Hovspricka, fast horisontellt....

T

Tokmaja

Min häst har fått en konstig spricka i hoven, den börjar bak vid ena ballen och fortsätter framåt. Det ser nästan ut som att hoven håller på att lossna från hoven :eek:, förstår ni hur jag menar??

Vad gör man åt det, och är det farligt och vad kan det komma sig ifrån????

Ska till vet. nästa fredag med hennes hälta som spökar fram och tillbaka, men ville fråga här först... är lite orolig.
 
Sprickor som är parallella med kronranden brukar man kalla för hornklyftor.
Den har förmodligen uppkommit genom att hon slagit i ballen ordentligt för ett tag sedan. DÅ blir det ett "avbrott" i horntillväxten, som skapar denna klyfta. Samma sak kan ses på våra egna naglar om vi får en ordentlig smäll (eller nåt) på nagelbandet.
I de flesta fall är det inget som de lider av, men be gärna din hovis ta en extra titt på det vid nästa tillfälle.
Jag har svårt att tänka mig att nåt sånt ska kunna orsaka hälta, men jag har ju haft fel förr, så... :p (Berätta gärna hur det går!)
 
Stoppa den genom att göra ett lite jack i hoven med hjälp av tex en nyckel, jacket skall gå lodrätt i förhållande till sprickan. Lägg jacket precis framför där sprickan slutar, då kan den inte fortsätta att bli större/längre.

På samma sätt kan man stoppa lodräta sprickor, fast då vänder man jacket till horisontalläge.

Djupa sprickor kan ge upphov till hälta.
 
tror inte att det är sprickan, eller klyftan då, som orksakat hennes hälsa, tror att hon har endel utslitna leder :cry:, men jag ska berätta för dig när vi kommer tillbaka från vet. nästa vecka...
 
Hur djupt ska man lägga jacket?
Min pålle har en jättespricka på insidan av ena hoven bak, och den blir bara större.. :-/
Han är inte varm och inte halt, och sist jag skodde trodde inte hovis det var ngn fara, men den är verkligen stor nu...
Orolig för det, att det ska bli ngt knas..
 
Det räcker med att skrapa ett märke i ytlagret, alltså inte djupt bara så att det syns.
 
Sv: Re: Hovspricka, fast horisontellt....

Boj!

Talar du i rollen som självlärd eller utbildad hovslagare? För det jag fick lära mig på hov-skolan äratt man ska raspa ner ca2mm, eller ännu hellre borra(!!?) i toppen på sprickan lika många millimeter, INTE bara "så att det syns", eftersom mot-jacket gör är att det tar upp spänningarna i hoven/sprickan så att de inte fortplantar sig uppåt. MEtoden att borra istället för raspningen gör att spänningen fördelar sig ännu bättre, men kan te sig lite skrämmande för dem som inte håller på med sådant...
Att bara raspa "så att det syns" gör ingen som helst effekt. Det ser bara fult ut...

Frågor av typen hovar och sjukdomar BÖR bara enligt djurskyddsmyndigheterna godkända hovslagare eller veterinär svara på eftersom jag många gånger sett folk svara på den typen av frågor som kan ge katastrofala följder!

Och du Boj, jag har för mig att du är en av alla Strasser-vänner, TÄNK på att det hovslagaren/vet svarar på samt gör i yrket är godkänt hos alla försäkringsbolag, det en strasser-människa eller aanhcp är inte godkänt och faller därmed inom djurskyddslagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Hovspricka, fast horisontellt....

;) horisontella sprickor är värst, de kan ju faktiskt behöva nitas till o med och jag tycker inte att ngn utan kunskap ska pyssla på egen hand med att göra "jack" etc. Och är den vertikala sprickan mycket stor o utbredd kan även den behöva nitas, kanske en hovslagare eller vet. ska slå en koll ?? Jag har själv varit med om att en sådan spricka satte en häst ur spel i 1 skoperiod och den fick vi både nita o plasta till slut. :p
Ameo; med all respekt ;) ; visst kan hästen visa hälta p.gr.av detta, allt beror ju på HUR den här sprickan ser ut och så vidare..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp