Hovslagarpriser

Glimris

Trådstartare
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
 
Mina skor läggs om ibland och då får jag eventuellt lite billigare pris. Men sen är ju en skonings kostnad mer än själva skorna.

Brukar jag tänka..

Och oavsett hur mycket det är att verka om jag har nån häst barfota så har man en tid bokad och jobbet ska utföras oavsett hur lite det är att verka så att säga.
Resa inräknad också, om man inte åker till hovslagaren(som jag oftast gör).
Det kostar, även om hoven inte behöver filas särskilt mycket på.
Jag har betalat fullt verkningspris även om hovslagaren filat ett tag på varje hov. MEN då ska hovslagaren åka till mej, tiden är bokad för just mej och ingen annan, hovslagaren är utbildad och har full koll (som jag ju inte har). En annan gång behövs kanske mycket mera tid hos mej och det är ändå samma pris.

Det kan vara känsligt ämne, men fråga får man såklart. Men det är ju mer kostnader än själva skon eller draget med filen.
 
Materialkostnaden är ju en sådan liten del.
Tänk på att det först dras av moms 25%. Sedan arbetsgivareavgifter 31.42%.
Så om arbetskostnaden är 1000kr så är ca 250kr moms. Av de 750kr är det sedan kvar 514kr. Det ska då täcka upp kostnader för bil (leasing t ex, reparationer) kostnad för revisor, licens för eventuella bokföringsprogram, drivmedel (om inte det tillkommer utöver skoningskostnaden) samt för att alltid ha bra fungerande verktyg.
Blir inte många kronor kvar till lön där..
 
Ja, så är det ju. Är själv egen företagare och tydligen alldeles för snäll med priser.....
 
Nyfiken, diskuterar du priser med sotaren, sophämtaren, snickaren, veterinären, din tränare etc också? Jag tänker att hovslagare är ett jobb som alla andra och har väl sina listor som de går efter, varför ska just deras prissättning ifrågasättas?

Hos sophämtaren anpassar vi vårt abonnemang för att passa just vårt behov, snickare begär jag absolut en offert från och kanske från flera snickare vid större jobb och tycker det är rimligt att diskutera priset om man inte är nöjd, veterinären skulle jag nog inte diskutera i efterhand om det inte är något uppenbart knas, men kollar i förväg vad tex en tandkoll eller vaccination kostar på olika ställen, tränaren skulle jag absolut kunna diskutera med om det är något som inte faller inom ramen för "45 min ridning för detta priset", typ en extra liten kvart för medryttaren efter min tid, eller hjälp med tömkörning.

Tycker inte alls att det är konstigt att i alla fall fråga vad som kan göras åt priset om det är något som är uppenbart mycket mindre jobb/tidskrävande än den standardgrej man betalar för.
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Genom att anlita hovslagaren så godkänner du prissättningen. Är du inte nöjd får du byta hovslagare.
 
Hos sophämtaren anpassar vi vårt abonnemang för att passa just vårt behov, snickare begär jag absolut en offert från och kanske från flera snickare vid större jobb och tycker det är rimligt att diskutera priset om man inte är nöjd, veterinären skulle jag nog inte diskutera i efterhand om det inte är något uppenbart knas, men kollar i förväg vad tex en tandkoll eller vaccination kostar på olika ställen, tränaren skulle jag absolut kunna diskutera med om det är något som inte faller inom ramen för "45 min ridning för detta priset", typ en extra liten kvart för medryttaren efter min tid, eller hjälp med tömkörning.

Tycker inte alls att det är konstigt att i alla fall fråga vad som kan göras åt priset om det är något som är uppenbart mycket mindre jobb/tidskrävande än den standardgrej man betalar för.
Men du har väl valt hovslagare också? Och det verkar väl konstigt att börja ha åsikter om priset när du använt samma hovis flera gånger eller kanske flera år? Det tycker jag iallafall.
 
Men du har väl valt hovslagare också? Och det verkar väl konstigt att börja ha åsikter om priset när du använt samma hovis flera gånger eller kanske flera år? Det tycker jag iallafall.

Ja, och jag är nöjd med mitt pris. Men TS är det uppenbarligen inte, och då tycker jag väl att det är bättre att prata om det än att gå runt och känna sig missnöjd. TS kanske kan köpa skor själv om det är så att hovslagaren inkluderar skor i skoningen trots att de läggs om ett par gånger till exempel?
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Jag har haft hovslagare som har tagit betalt samma oavsett om hen satt nya skor och inte. Skorna är, som någon sade en så liten del av själva skoningen så om hovslagaren tar ut ett pris rakt av har hen kanske räknat in så man betalar för 2 skor per gång istället för 4 skor varannan gång t ex.

Min nuvarande hovis specar noga allt, framförallt för att själv komma ihåg om hon lagt om skorna eller ej gången före. Ponnysarna får lite rabatt om det bara är en lättare verkning. Men större ingrepp (som extra arbete med någon hålvägg eller så) så blir det fullt pris. Om det är viktigt för dig så tar hen 1200 + material för skoning och 500 för verkning. Utslaget på tiden hen är hos mig blir det alltså 3400 för de ca 3 timmarna det tar = 1330 kr/h =907 kr exkl. moms. Sedan är det sociala avgifter och försäkringar samt slitmaterial och bilkostnader med mera som man får dra av på det priset för att få fram hovslagarens egentliga månadslön (brutto). Ingen jättefet lön där inte... Jag tycker att du ska acceptera prissättningen. Du betalar ju för något som är viktigt att sköta på ett bra sätt.
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
min hovslagare tar 600 kr för verkning och 1500 för skoning. Priser inkl moms. Behövs sällan raspa speciellt mycket och går väldigt fort. Men vill man ha en bra hovslagare så får man väl betala också.
 
Tänker att man kan jämföra med om jag går till en läkare, naprapat, frisör eller annan person som utför en tjänst. Där betalar jag per besök, oavsett om besöket tar 15, 30 eller 45 min.
 
Tänker att man kan jämföra med om jag går till en läkare, naprapat, frisör eller annan person som utför en tjänst. Där betalar jag per besök, oavsett om besöket tar 15, 30 eller 45 min.

Nja, just frisörer har ju ofta väldigt skiftande pris beroende på om det är långt eller kort hår, färgning, tvätt, fön, styling osv.
 
Jag betalar 500 kr per verkning för mina, oavsett om det går snabbare med minishettisen eller om den stora hästen krånglar lite. På samma sätt betalar jag sadelutprovaren per besök oavsett om det tar 15 eller 90 minuter, eller sotaren per sotning.

Medan elektriker, rörmokare, massör etc. brukar jag betala per timme.
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Om du är missnöjd med prissättningen så kolla vad andra hovslagare skulle ta för samma jobb? Byt om du hittar ngn som du tycker verkar mer prisvärd?

Min hovslagare specificerar materialkostnaden på fakturan, men i övrigt så tar han betalat för ”helskoning” oavsett tidsåtgång. Det känns fullt rimligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp