Hovslagaren kan inte slå på ny sko

Kennedy

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått otroligt dålig hovkvalite nu när hon kommit hem från fodervärd. Hon lyckades tappa 2 skor i väntan på hovslagaren. Dessa blev väldigt svåra för hovis att sedan slå på, hon fick även plasta båda hovarna. Efter 3 dagar tappar hon en av skorna igen och nu känner hovslagaren att hon inte kan slå på någon mer sko förren hovväggen har återhämtat sig. Ponnyn går just nu ute på bete, dygnet runt. Hon går i en platt, stor hage med mycket gräs. Hovslagaren tyckte att jag skulle ha en barfotaboots på dygnet runt tills hovväggen har växt ut, men kan man verkligen ha den på dygnet runt? Jag själv har inga problem att bara låta henne gå på betet tills hoven har återhämtat sig, men vågar man ha den utan skydd och kan hon gå med bara en framsko? Hon ömmar ej i hagen utan endast när hon går på grusväg med större stenar. Blir svårt att ha henne inne under natten då alla hästar i stallet är ute på bete och vill helst undvika det om det går. Tror även att det är större risk att hon trassar sönder hoven ännu mer om hon tvingas stå inne själv under natten. Hur hade ni gjort i detta läge?
 
Köp barfotaboots och sätt på. Det är inte optimalt och de måste såklart tas av och hoven kontrolleras minst två gånger/dag så att ev. skav upptäcks i tid men i det här fallet är det nog det enda vettiga. Även om hon går på gräs så slits hoven och ju mer den slits desto värre kommer det att bli så skydd måste hon ha. Du behöver inte stalla in henne på natten men sköt hovarna så noga du kan, raspa genast eventuella flisor så att det inte trasar sönder mer och se till att hon får torka upp om hovarna emellanåt om det är väldigt blött.

Var också supernoga med foderstatsuträkningen så att hon får sina mineralbehov tillgodosedda.
 
Hur hade ni gjort i detta läge?
Jag hade plastst med något 2-komponents jox typ PlasticPadding och sedan kanske även tejpat runt hoven med elastoplast.
Om man tjärar elastoplasten så sitter den bra och länge.
Eller så hade jag kanske gipsat då det sitter fast bra och jag har många rullar hemma.
VetRap och tjärad Elastoplast runt det brukar sitta 5-7 dagar i hage.
 
Jag hade plastst med något 2-komponents jox typ PlasticPadding och sedan kanske även tejpat runt hoven med elastoplast.
Om man tjärar elastoplasten så sitter den bra och länge.
Eller så hade jag kanske gipsat då det sitter fast bra och jag har många rullar hemma.
VetRap och tjärad Elastoplast runt det brukar sitta 5-7 dagar i hage.

PlasticPadding blir MYCKET varmt när det härdar.
 
PlasticPadding blir MYCKET varmt när det härdar.
Jo men det är oftast så tunt samt så långt in till levande vävnad att det inte blir farligt.
Jag brukar hålla handen mot, i en plastpåse, för att känna att det inte blir för varmt och ha en hink vatten till hands för att kyla av.
Ännu så har vattenhinken inte behövts.
Nu så använder jag mest hovplast men den är dyr, svår att få tag på och blir också varm.
 
Bara bootsen passar och inte trycker eller skaver så är det inga problem att ha dem dygnet runt. Välj en som är lite rymlig, mjukt vadderad och sitter bra runt benet. Jag rekommenderar Equine Fusion. Lär vara i princip omöjligt att få skav av dem (i rätt stl).
 
Jo men det är oftast så tunt samt så långt in till levande vävnad att det inte blir farligt.
Jag brukar hålla handen mot, i en plastpåse, för att känna att det inte blir för varmt och ha en hink vatten till hands för att kyla av.
Ännu så har vattenhinken inte behövts.
Nu så använder jag mest hovplast men den är dyr, svår att få tag på och blir också varm.

Vi hade en hovis som plastade uppskurna hålväggar med PP o det var inte lyckat! Hovplasten blir inte lika varm. Hovplast går att beställa på internet. Medan PP finns på nästan alla biltillbehörs ställen o kostar lite. Vi hade inte valt PP om vi blivt till frågade.
 
Bara bootsen passar och inte trycker eller skaver så är det inga problem att ha dem dygnet runt. Välj en som är lite rymlig, mjukt vadderad och sitter bra runt benet. Jag rekommenderar Equine Fusion. Lär vara i princip omöjligt att få skav av dem (i rätt stl).


Det är super bra Boots Equiine Fusion och sitter på bra är lätta att ta v o på. Var bara noga med rätt storlek. Min ena har dom från o till i hagen vid behov.
 
Vi hade en hovis som plastade uppskurna hålväggar med PP o det var inte lyckat!
Nej det blir inte bra.
Inte utan ispåse i alla fall.
Nu så föredrar jag gips i sådana lägen.
TS häst verkar dock mest ha dragit bort nedersta kanten på hoven, där man fäster sömmen, så det borde fungera med PP.
 
Nej det blir inte bra.
Inte utan ispåse i alla fall.
Nu så föredrar jag gips i sådana lägen.
TS häst verkar dock mest ha dragit bort nedersta kanten på hoven, där man fäster sömmen, så det borde fungera med PP.

Då för står du min skeptiska inställning.
Skulle tro att funkar det med EF boots till det har växt ut.
 
Då för står du min skeptiska inställning.
Absolut. Jag skulle inte använda PlasticPadding till en hålvägg.
Skulle tro att funkar det med EF boots till det har växt ut.
Boots är svårt med skavsår och så.
Jag skulle tejpa.

Numera så får jag inte göra så mycket själv längre i.o.m. de nya lagarna.
Men förr så skötte jag olika skador på egen hand tillsammans med hovslagare eller veterinär beroende på vad som behövdes.
 
Absolut. Jag skulle inte använda PlasticPadding till en hålvägg.

Boots är svårt med skavsår och så.
Jag skulle tejpa.

Numera så får jag inte göra så mycket själv längre i.o.m. de nya lagarna.
Men förr så skötte jag olika skador på egen hand tillsammans med hovslagare eller veterinär beroende på vad som behövdes.

Vi har använt EF boosts här utan skavsår. Man måste ta av o kolla minst två ggr om dagen. Mende är lite paddade. De har funkat/funkar super här. Inte ett skavsår. men tejp, bommull o klisterlindor har inte funkat så bra här. Tråd skaparen får prova sig fram.
 
Jag vet en häst på ridskolan som hade extremt dåliga hovar, jag har för mig de slogs i ett år innan det gick att sko normalt. Minns inte vad de sa att de gjorde, men jag har för mig att vid något tillfälle när jag red hästen hade de lagt bommul under hoven och sen lindat med silvertejp. Håller inte så många dagar, har gjort något liknande på min häst fast med wetrap när det var risk för hovböld. Höll åtminstone 1 dag i hagen, kanske till och med fler.
Fast det blir nog dyrt i längden, så nog lite billigare om man hittar boots som passar. :)
 
Jag hade barfotaboots på min häst i en liknande situation Jag hade boots på bägge hovarna trots att det bara var höger som var trasig. Om bootsen passar optimalt går det bra men det är risk för skav det kan också bli väldigt fuktigt. En annan period så använde jag ett hemmagjort bandage i form av en gammal padd en vanlig boot, silvertejp och vetrap som byttes varje dag. Min häst gick ute nästan dygnet runt de brukar vara inne 3-4 timmar och då fick hon stå utan något bandage/boots just för att hovarna skulle torka upp.
 
bommul under hoven och sen lindat med silvertejp. Håller inte så många dagar,
Nej silvertejp ramlar av ganska så fort.
Det gör även elastoplast om man inte tjärar in den.
Tjärad elastoplast ovanpå vetrap på en gipsad hov är det som jag har fått att sitta bäst.
Upp till en vecka på lösdrift.
 
Tack så mycket för alla svar. Jag tänker att det får kosta vad det kostar vill bara hästen blir bra i hovarna igen och att hon inte får ont. Tror nog att jag provar att både köpa barfotaboots och att plasta/linda in på något sätt. Det kanske även missat risken för skav att växla mellan de olika alternativen. Har även inga problem att åka ut till stallet flera gånger om dagen för att sköta hoven. Ska definitivt kolla upp de boots som tipsats om här. Hittade även någon självhäftande cellplast som ska kunna användas vid tappsko. Någon som provat det? Kom gärna med fler tips om ni provat något som funkat.
 
Jag hade pratat med min hovslagare och hört vad hon tycker vore bäst. Detta då hon är utbildad och godkänd och kan betydligt mer om hovar än vad jag någonsin kommer kunna. Hoppas det löser sig för dig
 
Nej silvertejp ramlar av ganska så fort.
Det gör även elastoplast om man inte tjärar in den.
Tjärad elastoplast ovanpå vetrap på en gipsad hov är det som jag har fått att sitta bäst.
Upp till en vecka på lösdrift.
Om silvertejp nu ramlar av ganska fort, varför har det då hållt nästan två dar?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp