Hovslagaren kan inte slå på ny sko

@Inte_Ung hur gör du? Lindar du först på elastoplast och tjärar på utsidan eller tjärar du medan du lindar.
Först så gipsar jag sedan så lindar jag vetrap runt gipset på det så tejpar jag elastoplast.
När allt är klart så målar/tjärar jag elastoplasten så att den liksom vulkar ihop och blir vattentät.
Det kan sitta i kanske en vecka sedan så behöver det bytas för att hoven växer.
För att inte få skav från gipset så lindar jag ull runt kronranden och viker sedan ner den över gipskanten.
 
Jag hade pratat med min hovslagare och hört vad hon tycker vore bäst. Detta då hon är utbildad och godkänd och kan betydligt mer om hovar än vad jag någonsin kommer kunna. Hoppas det löser sig för dig

Det var det första jag gjorde. Hon tyckte att hästen skulle gå dygnet runt med en barfotaboots. Frågade henne om det var okej att hon gick med den dygnet runt och det tyckte hon. Skulle sedan höra av mig när jag tycker att hoven ser ut att gå att sko igen. Tack! Det får vi hoppas att det gör.
 
Barfotaboot dygnet runt är nog det bästa du kan göra för din häst just nu. Du kan ju låta hoven lufta en stund varje dag medans du är där så att du inte får problem med skav, svamp och bakterier osv.
Tills du har fått tag på en barfotaboot så rekommenderar jag ett ordentligt hovbandage med bomull på hovens undersida och runt kanterna, vetflex-linda på det och sen en jäkla massa silvertejp. Förstärk med extra mycket tejp i tådelen.

Då min häst drog av sig skon med halva bärranden skyddade jag hoven så. Nu gällde det som tur var bara 2 dagar och "paketet" höll jättebra även ute i hagen (tills min häst bestämde sig för att dra av det med tänderna...:o Det är totalt omöjligt att ha bandage på hans framben utan att han tror att det är en tuggleksak.) Men det köper dig lite tid till att få tag på en barfotaboot. :)
5588-1470826217-24fc9f8bc17e9b41e0e78646b9bd5c54.png
 
Jag hade plastst med något 2-komponents jox typ PlasticPadding och sedan kanske även tejpat runt hoven med elastoplast.
Om man tjärar elastoplasten så sitter den bra och länge.
Eller så hade jag kanske gipsat då det sitter fast bra och jag har många rullar hemma.
VetRap och tjärad Elastoplast runt det brukar sitta 5-7 dagar i hage.

Jag rekommenderar inte "2-komponents jox" Min häst skadade hoven och en hovslagare (med veterinärens gk) satte på detta jox + vetrap. När det var dags att ta av slet joxet med sig hovväggen och förstörde hoven. Det var på håret det fanns något att sätta sömmen i.
Jag tycker ts ska låta hoven vara så långt det är möjligt och låta naturen och tiden göra sitt. Möjligen skydda med boots.
 
När det var dags att ta av slet joxet med sig hovväggen och förstörde hoven.
Då så var det något fel på själva hovväggen.
Mina avancerade hovslagare har kunnat plasta så att det sedan gått att sko hästen genom att spika i plasten.
Skadan har sedan knappt synts eller märkts.
Mycket elegant.
 
Nu har jag beställt den barfotabootsen som tipsades om i tråden. Hoppas nu att de sitter bra. Sålänge provar jag en variant som någon tipsade om med bomull, vetflex och silvertejp. Tack för alla tips.
 
Nu har jag beställt den barfotabootsen som tipsades om i tråden. Hoppas nu att de sitter bra. Sålänge provar jag en variant som någon tipsade om med bomull, vetflex och silvertejp. Tack för alla tips.

När man kör boots eller liknande dygnet runt (och annars också) är ett hett tips att spraya eller lägga nåt mot svamp etc i hoven, finns ju en uppsjö av sprayer och leror osv som ändå är "snälla", alltså inte blåspray eller jodopax eller såna hårda medel.
 
David-boots funkade bra på min gammelman med dåliga hovar. Hade det på vid tappskor/glappskor, eftersom de är tillräckligt stora att ha på även med skor på.
Tog av och tvättade hov/ben 1 gg om dagen. Var även utan boots på natten, om det var jag som hade morgonfodringen. Lite besvärligt att få på/av om man inte är van.
 
Be Hovslagaren ta av andra skon med och använd boots på båda hovarna (paret). Annars blir belastning och rörelseschema olika.

OM hästen får skav (min fick det...) så köp ullstrumpor/skidstrumpor, långa, trä på hoven, vik över kanten på booten. Funkar super.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp