Hovtillskott

Trissa

Trådstartare
Dokumenterat tillskott som förbättrar dålig hovkvalité, finns det? Alltså, dokumenterat med någon form av studie/undersökning eller liknande. Eller beror alla dåliga hovar på felaktig foderstat eller dålig hovvårdare?
 
Jag vill försöka minnas var jag läst den men kan inte hitta just den studien tråkigt nog då jag har för mig att den var ganska omfattande där man ville kolla närmare på olika påverkan inte bara preparaten i sig...iaf så visade den att upptag sker endast om hästen haft brister vid vissa preparat medans andra var skillnaden obefintlig/kunde inte bevisa upptag alls. Man hade kikat på olika slags hästar, olika preparat och försökt undersöka arv, foderstater, miljöer, användning, skoningar etc också. Det jag minns var att någon superduper mirakelmedel finns inte då skillnaderna var så små och att man därmed inte vågade avfärda något heller då det ju blev en skillnad hos vissa men inte så stor man hade hoppats på, att det kan finnas individuella skillnader förutom testgruppens indivder etc..

Enligt fler är det hjälpligt men botar inte dålig hovkvalitet direkt i sig och det tar lång tid innan någon förbättring syns, om alls. Samt att det inte alltid kanske är biotinbrist i sig, det kan vara kalcium och/eller proteinnivåer som varit felaktiga:
http://www.stromsholm.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2012/04/Bättre-hovkvalitet-med-biotin_.pdf

Av det material som dyker upp vid sökning verkar dock de flesta eniga om att upptaget har en maxgräns och kroppen tar inte upp mer än vad som behövs, finns inga brister kommer det bara att åka ut på andra sidan troligtvis.
Därav kan det då vara helt verkningslöst att ge preparaten.
Och eniga om svårigheten i att kunna säga vad exakt dålig hovkvaltiet beror på, men att orsakerna kan vara många.

Eftersom att jag själv inte upplevt något hovpreparat som hjälpligt tror jag mest på att felaktig foderstat, antingen i nutid eller dåtid och hovvård i samma är den största boven. I vissa fall tarmstörning och arv också, hästens miljö eller miljöpåverkan hos den..jag tror också att anledningarna kan vara många.
Jag vill dock luta mer åt att det är vanligare att det är hovvården som är felaktig..Det har jag sett flera bevis på iaf - om hovvården är kass spelar det ju ingen vidare roll vad man ger hästen i matväg.


Det jag tycker är mest intressant är att många produkter marknadsförs just genom "baseras på vetenskaplig forskning" - Vilken forskning då eftersom att svaren tycks vara något gissande i de man söker, att man inte riktigt kan bevisa något alls, varken bu eller bä liksom i att ge hovtillskott.
 
Ha kollat endel o räknat lite på mikromineraler osv men nej, jag har inte hittat något dokumenterat förutom det med biotin men ofta kan läsa (typ 15 mg/dag har visat sig ge effekt på vissa eller liknande) och min häst har ätit biotion stora delar av sitt liv, samt ätit hyfsat balanserade mikromineraler ca 1 år samt testat lite "utanpå" o sånt.

Det hjälper att ha torra hovar i vatten. Det hjälper att smörja med torsklevertran på utsida o kronrand. Och jag vete fasen om inte senaste tillskottet verkar hjälpa. Eller så är det bara flera faktorer som passat in. Tänker iaf fortsätta ge NAF Pro Feet och NAF Hoof Hardener ett tag (gärna ett år). Jag tror inte ett skit på produkten efter att ha läst innehållningsförteckningarna och skulle aldrig testat den om det inte var för att min hovslagare (som också är väldigt skeptisk till sådant) sa att det var den enda produkten hon sett skillnad på. Och då var det TYDLIG skillnad på 1-2 skoningar. Men visst, det kan säkert ha varit andra faktorer som spelat in där också. Jag känner dock att jag har råd och vill testa pga min hästs fötter och är nu i slutet på andra flaskan tillskott och tänker fortsätta ge 25 ml/dag.
 
Dokumenterat tillskott som förbättrar dålig hovkvalité, finns det? Alltså, dokumenterat med någon form av studie/undersökning eller liknande. Eller beror alla dåliga hovar på felaktig foderstat eller dålig hovvårdare?

Om hästen har brist på något som behövs för att tillverka hoven så blir hovkvaliten självklart sämre av bristen och bättre om man åtgärdar/får bort bristen. Att det skulle finnas något tillskott som gör alla hovar bättre ser jag som osannolikt eftersom alla dåliga hovar inte beror på brister eller eftersatt hovvård. En del handlar ju också om arv. Om en personen uppfann ett sådant supermedel som gör alla hovar fina, hela och friska skulle hen däremot onekligen ha blivit enormt rik :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
889
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram. Hon har balanserad foderstat ner till micro och...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp