Hovslagarfråga igen!

Grängesberg

Trådstartare
Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG.
Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från strålen.

Min Cruss var ju som jag skrev i tidigare tråd om PG plattfotad och hade så pass mycket ståle att PG inte gick att få på utan tryck, det felade med 1 cm.

I och med detta med hans platta fötter och höga stråle så började jag att tänka efter lite!

Är ju hemskans dålig på hästars hovar! Skäms att säga det efter att ha arbetat med hästar så länge men jag är riktigt dålig! :o

Crusse har ju under lång tid vart dålig, han har gått mindre stelt på mjuka underlag och stappligt/stelt på hårda ojämna underlag. Riktigt stor skillnad har det vart. Han har vart som bäst under vinterhalvåret då det är snö på backen. Då har han nästan gått som en normal häst.
Vi har ju stött och blött hans problem under en väldigt lång tid, han har ju haft ehrlichia som gjorde honom stel och stum, vi har hela tiden trott att det har vart det största problemet för honom och det kanske det är.

Nu har jag börjat att fundera på OM det kan vara så att han med sina platta sulor egentligen i själva verket vart sul/strålöm?
Kan det ha vart problemet hela tiden?
Att han blir stel i musklerna är ju inte så konstigt i och med att han har gått så väldigt stapplingt under lång tid.

Det har ju dock inte hittats några fel på honom vid något klinikbesök som har kunnat förklara hans stela gång med frambenen.

När han kom från Irland så skoddes han om dagen efter ankomst, släpptes på betet och det var ju sen som han började att röra sig konstigt. Han var vid den tidpunkten inte min ponny men jag har känt honom sedan han steg av bussen i Sverige.

Drog mig till minnes för ett tag sedan att han faktiskt var skodd med ringsko när han kom. Det måste ju ha funnits en anledning till det eller hur?

För inte är det väl något man bara använder utan orsak?

Kan det vara så att han redan då(på Irland) var känslig i sina sulor/stråle och därför skoddes med dessa skor för att få upp hoven en bit från backen?

När dessa sedan togs av och byttes ut mot vanliga skor så kom ju problemen smygandes.

Efter ca ett år konstaterades ehrlichia och han behandlades för det.
Ingen tänkte på att hans stela gång skulle ha och göra med något annat än själva ehrlichian. Han har vart mer eller mindre stel sedan dess, totalt i 5 år!

Ni som är hovslagare, vad tror ni?
Har ni träffat på/hört talas om någon som vart på liknande vis?

När vi satte på PG idag så kände han sig för på gången där han stod, han liksom duttade med hoven i marken upprepade gånger, som för att känna sig för.

Normalt sett så står han oftast med frambenen något utåtställda, efter att han fått Pg på så stod han nästan helt rakt! Något han sällan gör annars.

Vi släppte ut honom i hagen en stund efteråt för att jag ville se hur han rörde sig, om det var skillnad osv.
Det märks skillnad! Han brukar oftast inte vill sätta det ena benet framför det andra när han ska svänga svävt. Nu så korsade han benen vid en "attack" på sin kompis, han gjorde så flera gånger när han skulle vända runt.
Likaså i boxen så brukar han inte vilja vända som en normal häst, han brukar lägga den mesta vikten bak och vrida sig runt men så lite kontakt på fram som möjligt.

Nu vände han riktigt normalt!

När jag ledde in honom från hagen så kunde jag se att han rör sig mycket bättre! Han är inte lika stel alls, han vinklar inte ut benen fram som han brukar utan han kan gå! Normalt!
Jag är förvånad att det visar sig så positivt redan, hoppas att det håller i sig!

Likaså när han gick rakt på en stor gren som låg i hagen(en av hans leksaker). Den Crusse som jag vant mig vid hade i vanliga fall haltat till ca 4-5 steg efter att ha klivit rakt på en gren, nu stövlade han bara över den som om det inte hade hänt något alls.

Pratade med vår hovslagare om detta såklart, han höll det inte helt osannolikt att det kunde vara så att detta kunde vara orsaken till Crusses bekymmer.
Han kommer tillbaka om 2 veckor för att se hur det ser ut med hovarna och hur Crusses rörelsemönster är då.

OM detta nu är felet, OM vi nu har efter 5 år hittat vad som orsakar hans stelhet så känner jag ju mig som världens sämsta hästägare!
Varför har jag inte tänkt på detta tidigare? :crazy:

Varför har aldrigt någon av de otaliga veterinärer, flera hovslagare, massörer, osteopaten eller andra som vi haft att göra med genom åren sagt något om detta?

Det gör mig lite förbryllad att ingen någonsin trott att det kom från hovarna. Visst, dom har ju röntgat och där fanns inget men är väldigt känsliga sulor/strålar så ovanligt?


Hoppas hoppas hoppas att detta kan lösa våra problem och att han med tiden kan bli en trevlig skogsmulle. Jag vet att även om detta nu är lösningen så har vi ju en lång väg att gå, hans muskler måste ju komma igång, han måste få tillbaka sitt självförtroende och våga gå normalt igen. Vi skyndar långsamt!

Tacksam för era åsikter...

PS.. En annan sak! OM detta nu är lösningen, hur går jag vidare då med skorna? För han kan ju inte ha PG resten av sitt liv? Vad finns det för alternativ som gör att han skulle slippa vara öm? Vanliga sulor?
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Oj. Jag har inget svar på dina frågor, jag vill bara säga Lycka till och hoppas nu verkligen att detta är lösningen på era problem och att ni får se mycket förbättringar framöver!!
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Utan att vara hovslagare eller inneha någon annan kunskap än att jag är intresserad av hovar, så vill jag svara på några av dina frågor. Det låter på din beskrivning som om hästen tidigare försökt att avlasta sina framhovar, speciellt när du beskriver hur han tagit vikt bak vid vändningar. Jag tycker inte, om det skulle vara så att problemet är löst nu, att du ska ta på dig allt ansvaret för att det blivit fel. Anvaret ligger ju i stället på de som du sökt hjälp hos för din pålles besvär. Experter anlitar man ju för att man inte har tillräcklig kunskap själv, och då måste man ju kunna lita på dom. Var din häst skodd hela tiden och ändå visade sådana symtom som du beskriver?
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Hej!
Nu fick jag faktiskt rysningar (alltså bra sådana :D ). Tänk om det var så "enkelt"? Det vore ju helt fantastiskt! :banana:
Fasiken, nästan att jag i så fall lastar in Lady i lådan och tar en tur till Dalarna så vi kan ut och busrida lite och fira :bump:
Håller verkligen tummarna stenhårt för att ni äntligen får en ände på alla era problem, hoppas hoppas att det nu beror på skorna!
LOVA att uppdatera (men det vet jag att du gör :p )

Och du ska INTE ha dåligt samvete! Du har gjort ALLT för att hjälpa Crusse, det vet vi alla om! Som du skriver så har åtskilliga veterinärer och hovslagare undersökt honom, det är i så fall dom som ska "skämmas"!

/Petra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagarfråga igen!

Åh vad GLAD jag blir! Jag håller tummarna!

Och varför kan han inte gå med PG resten av livet?? Finns ju mer än en häst som är i livet tack vare PG och går med det konstant. Många strålbenshalta hästar t ex är ju 'räddade' av PG. Kompisen har en utdömd och trianglad valack med strålbenshälta, som går med PG (utom på betet men dte är bara för han bara drar av sig dem på betet). År ut och år in, med PG är han fräsch - utan PG är han öm/inte fräsch. Det enda är att hon ibland får ta och dra av plattan och lägga på den igen mitt i en skoperiod, eftersom det kommit in lera mellan platta och hov som trycker på strålen och då blir han halt. Av med plattan, gör rent och på med den igen och allt väl.

Så nog kan han gå med PG resten av livet?

Lova att fortsätta rapportera!
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Svarar till alla på samma gång.

Jo, att han har försökt att avlasta fram av någon orsak det har jag och många andra också trott, dock så har vi inte blivit kloka på varför. Vi har ju hela tiden "skyllt" på ehrlichian och dess efterverkningar med stela muskler/leder. Nu kan det ju vara så att det verkligen ÄR ehrlichian som är problemet, men just nu så känns det som att detta med sul/strål ömhet är själva problemet. Ju mer jag tänker på det desto mer sannolikt verkar det.

Skulle det vara så så känns det ju förjäkligt! Denna gulliga ponny har gått och haft ont helt i onödan! OM någon och inte minst jag själv bara hade tänkt till lite tidigare! Då hade han kanske blivit besvärsfri långt tidigare. Även fast jag vet att jag verkligen gjort allt(utom just detta nu då) för att denna ponny ska få må bra så känns det som så mycket onödigt lidande!

Jag tycker att någon av dom vi har haft kontakt med kunde ha påpekat att han hade just platta fötter. Han har ju haft flera olika hovslagare men ingen har ens nämnt att något vart onormalt med hovarna.

Var ju inne på tidigare att han var öm i strålen, för i takt med att hovarna växte så vred sig skon och traktarmen kom väldigt nära strålen, när detta inträffade så vart han sämre. Påtalade detta för min dåvarande hovslagare som försökte att sko mer brett i trakten men han trodde inte att det skulle påverka så pass att han skulle vara så dålig.

Crusse har ju vid olika tillfällen under åren blivit rejält halt helt plötsligt, utan att vara varken varm, svullen eller annat synbart.
Kanske detta har vart något liknande stengalla?

Crusse har vart skodd hela tiden, med vanliga skor. Han har vid ett tillfälle då han skulle gå på bete vart helt utan skor, men det funkade inte alls, han vart jättestel av det, hade svårt att gå på gruset. Han har sedan i våras vart oskodd bak och det funkar bra.
Hovslagaren sa att han har inte lika höga strålar bak, frågade om det speciellt idag.

Det är med blandade känslor jag sitter och skriver om detta, Det är ju fantastikst roligt att han verkar trivas i PG så bra hitintills(ropar inte hej förrän jag är över bäcken) dock så är det mycket svårt att inte klandra sig själv.

Vi har ju sökt hjälp på många håll för hans problem! Ingenstans har någon ju nämnt detta och själv har jag inte heller tänkt på det.

Tack för era åsikter!

och Majja.. Klart ni ska komma upp du och Lady. Då ska vi lasta dom och åka upp till Rikkenstorp! Där Crusse brukar gå på bete som museiföremål ;) . Det är ett museum för Dan Andersson(lokala kändisen, vis-poeten) och finnmarken. Där är det så bedårande fint! Massor av stigar i skogen och stora härliga galoippängar! Med utsikt över en tjärn, helt underbart!

Jag vågar ju fortfarande inte hoppas för mycket, man är ju rädd för att det ska bli bakslag som så många gånger tidigare. Men tanken finns ju ändå där, tänk om jag kommer att få uppleva en riktig härlig galopp på min ponny över ängarna! Han skulle vara så lycklig då(han som tjuter av glädje då jag skrittar i skogen) och jag, ja.. jag kan knappt föreställa mig hur härligt det vore!

Majja.. Telefon på jobbet i morr´n?
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Alexandra_W skrev:
Åh vad GLAD jag blir! Jag håller tummarna!

Och varför kan han inte gå med PG resten av livet?? Finns ju mer än en häst som är i livet tack vare PG och går med det konstant. Många strålbenshalta hästar t ex är ju 'räddade' av PG. Kompisen har en utdömd och trianglad valack med strålbenshälta, som går med PG (utom på betet men dte är bara för han bara drar av sig dem på betet). År ut och år in, med PG är han fräsch - utan PG är han öm/inte fräsch. Det enda är att hon ibland får ta och dra av plattan och lägga på den igen mitt i en skoperiod, eftersom det kommit in lera mellan platta och hov som trycker på strålen och då blir han halt. Av med plattan, gör rent och på med den igen och allt väl.

Så nog kan han gå med PG resten av livet?

Lova att fortsätta rapportera!

Aha!
Trodde att man inte skulle ha det för länge!
Vet inte varför jag trodde det faktiskt?
Kanske för att det blir för instängt.. men det låter ju bra att det går att ha så.

Självklart så ska jag fortsätta att delge er Crusses situation, god som dålig, tycker ju att detta forum är en utmärkt plats att lära sig nya saker och kanske kan någon annan vara hjälpt av mina misstag.

PS.. Måste bara tala om att jag som bäst håller på med ehrlichia projekter, det har ju blivit en livsstil att fundera över ehrlichian och självklart så fortsätter jag med det även om nu Crusses problem kanske hade med annat att göra. Men än är det för tidigt att säga något om det. Jag håller tummarna och hoppas på att han är lika bra i morgon bitti när vi ska ut i hagen.

Satt och stirrade på honom idag när han gick i hagen, tänk att det kan vara så härligt att se en häst gå! Jag kan inte beskriva känslan faktiskt! Man blir helt varm.. Av en så enkel liten sak som att få se sin häst gå obehindrat första gången på flera år.

Många är dom gångerna när man sett andra vita ponnyer bli ridna i full galopp på ängarna, hoppandes över hinder eller arbeta ett dressyrpass. Då har man tyckt att livet var bra orättvist! Varför skulle inte min ponny kunna få vara frisk som alla andra,man har vart avundsjuk på dom som haft en riktigt frisk ponny.

Visst, jag har min gamla gubbe, Ryan, han är mitt hjärta och han är ju frisk, pigg och ridbar! Men Cruss, som bara var 8 år när han blev dålig han har ju hela livet framför sig. Så många gånger har det känts jäkligt! Men tänk om det vänder för oss nu? Det vore ju helt otroligt!
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Nu har det gått två dagar sedan han fick sina PG påsatta.

Fortfarande så går han bra! :)

Han var samma kväll han fått dom lite varm i båda framkotorna.
Kanske kan det bero på att han efter att ha fått PG på sig rätade sin benställning fram och stod mer rakt mot tidigare då han gärna har vinklat ut båda frambenen.?

Värmen var dock borta på morgonen och igår kväll så var det ingen ökad värme.

Crusses box är den första i stallet och när han ska ut så är det först högersväng och sedan vänstersväng ut ur stallet. Den vänstersvängen har han tidigare haft jätteproblem med, han har haltat ett par steg just då man svängde för att sedan bli bättre på rakt spår. Så har han vart under hela tiden hos mig.

Precis efter att PG kom på och jag tog ut ur stallet så gick han helt obehindrat i denns sväng men igår morse så var detta tillbaka, dock inte lika kraftigt som det brukade, kanske var han försiktig just där då han vet att det brukade vara ont just i det momentet?

För i morse så syntes inget av det, han gick helt utan problem ur stallet. Var ju naturligtvis väldigt sugen på att se hur han rör sig i trav!

Han har ju vart stel och markbunden i traven tidigare, nästan sett ut som om han passat ibland. Kort sagt han har rört sig mycket udda.
Ville ju nu såklart se om det även i trav var skillnad eftersom att skritten är så himla mycket bättre.

Så, jag bad sambon komma ut med kameran för att filma när jag sprang lite med honom på ridvägen rakt på.

Har sedan studerat filmsnutten och jag tycker mig se att han travar obehindrat med fram. Inte alls så som han gjort tidigare.
Däremot så tycker jag att han ser väldigt kort ut i steget bak!(Han är oskodd och nyverkad bak, kanske kan det spela in?) Det kan också vero på att Crusse tyckte att mamma springer inte så fort och jag behöver inte ta i, det ser mest ut som han springer och sneglar på grästuvorna vid sidan av vägen.

I vändningen som tidigare vart hans stora bekymmer, där han har lagt den största vikten på bak och inte velat att korsa fram alls, där vände han nu runt som vilken annan häst som helst! Såg helt normalt ut! Inget stel, inte några steg halt och inget annat konstigt!

Det är ju lite svårt att veta hur hans baksteg är, då han vart sjuk så länge, kan hända att han inte har något kliv att tala om. Eller så vill han ha skor även bak.

Vilket han såklart ska få. Ska be hovis slå på dojjor bak när han kommer om 2 veckor.(Vill inte ha barfota kommentarer, då det uppenbarligen inte funkar på min ponny. Skulle dock vara intressant att höra hur de sk barfotaanhängarna skulle resonera om dom fick tag på en häst som är såååå öm som min uppenbarligen är. Då fungerar det ju inte utan skor, alls!)

Detta är ju nästan för bra för att vara sant! Vågar fortfarande inte hoppas för mycket, men kanske kanske så kan vi ta oss en ridtur till sommaren i fler gångarter än skritt! Naturligtvis så ska han sättas igång MYCKET sakta, han har ju vilat i 5 år och kroppen måste ju byggas upp och framför allt stärkas! För han har ju ganska gott om muskler trots den långa konvalescenten.
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Jag tror inte du ska 'oroa' dig såå mycket över ev 'skumma grejer' nu i början. Om det är som du misstänker och jag hoppas *s* så blir det ju en STOR omställning för honom att kunna RÖRA sig igen, och hela hans rörelsemönster ändras ju, samt att musklerna arbetar på ett annat sätt än de är/varit vana med i fem år. Så det kan nog gå lite i vågor och se både stappligt och stelt ut vissa dagar och jättebra andra. Tills han OCH hans kropp 'vant' sig vid det 'nya', och då kommer det landa på någon form av nytt 'normalläge'?.

Håller för övrigt HELT med dig ang skor bak! Mins pontana tanke (som jag 'använt' på mina egna med ibland) är att INNAN så har ju fram gjort mer ont än bak, då ser man ömheten fram. När fram INTE gör ont så märks den ömhet man INTE såg bak. Lite som när du bedövar bort hälta på ett ben och får initialhälta på ett annat. Så jag tycker du gör HELT rätt i att sko på bak!

Sen, kollas han av någon 'alternativmänniska'? Annars tycker jag personligen det nog kan vara ide att göra det nu med jämna mellanrum första tiden med PG, just för han ändrar så mycket is itt rörelsemönster, och det blir nytt och ställer nya krav på muskler (och även leder, senor osv såklart!) som är 'vana' att arbeta på ett annat sätt. Vilket ju kan ge både spänningar och träningsvärk en period.

Och vad underbart att det verkar 'hålla i sig'! (Sen kan jag inte låta bli att le lite road åt att min V BLEV som din C VAR när han (V) fick på sig PG =))
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Alexandra_W skrev:
Jag tror inte du ska 'oroa' dig såå mycket över ev 'skumma grejer' nu i början. Om det är som du misstänker och jag hoppas *s* så blir det ju en STOR omställning för honom att kunna RÖRA sig igen, och hela hans rörelsemönster ändras ju, samt att musklerna arbetar på ett annat sätt än de är/varit vana med i fem år. Så det kan nog gå lite i vågor och se både stappligt och stelt ut vissa dagar och jättebra andra. Tills han OCH hans kropp 'vant' sig vid det 'nya', och då kommer det landa på någon form av nytt 'normalläge'?.

Håller för övrigt HELT med dig ang skor bak! Mins pontana tanke (som jag 'använt' på mina egna med ibland) är att INNAN så har ju fram gjort mer ont än bak, då ser man ömheten fram. När fram INTE gör ont så märks den ömhet man INTE såg bak. Lite som när du bedövar bort hälta på ett ben och får initialhälta på ett annat. Så jag tycker du gör HELT rätt i att sko på bak!

Sen, kollas han av någon 'alternativmänniska'? Annars tycker jag personligen det nog kan vara ide att göra det nu med jämna mellanrum första tiden med PG, just för han ändrar så mycket is itt rörelsemönster, och det blir nytt och ställer nya krav på muskler (och även leder, senor osv såklart!) som är 'vana' att arbeta på ett annat sätt. Vilket ju kan ge både spänningar och träningsvärk en period.

Och vad underbart att det verkar 'hålla i sig'! (Sen kan jag inte låta bli att le lite road åt att min V BLEV som din C VAR när han (V) fick på sig PG =))


Hej!
Nej, man ska nog kanske vänta sig att det kommer att bli en del nya trubbel för honom, just som detta med de varma framkotorna på kvällen samma dag som PG premiären.

Hela hans sätt att gå har ju förändrat sig, det ser jag ju redan. Har kollat filmsnuttarna från i morse många gånger och det är en makalös skillnad! :)

Var ute nu mot kvällen med honom en stund för att promenera på ridvägen, tänkte kolla hur han vände igen, blir ju lite orolig att denna nya Crusse ska försvinna och att den gamla med det taskiga rörelsemönstret ska komma tillbaka så jag ville ju se en gång till med egna ögon.

Förr så vände han ju taskigt, han la vikten mestadels på bak, ibland så hade han i frambenen en del, men det vart kantigt och kryckigt i själva vändningen speciellt åt vänster detta år! Förra året var det höger som var värst.

Men nu, han vänder ju som en riktig häst, som en alldeles vanlig en utan något som helst problem att sätta i och flytta!

Tänk att man kan bli så glad av att se en häst gå normalt! Något som de allra flesta tar för givet har för oss vart endast en dröm och förhoppning. Min lille Cruss, tänk att han äntligen kan gå!!! :love:

Har funderat mer på dessa återkommande plötsliga hältor han haft genom åren. Visst låter det inte helt osannolikt att det kan ha vart stengallor? Dom har ju oftast uppkommit ur tomma intet, hållt i sig ett par dagar och sedan försvunnit(bortser nu från vrickningen som satt i länge), han har vid alla dessa hältor inte vart varken svullen eller speciellt varm.

Vi har ju kliat oss i huvudet och skyllt på ehrlichia.

Jag hoppas nu av hela mitt hjärta att denna rara ponny ska få komma tillbaka till ett liv som ridhäst, i alla fall i promenadform. Han är verkligen värd det, han älskar att bli påklädd med utrustningen och få komma ut och gå på ridbanan. Det lyser i ögonen på honom, han känner sig så snygg och viktig. Han piper av glädje när man skrittar i skogen.

Hoppas att vi nu ska få lägga ett riktigt igångsättningsschema, naturligtvis ett långsamt ett. Går allt vägen så kanske vi kan få ta en galopp till sommaren på rakbanan.

Det är ju mycket som ska stärkas, jag har inte bråttom. Har ju väntat så länge på att han ska bli bättre så lite längre kan jag ju stå ut. Hellre det än att han får andra problem.

En annan sak jag lade märke till nu i kväll, han stod och vilade ett bakben, ni vet sådär som man kan se hästar göra. Helt ta bort vikten på ett bak och ha det i viloställning. DET har jag aldrig sett honom göra förut! Han har varje kväll efter att han har kommit in från hagen och ätit upp maten legat ner och vilat. Alla dagar! Idag så hade han inte gjort det! Han stod i stället och vilade ena bak, jag frågade Jossan(min fd inackorderade) om hon sett det tidigare hos honom, men hon hade heller inte sett det.

Jag umgås ju mycket med mina hästar i och med att jag har stallet utanför dörren, så jag borde ha lagt märke till det förut! Nu såg jag ju det direkt!

Tar mig friheten att lägga in den enda bilden jag har på nätet på Crusse! Så ni alla ska få se hur fin mitt hjärta är.. :love:
Bilden är från förra hösten då jag höll på att skritta honom, precis innan vrickningen. Han står i backen så det kan se lite skumt ut.
Ska försöka att lägga upp lite nya bilder så ni får se hur han ser ut idag.

Tack alla för att ni läser och ger era tips!
dulli.jpg


PS.. Alexandra.. Vad märkligt att PG kan funka så olika. Just nu är jag väldigt glad åt att dom finns!
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

En liten uppdatering..

Det håller i sig.! :)
Han går fortfarande som en vanlig häst(om jag bortser från det lite korta baksteget)

Han verkar bli mer och mer säker på att han faktiskt KAN gå och vända utan att det gör ont någonstans.

I morse så hade han rejäla kliv fram direkt från boxen, han har ju alltid haft problem första biten ur stallet, men nu är det också borta och jag hoppas att dom är ett minne blott.

Vi var ute och tog en skritt tur häromdagen och vad glad han är! Riktigt pigg och det känns verkligen stor skillnad. Visserligen så försöker han finta mig och låtsas vilja gå i gräskanten, men det han egentligen vill det är att ha gräs, för första chans han får så drar han ner skallen för att ta en tugga. Han är ju bortskämd med att få göra lite som han vill, blir ju lätt så när man har en sjukling.

Måste ju säga att det känns fantastikst att kunna skritta på en häst som går normalt framåt, utan problem.

Snart får han skor bak också, så får vi se om det blir ytterligare skillnad på baksteget.

En liten bild på hur såg ut när vi var på premiärtur med nya skorna.

cruss050924.jpg
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Vad härligt att din ponny bara blir bättre!
Ursäkta min okunnighet, men hur ser egentligen ett PG-beslag ut? Någon som har en bra bild på en häst med PG-beslag? Tänkte att det kanske kan vara värt att prova på min strålbenshalta gamla häst som inte verkar fungera riktigt med sina eggbar-skor.
OBS! Är inte intresserad av att ha honom barfota!!!
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

annika68 skrev:
Vad härligt att din ponny bara blir bättre!
Ursäkta min okunnighet, men hur ser egentligen ett PG-beslag ut? Någon som har en bra bild på en häst med PG-beslag? Tänkte att det kanske kan vara värt att prova på min strålbenshalta gamla häst som inte verkar fungera riktigt med sina eggbar-skor.
OBS! Är inte intresserad av att ha honom barfota!!!

Ja, det är jättekul!

Har tyvärr ingen bild där det syns hur PG ser ut men det är i alla fall en platta av aluminium(tror jag) som man fäster på hoven och på denna platta så skruvar man fast en plast-grej som ser ut som en snöstjärna ungefär, svårt att förklara. Den är ganska tjock och finns både med eller utan brodd.
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

*liten uppdatering*

Crusse är fortfarande bra.
Han har fått på bakskor och hans steg bak är mycket bättre, dock ej helt superbra, så det blir nog sulor bak..

Det verkar ju vara så att han verkligen är superkänslig i sulorna/strålarna och det är ju bra tur att det finns botemedel mot det!

Vi fortsätter att skritta tills det blir ohållbart underlag, då ska han få sig en vila(trots att det mesta han gjort under 5 år har vart vila) för det är ju så mycket muskler och annat som ska igång efter hans 5 åriga konvalescens så jag vill ta det lugnt.

När sen våren kommer så tar vi upp skritten igen och så småningom så försöker vi oss på lite trav.

Han har inte vart varm, svullen eller annat någonstans efter den första värmeökningen, tack o lov så ser det ut som om Cruss blir en ridhäst trots allt.

Vi har fixat chip o skickat in passpapper på honom, nästa steg är att mäta för att se om han fortfarande är ponny.. Förmodligen inte, jag upplever honom stoooor, men det kan vara för att han sträcker på sig ute.

Dock så har han växt från täckesstorlek 135 cm till 145 cm på ett år.. På längden och höjden.. Det tycker jag är lite underligt på en häst som är 13 år..
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Hej!
Vilken underbar läsning!
Jag är jätteglad för eran skull, tänk att ni äntligen hittat botemedlet. Hurra för er! :banana: :bump: :banana:

Jag har velat ringa dig för att höra hur det går, men jag har varit på kurs med jobbet förra veckan och denna vecka tills nu (har fått ny tjänst, så nu är man blåbär igen :D ), så jag har inte haft en endaste möjlighet att göra det.
Men jag slår en pling nästa vecka om du är hemma så får du berätta mer! :)
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Vilken fin häst du har, vilken tur att allt löst sig. Du ville veta vad barfotamänniskorna skulle ha gjort. Om du söker på vildhästmetoden så får du veta. Din häst hade nog inte varit i livet om man läser vad som står där.
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Vad jag pplevt med PG var att de blev låga i trakterna efter ett par år men då skodde jag med flapsko under sommaren eller med en riktigt tjock hård sula och vanliga skor.
Jag har problem med min stora märrr att hon är platt fot och hon gick med tjocka sulor tills hon var 7 år, men sen började det lätta ,men nu när hon är dräktig så ser jag att hon börjar korta stegen igen (barfota är hon nu) så nu åker skorna på igen över vintern.
Min treåring är också sulöm, de är syskon så de är nog ärftligt så hon går med sulor nu och när det vanskas start blir det kanske pg ett tag jag gillar de skorna.
Vår gammel hade det och när han var nyskodd så vågade han knappt gå, det lät ju inget om hovarna :smirk: Men de funkade sen, när stålkanten kom på nästa sula
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

hofi skrev:
Vilken fin häst du har, vilken tur att allt löst sig. Du ville veta vad barfotamänniskorna skulle ha gjort. Om du söker på vildhästmetoden så får du veta. Din häst hade nog inte varit i livet om man läser vad som står där.

Tack!
Visst är han tjusig.. en av mina ögonstenar..

Nej, någon barfota variant hade nog inte funkat på honom, han verkar ju ha riktigt ömma fötter..

Är det vanligt att hästar är så här plattfotade o ömma?
Har faktiskt aldrig tidigare stött på någon med samma bekymmer, kanske därför det satt hårt inne att finna orsaken..

Skönt att vi hittat något som funkar för honom..
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp