om det är omlägg eller nya skor, samt på om det är vinter eller sommarskor. För fullblodsdonnan (sulor runt om) betalar jag 1050 med både nya skor och nya sulor samt resa, dvs svinmkt rabatt.

Jag fick rabatt av min förra hovis med, och den innan det med. Hovisar tycker om torra, rena hästar, gummimatta på stallgången, infravärme över stallgången när det är kallt, uppfostrade hästar, intresserade hästägare och ffa tycker de om KAFFE :devil:
 
Sv: hovslagare

har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,

760 kr inkl moms. Utbildat duktig hosvlagare.
 
Sv: hovslagare

jag betalar 1000 kr för helskoning, har en super trevlig kunnig utbildad hovis, skulle verkligen inte vilja byta men de e klart att man blir lite avis på er som betalar nästan hälften.
 
Sv: hovslagare

Jag betalar 700 kr för en helskoning, 250 kr för verkning.
Hon är utbildad och har jobbat med det i 20 år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp