Hovtillskott

the_connemara

Trådstartare
Hästen har ätit MSM och biotin i perioder. Det första enl vet pga hosta och bition oxå enl vet pga hovskada som ung och sedan pga lite trist hovkvalite och tappskor = ingen bra kombo. Nu har jag slutat ge MSM (vet inte om det gjort någon verkan?) när det tog slut (ger i långa perioder, inte bara en burk alltså men slutade köpa nya) och funderar över biotinet?

Alla säger olika, och i grunden så har jag förstått det som att tillskotten som hjälper är pga att hästen har brist på något av det som ingår? Hur vet man om hästen har brist på biotin (som jag förstått så tillverkar den det i tillräckligt mängd själv om den mår bra, vilket jag tror min häst går?)? Jag föredrar enkla tillskott utan massor med grejer och jag ger just bara biotin. Bra/dåligt?

Hovproblem/kvalite kan ju bero på en mängd olika saker, tappskorna berodde nog mest på unghäst i detta fallet för de minskade drastiskt när han blev mer riden/utbildad/stabil utan att andra parametrar ändrades.

Men just nu undrar jag alltså om hovtillskott.
Vad kan hästen ha brist av?
Hur tar man reda på det?
Kan man säga något generellt om vad som är helt meningslöst att ge (aldrig brist på och ingen effekt att överutfodra) eller något som hästen ofta har brist av och som riskfritt är bra att tillskottsfodra?

Jag har tyvärr ingen analys på mikromineraler. Hästen har hela sitt liv ätit foderstat med balanserade makromineraler och varit i normalt hull.
 
Sv: Hovtillskott

Nu har jag slutat ge MSM (vet inte om det gjort någon verkan?)

MSM är ett tveksamt tillskott som man kan undvara.

Alla säger olika, och i grunden så har jag förstått det som att tillskotten som hjälper är pga att hästen har brist på något av det som ingår? Hur vet man om hästen har brist på biotin (som jag förstått så tillverkar den det i tillräckligt mängd själv om den mår bra, vilket jag tror min häst går?)? Jag föredrar enkla tillskott utan massor med grejer och jag ger just bara biotin. Bra/dåligt?

Ja, tillskott hjälper i princip endast om det är brist på något i foderstaten och om tillskottet innehåller det som hästen har brist på.

När det gäller just biotin så är saken lite annorlunda. I de vetenskapliga studier som har gjorts med biotintillskott och där detta har haft positiv effekt har man gett megadoser, dvs. mycket högre doser än hästens normala behov. Problemet är att bara för att biotin har visat sig förbättra hovkvaliteten hos vissa hästar betyder det inte nödvändigtvis att det kommer att hjälpa alla hästar. Det enda man kan göra är att prova och se om det hjälper. Man får dock hålla på och ge biotin minst i ett år för att kunna se någon förändring av hovkvaliteten. Ändrar man foderstaten under tiden, vilket man ofta gör eftersom de flesta hästar går på bete under sommarhalvåret, kan det vara mycket svårt att avgöra om biotin har någon effekt eller inte.


Men just nu undrar jag alltså om hovtillskott.
Vad kan hästen ha brist av?
Hur tar man reda på det?
Kan man säga något generellt om vad som är helt meningslöst att ge (aldrig brist på och ingen effekt att överutfodra) eller något som hästen ofta har brist av och som riskfritt är bra att tillskottsfodra?

Läs följande artikel så får du veta vilka näringsämnen som hoven särskilt har behov av:

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf


Jag har tyvärr ingen analys på mikromineraler. Hästen har hela sitt liv ätit foderstat med balanserade makromineraler och varit i normalt hull.

Utöver protein, och särskilt de svavelhaltiga aminosyrorna, och fettsyror så är det mikromineralerna zink och koppar som hovarna behöver. Tyvärr är det så att zink och koppar är de mineraler som det i princip alltid är brist på i våra grovfoder. Eftersom de flesta hovtillskott innehåller både aminosyran metionin samt zink och koppar så brukar dessa tillskott fungera rätt bra. Bäst blir det om man från början ger hästen en balanserad foderstat. Då behöver man oftast inte ge några extra tillskott utom i de fall då hästen har särskilda problem som måste åtgärdas. Men då måste man göra en fullständig analys av sitt grovfoder som omfattar även mikromineraler. Och dessutom så måste man veta hur man balanserar mineralerna.
 
Sv: Hovtillskott

Jag läs i en Australian equine journal för ett tag sen att biotin gav inte så bra verken som vi har tänkt oss i alla år.
I ett studia hade det vissit sig att en ökning av havre gav valdig god resulte i bättre hover och en allman förbättring av hälsa.
Se om jag kan hitta den artikle.
 
Sv: Hovtillskott

Jag ger en av mina kiselgur från dr schaette funkar kanon för henne dock får hon betydligt mer än rekommenderad dos.
 
Sv: Hovtillskott

Jag ger en av mina kiselgur från dr schaette funkar kanon för henne dock får hon betydligt mer än rekommenderad dos.

Det påstås ofta att kisel har förmåga att stärka hår, naglar och skelett. Detta är dock omdebaterat eftersom det inte finns vetenskapligt stöd för dessa påståenden. Det man vet är att kisel har mycket låg biotillgänglighet, dvs. mycket lite kisel tas upp av kroppen. Det mesta utsöndras aktivt. Den lilla andel kisel som stannar kvar i kroppen finns fördelat i olika vävnader och är inte koncentrerat i hovarna. Dessutom finns det rikligt med kisel i hästens normala foderstat. Den kisel som finns i kiselgur är dessutom hårt bundet i det yttre skalet av kiselalger vilket gör det ytterst svårsmält. Allt detta gör det föga troligt att kiselgur skulle ha någon som helst effekt på hovkvaliteten.

Istället för att kasta ut pengar på tvivelaktiga fodertillskott är det bättre att lägga pengarna på ett hovtillskott som innehåller näringsämnen som i vetenskapliga studier har visat sig ha positiv inverkan på hovkvaliteten, t.ex. metionin, zink, koppar och biotin.

Men återigen, ser man till så att hästen får en näringsriktig och balanserad foderstat behövs inga hovtillskott. Problemet är att så få hästägare vet vad som menas med en balanserad foderstat.
 
Sv: Hovtillskott

Om det är kiseln eller det andra deras kiselgur innehåller som har hjälp min ponny låter jag vara i osakt men det funkade på henne.

Kram
 
Sv: Hovtillskott

Vad tror du om hippos nya hovtillskott hipposelection hov? Räcker den doseringen av zink och koppar, eller blir det för lite?
(balanserad foderstat i övrigt enligt svenska normer)
 
Sv: Hovtillskott

Om det är kiseln eller det andra deras kiselgur innehåller som har hjälp min ponny låter jag vara i osakt men det funkade på henne.

“Det där andra” som kiselgur innehåller skulle väl vara lera och sand då (den engelska benämningen på kiselgur är diatomaceous earth). Sand och leror tas inte upp av hästen och kan därför inte göra någon nytta. Däremot kan leror binda vid näringsämnen som fettsyror, fettlösliga vitaminer och mineraler som finns i tarmen och göra dessa oåtkomliga för hästen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselgur
 
Sv: Hovtillskott

Vad tror du om hippos nya hovtillskott hipposelection hov? Räcker den doseringen av zink och koppar, eller blir det för lite?

Jag hittar endast följande information om HippoSelection hov:

” I HippoSelection Hov kombineras en hög koncentration av biotin med organisk koppar och organisk zink vilka alla har en positiv effekt på hovarnas kvalitet. Biotin spelar en central roll för hovens bildande, hälsa och elasticitet. Koppar och zink i organisk form ingår eftersom de är nödvän-diga för hoven uppbyggnad.”

Den informationen säger i princip ingenting. Jag måste ha en fullständig näringsdeklaration av produkten för att ge en kommentar. Att zink och koppar är i ”organisk form” är ingen fördel och biotin har inte ”en central roll för hovens bildande” som man påstår. Det centrala i hoven är keratin som består av svavelhaltigt protein.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratin

Det finns två svavelhaltiga aminosyror, metionin och cystein. Vanligtvis innehåller bra hovtillskott metionin som är en essentiell aminosyra, dvs. hästen kan inte tillverka den själv utan den måste tillföras i fodret. Cystein är däremot inte en essentiell aminosyra utan kan omblidas från metionin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra

Om HippoSelection Hov inte innehåller metionin skulle jag inte kalla det ett bra hovtillskott.
 
Sv: Hovtillskott

Nej tänkte mer på det som är tillsatt i deras kiselgur, kommer dock inte ihåg vad det var mer i.
 
Sv: Hovtillskott

Såg ett annat biotintillskott i pulverform på GG:

Lincoln Biotin:
750 mg/kg biotin
2500 mg/kg methionine
1250 mg/kg lysin
 
Sv: Hovtillskott

Hippo Hov har per kg:

2000 mg biotin
15000 mg zink
2500 mg koppar

22,6 g kalcium. Jag gissar att det är kalciumkarbonat som de använt som bärsubstans, någon som vet?
Rek giva är 10 g. Det ger om jag räknar rätt (inte så klar i huvudet pga kombinationen dålig sömn och morfin..) :
20 mg biotin (bra)
150 mg zink (alltför lite)
25 mg koppar (alltför lite)

De jag brukar köpa mineraler från har höjt frakten ännu mer, nu kostar det 46 pund... :crazy: Så räknar lite på andra alternativ. Men jag skulle behöva ge 100 g per dag av detta för att få tillräcklig zn+cu. Om jag räknat rätt vill säga.

Förbaskat att det inte går att få tag på enkelmineraler i Sverige. :(
 
Sv: Hovtillskott

Har du kollat in St Hippolyts HestaPlus?

HestaPlus Zink

Havreflingor 35%, öljäst 20%, ärtprotein 17%, malt
11%, malda linfrö 11%, vitlök 2%, kallpressad linfröolja
1,5%.
Deklaration:
Råprotein 20,0%
Växttråd 6,0%
Råfett 4,0%
Råaska 9,0%
Kalcium 0,1%
Fosfor 0,5%
Magnesium 0,3%
Mineraler och spårämnen/kg:
Zink - Zn-sulfat, monohydrat E6
+ Aminosyra-Zn-Chelat, Hydra .......... 30.000 mg
Mangan - Mn-sulfat, monohydrat E5...................150 mg
Järn - Fe(II)sulfat, monohydrat E1.................220 mg
Koppar - Cu(II)sulfat, pentahydrat E4 ...................... 80 mg

Innehåller rätt mycket annan "skit" men det kanske funkar ändå? Jag är rätt sugen på dessa men vågar inte förrns nån annan kan rekommendera dem. Det finns oxå koppar, magnesium, mangan, selen och järn.
 
Puttar upp tråden efter att ha läst artikeln som är länkad här. Funderar på om jag ska ge någon annan mineralblandning än Biopromin nu i sommar till min nya häst som har mjuka sulor. Tips på tillskott?
 
Det jag använder, som är helt outstanding för min häst innehåller per 25 gram (daglig dos):
40 mg biotin
1000 mg lysin
3000 mg methonine
75 mg koppar
700 mg zink
50 mg vitamin b1
 
jag har inte märkt ngn skillnad på hovtillskott på corina, det som jag främst har märkt stor skillnad med är vad jag smörjer hoven med.

hov fett eller helosan salva då det är torrt i marken (för att återfukta och göra hoven mer elastisk), olja då det är mycket blött (för att hindra att hoven blir för blöt).

sen så har skorna och hovlagaren spelat en stor roll i det. från 4-5v skoperiod med garanterad tappsko på dåliga hoven till 10-12 v skoperiod utan tappsko om det inte varit mycket dåligt väder.
har en gammal bytta med ngt tyskt hovfett som jag inte hittar nånstans nu. men det är väldigt väldigt fett och sugs relativt snabbt in i hoven, inte lika snabbt som helosan salvan dock. helosan salvan åker på då det är snustorrt ute, brukar då sugas in i hoven på 10 min, och sugs det inte in ngt så behövs det inget :) är väldigt bra för återfuktning.
 
Puttar upp tråden efter att ha läst artikeln som är länkad här. Funderar på om jag ska ge någon annan mineralblandning än Biopromin nu i sommar till min nya häst som har mjuka sulor. Tips på tillskott?
det skulle du nog ha börjat med för ett halvår sen eller så, om det skulle ha någon effekt den här sommaren...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 821
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 653
Senast: Corax
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 073
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har nu försökt läsa på massor om hovtillväxt men har lite funderingar. Finns det något sätt man kan kolla vad hästen eventuellt...
Svar
9
· Visningar
2 930
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp