Bukefalos 28 år!

Hovslagarutbildning, Skara

A

armando16

Jag funderar lite smått på att gå hovslagarlinjen, och helt "sadla om" (;)) från min nuvarande lärarinriktning.
Jag har jobbat många somrar på travstall där jag slagit på en och annan tappsko, men mer erfarenhet än så har jag inte. Anta att jag går med en hovslagare 4 veckor, som minimikravet är, och sen söker in. Hur svårt är det att komma in? Någon som gått utbildningen? Är ni nöjda?

Jätteglad för svar!:)
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

16 platser ca 150 sökande varje år... med andra ord hård konkurens...
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Oj, det är sådant tryck. :(
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Tänk bara på att du ska hålla i kroppen för denna typ av arbete.Idealkroppen är en mycket vältränad man under 1.60 med kort rygg;)
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

japp, men du, hur många hovslagare har gått den vägen??
du kan gå som lärling och massor sånt oxå... jag ville bli det, men min reumatiska sjukdom sa stopp... as träligt!! annars tror jag att det skulle vara as kul.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Man kan gå som lärling & göra prov så man blir godkänd hovslagare, behöver inte gå i Skara/BYS för att bli det.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Den utbildningen är ju jättesvår att komma in på och jag tror att du behöver gå som lärling i mer än 4 veckor för att få komma in.

Men som någon skrev, man kan ta andra vägar för att bli godkänd hovslagare.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Ha ha lycka till med att komma in på utbildningen.
Ett hett tips, hitta en hovis som du kan tänka dig spendera dag in dag ut i minst två år med, och gå lärling.
Btw, ang deras intagnings prov, jag fick uppfattningen att de bara tog in folk efter intervjun inte efter hur handlingskraftig man är.
Lycka till hur som helst med utbildningen, det behövs fler hovslagare i detta avlånga land!:)
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Jag vill också gå hovslagarutbildningen i Skara, det är ju iofs ett tag tills dess, men sen. Vet att det är ett himla tryck på det och att inte många kommer in, men jag hoppas verkligen att jag gör det, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Men hur funkar det när man går som lärling?
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Nu när hovslageriutbildningar diskuteras, vad finns det för vägar att gå för att bli hovslagare? Jag vill veta ALLA!
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Skola Eller lärling, finns väl inga andra vägar att gå?
Utomland på utbildning, men räkna med flera års studier.

Annars kan man ju testa barfota verknings kurserna, man är lärd efter en helg.;):D
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Som ovanstående skriver, lärling eller utbildning.På utbildningen lär du dig allt rätt & gör sedan prov, om du är lärling så får du göra prov på dina kunskaper från det hållet för att bli godkänd.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Skola Eller lärling, finns väl inga andra vägar att gå?
Utomland på utbildning, men räkna med flera års studier.

Annars kan man ju testa barfota verknings kurserna, man är lärd efter en helg.;):D

Som om folk lär sig bra hovvinklar på en helg, jag skulle vilja påstå att det bygger på livserfarenhet/hästerfarenhet, om man nu inte går de längre utbildningarna som finns.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Hovslagarskolan Camp Continental, någon som vet något om det?

Dom har en hovslagarutbildning på 30 timmar som jag gärna går bara för att se vad det är som försiggår där! :crazy:

Men dom ska även ha en längre hovslagarskola, som jag inte hittar någon info om, nån som vet?

Mer frågor, finns det några hovslagarutbildningar utomlands med gott rykte som någon vet något om?
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Hovslagarskolan Camp Continental, någon som vet något om det?

Dom har en hovslagarutbildning på 30 timmar som jag gärna går bara för att se vad det är som försiggår där! :crazy:

Men dom ska även ha en längre hovslagarskola, som jag inte hittar någon info om, nån som vet?

Mer frågor, finns det några hovslagarutbildningar utomlands med gott rykte som någon vet något om?

En hovslagarutbildning på 30 timmar? Låter mer som en tappsko-kurs då...!
Men många fler hovslagare behövs ju... I mitt område är det katastrofal brist på dessa yrkesmän (/kvinnor)...:(
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Inte alls, men det är svårt att veta vad sånt står för ibland.
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Okidoki, ingen skada skedd. Meningen skulle tolas med en stor potion med ironi. :D

Jag har koll på läget iochmed att min sambo är Hovis......
Man lär sig verkligen inte vinklar o dyl över en helg, och inte heller på 30 timmar.. :crazy:
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

det finns iofs en annan hovslagarskola i värmland man kan gå,tror det är ngt på 40-50 veckor, & efter den kan man göra prov så man blir godkänd, får gesällbrev.
Men det är ju inte direkt 30 timmar..
 
Sv: Hovslagarutbildning, Skara

Aha, vad är det för skola?

Är du hovslagare? Jag har sett att du skrivit mycket om ämnet! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp