Hovslagaren eller hästen?

S

SO Hovslagare

Ser man till antalet hästar och antalet hovslagare så kan väl tycka att vi hovisar är ett hotat släkte som borde ha nått som helst existensberättigande? Om man tänker på den biologiska mångfalden så är det väl åtminstonde ett pitoreskt inslag i stallmiljön att det emellanåt dyker upp en hovslagare?

Jag vägrar utan undantag att sko hästar som står lösa på gången = balsnören. Den tiondel av en sekund som det tar extra för hästen att komma loss om den sitter fast har alltid räckt för att hinna komma undan om det händer något. Jag är lite egoistisk lagd så jag ser hellre en skadad häst än en skadad hovslagare.

Jag tror inte att hästägaren i denna artikel har så lätt att hitta en ny hovis.


Torsdag 8 maj 2008

Dansk hovslagare fick kostsamt bett
En hovslagare i Kvistgaard på norra Själland måste betala nästan 300 000 kronor i skadestånd till en ponnyägare.

Det var i samband med en skoning som hovslagarens medhjälpare band upp ponnyn Aron på ett felaktigt sätt. Istället för att använda balsnöre som kan slitas av om hästen gör ett våldsamt kast så använde medhjälparen järnkedja.

När hovslagaren vände ryggen till under skoningen blev han biten i baken av Aron. Hovslagarens häftiga reaktion på bettet fick ponnyn att göra ett våldsamt kast som resulterade i en baklänges kullerbytta, berättar dansk TV2.

Förutom skadeståndet måste hovslagaren betala rättegångskostnaderna på 43 000 kronor.





ATL.nu


http://www.atl.nu/Article.jsp?article=46549&a=Dansk hovslagare fick kostsamt bett
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

Jag anser samma som du, bra hovisar är ett utrotat släkte och bör bevaras omsorgsfullt.

Jag skäms ögonen ur mig om hästen skulle uppföra sig ouppfostrat och tränar massor för att få en lugn stund när hovis är här.

Och jag vet hur många hästar beter sig, min hovis skor inte hästar som inte kan uppföra sig och det tycker jag han har sin fulla rätt i.
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

det är ta mej f-n ägarens ansvar att se till att hästen går att sko/verka. min hovslagare har berättat om hästar som får göra som dom vill för ägaren när dom ska skos och när h*n sen säger till hästen så blir ägaren alldeles vansinnig och hysterisk :eek: på hovis, "för så kan man inte säga/göra mot mammas lilla bortskämda älskling". kan ju säga att hovis har dratt ner på kunder numer :cool: . min hovis får självklart säga åt min häst när hon vill testa. fattas bara annat.
en hovis/vet ska inte behöva sätta liv å hälsa på spel. då kan hästägarna sköta sina skoningar mm själva.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagaren eller hästen?

kan till viss del hålla med om att de är hästägarens ansvar att se till att hästen är lätt att sko men de är då inte lätt med en hovslagare som har noll förståelse för att man måste ta de lugnt med hästen och inte bli arg på den för att de bara blir värre då.
de är många sånna otåliga och arga hovisar jag sett..de är få hovisar som tar hänsyn till hästarna.

jag har full förståelse att man inte skor farliga sparkande galningar men nånstans måste man ju vänja hästen vid hovisen, och kan man inte sko själv är de svårt att vänja hästen själv.

min kompis häst behöver tålmodiga hovisar som inte blir arga så fort den drar till sej benet eller liknande, och behöver tid för att lita på hovisen..alltså kan man inte bara komma och ta upp benen och börja sko..och de tog tid innan en sån hovis kom.

om de bara finns hovisar som skor lätta hästar som inte rör sej hade den hästen aldrig fått några skor och hade aldrig kunnat tränas på att skos heller..om man nu inte klarar av att sko hästen själv.

tycker de är delvis hovisens jobb att klara av lite krångligare hästar också, inte farliga men lite krångliga..min hovis är jättebra, han vet vilka risker de är att sko hästar och är beredd på de och tar de i hästens takt och är de så att hästen är väldigt jobbig så skor han två hovar åt gången istället och tar tid på sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagaren eller hästen?

Jag har alltid lärt mig att man ska vara rädd om sin hovslagare (om man hittat någon bra dårå..). Nu har min häst alltid varit snäll att sko och md nuvarande hovslagaren är jag alltid med, fast sitter mest på en pall och snackar. Han tycker min häst är av den snälla sorten, men han skor även 4 hästar till i mitt stall och alla är väluppfostrade och har tränat (även unghästen på 3 år) på att sköta sig när hovslagaren är här, det är liksom lite "man rör inte hovslagaren"..

Måste vara irriterande med hästar som står och pillar på rumpan :p
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

Hovslagarens häftiga reaktion på bettet fick ponnyn att göra ett våldsamt kast som resulterade i en baklänges kullerbytta, berättar dansk TV2.

ATL.nu


Här kan man läsa original artikeln: http://www.ridehesten.com/News/View.aspx?ID=2568

Naturligt vis ska inte en häst vid hovvård vara så ouppfostrad att den biter hovis eller slår mot hovis. En seriös hovis ställer dessa frågor till ägaren innan arbetet börjar. Har man en "bitbenägen häst" (ofta hingstar) så är det bättre att ägaren själv håller i den för då blir inte hovis biten utan ägaren.

Sedan finns det andra faktorer än att hovis klappar till hästen som gör att den kan slänga sig,, plötslig smärta i samband med skoning,den kan bli rädd helt plötsligt p.g.a. andra yttre omständigheter. Den kan oxå vara orolig vid uppbindning om den tidigare varit med om en trumatisk upplevelse i samband med uppbindning.

En van hästmänniska kan ganska snabbt läsa av individen och vidta lämpliga åtgärder som passar den enskilda individen bäst. En lugn häst är ofta mkt säkrare att sko än en rädd eller skärrad häst. En skärrad eller stressad hovis har även en viss förmåga att lyckas stressa upp den mest trygga individ.

Att binda upp en häst i fasta kedjor utan panikhakar kan bara leda till panik för hästen om den slänger sig, alla flyktdjur kommer få panik om dom märker att dom sitter fast när flyktinstinkten tagit över.

Att binda upp en häst med TVÅ balsnören är fullständigt vansinnigt om den nu slänger sig i panik för då har vi plötsligt en helt lös panikslagen häst skenande runt i stallet vilket kan leda till stora skador på tredje part.

Det bästa är dom uppbindningarna som har gummiband med fast förankring i väggen för då kommer hästen om den slänger sig aldrig uppleva den paniken att den sitter stumt fast i en kedja. Har man nu bara kedjor i stallet så sätter man ETT balsnöre på ena sidan och har fast kejda på den andra sidan. Slänger sig hästen framåt som i det fallet som togs upp i artikeln (eller bakåt) så brister balsnöret utan att hästen får panik och hästen kommer inte lös eftersom man har en fast kedja på den andra sidan.

Jag kan inte hålla med om att man som hovis kommer undan eller klarar sig bättre om hästen är uppbunden i fasta kedjor. Det finns ingen människa som är i närheten av den reaktionstiden ett flyktdjur har. Smäller det så är hovis alltid tvåa, det gäller även om hovis smäller till hästen. Är man av en eller annan orsak tvingad att korrigera hästen så är det av yttersta vikt att detta flyktdjur kan flytta på sig i samband med korrigeringen utan att panik uppstår. Uppstår panik så har man absolut inte lyckats korrigera den med bibehållet förtroende utan enbart skrämt den och förlorat allt förtroende.

Resonerar man att hästar alltid ska sitta fast och aldrig komma loss så påminner det mig om hur hovisarna resonerar i Estland där man helt enkelt binder fast benet i en stolpe när man ska sko dom. Dom hästarna är jätteroliga att sko när dom kommer till Sverige,,, fullständigt livrädda för allt vad hovis heter...

Näää lite hästkunskap från hovis sida skadar lika lite som lite hästkunskap från hästägaren.

Jag har mkt svårt att se den hästägaren som är nöjd med ett utfört arbete från hovis om hästen va frisk när arbetet började men allvarligt skadad efter avslutat arbete. En klok hovis avbryter arbetet innan det blir kallabalik och förklarar för ägaren vad den ska träna på till nästa besök.

Jag vet många hovisar som har svårt att hitta nya kunder.
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

men aqllt är inte så svart eller vitt.
Min häst uppför sig utmärkt när jag hanterar honom, men han är misstänksam mot nya människor o har blivit illa behandlad.
Han är snäll men är lite svår att sko bak eftersom han antagligen känner sig utsatt då.
Många hovslagare saknar tålamod, jag har träffat ett antal som kört raspen i magen på hästen när den inte stått still. Gör det på min häst så kan jag garantera att han blir livrädd sparkar ner dig o rymmer.
Min hovis är super, han har haft ett otroligt tålamod med Flash, klappat o berömt när Flash ryckt åt sig hoven eller "satt" sig på honom o det har gett resultat. Nu är han väldigt väldigt duktig o vågar slappna av mer om er o det är sällanh han rycker nu :)
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

..de är få hovisar som tar hänsyn till hästarna.

Min erfarenhet med mina hovisar är tvärtom, de som jag haft till mina hästar har känt av hur hästen har funkat. Exempelvis min valack fick vid 12 års ålder lära sig att lyfta på hovar och låta någon greja med hovarna. På det var han väldigt skeptiskt mot nya människor. Hade två hovisar på honom och de hanterade honom väldigt bra och jag fick många tips om övningar för att göra deras arbete lättare.

Jag är alltid mer nojjig att mina hästar ska skada hovis än tvärtom.
 
Sv: Hovslagaren eller hästen?

jo mina hovisar jag haft har jag valt ut noga och hört med många om hur dom är innan dom får sko min häst och de har aldrig varit ett problem.
däremot så har mina kompisar hovslagare som aldrig skulle få sko min häst..och många som jag har kollat upp hur dom är så är de många som inte rekomenderar dom.

jag är med nojjig att min häst skulla skada hovis men är hovis bra så händer inget sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagaren eller hästen?

jo det är ju självklart inte bara si eller så. men man bör ju underlätta för hovis så mycket man kan. jag syftade mest på sånna som låter lilla hästen härja hur den vill, ouppfostrade hästar. sen ska ju hästen få röra sig och reagera men det finns ju gränser, en del är ju rädda andra är ju bara ouppfostrade. sen beror det ju mycket på hovis åxå. dom ska ju inte behöva riskera livet bara för att. hoppas jag fick fram lite bättre vad jag mena nu :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp