Hovvård vid marktrånghet?

B

Blizzard

Har funderat lite och tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig...

Har en idag ett år gammal häst som är marktrång fram. Hästen har verkats av en och samma hovslagare sen liten. Denne hovslagare har sagt att man tar lite extra på insidorna för att hoven och benen skall räta upp sig.
Hästen har nu flyttat och fått en ny hovslagare som säger samma sak.
Antagligen har de båda rätt men jag har börjat fundera lite...
Om man tar på insidan av hoven "tippar" ju hoven inåt liksom, blir det inte ännu mer inåt då??
Framhovarna har i dagsläget en tendens att flyta ut på insidorna och tar man mer där ser ju hoven bättre ut men min fråga är alltså om man verkligen rättar till det hela på detta sätt??

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Hej!Dina hovslagare har rätt.Det viktigaste är att hästen landar plant.Frågan är om din häst inte är inåttåad och inte marktrång?Inåttåade hästar belastar sina utsidor av hovarna mer och får därför lätt utflutena insidor,inre hovhalvan är också högre efter en skoperiod.För att återställa balansen i hoven verkar man den plan igen dvs blir mer på insidan.Om inte har man kvickt, en sett framifrån,bruten tåaxel.
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Måste nog också hålla med om att det är insidan som skall tas på om man vill rätta till marktrång benställning på ett föl.

Däremot är det något som man nog inte skulle göra på en vuxen häst. Det är yttersidorna som belastas mest och med det utflytning av hoven på insidan och en rakare hovvägg på utsidan. Att göra det på en vuxen häst kan istället leda till "glapp" på ena sidan av leden. Har på röntgen sett hur det ser ut när man försökt korrigera vuxen häst.

På ett föl är det dock en helt annan sak då benen ännu inte växt ihop. Fast i nuläget borde det ju ha skett något så att benen rätat ut sig något och att hästen inte längre är lika marktrång. Har en förändring skett? Annars kan verkningen ske för sällan. Att själv hålla efter det varannan vecka kan då annars vara ett alternativ, för att sedan låta hovis göra det h-n brukar vid den vanliga tiden. Fråga din hovis?

Fråga gärna på hovslagarforumet. Här är nog de flesta av oss också lekmän, så man kan aldrig vara säker på svaren.

http://www.hovslagarforeningen.nu/

Hälsning Maja
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Precis osm du har upptäckt så flyter hovarna ut på insidorna när hästen är marktrång. Skälet till att de gör det är att utsidorna belastas hårt och nöts ner, medan insidorna INTE nöts ner. Så det är helt korrekt att verka bort det som är överflödigt.
Det man alltid ska sträva efter är att hoven ska landa plant mot underlaget, dvs att insida och utsida når underlaget samtidigt. Gör man så så är alla leder rätt belastade.

Man kan inte påverka den martrånga benställningen med hovvården, utan det man ska göra är justa tt se till att hoven belastas korerkt, enligt ovan. Då får man inga (hovrelaterade) problem med hästens ben.

Alltså lita du lugnt på dina hovslagare, både den gamla och den nya! :)

// ameo
som faktiskt ÄR hovslagare med utbildning i bakfickan...
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Min häst är inåttåad fram och min hovslagare har på ett sätt rättat till det. Han har inte rakriktat hästen men verkat så att kotan ligger mitt i hoven framifrån sett, den stack ut på utsidan förut. Hästen är pigg och glad trots sina 20 år och har nu varit "korrigerad" i ca två månader. Är detta en sak man eg ska undvika? Enligt hovis så får hästarna ha hovarna vart de vill så länge kotan är mitt i hoven, stämmer detta med er (säkert) lite mer uppdaterade information?
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Som jag skrev ovan:
Hästen ska belasta hoven korrekt, dvs sätta ner hovens insida och utsidea SAMTIDIGT, vid rörelse. Så länge man håller sig till detta så får tårna peka åt vilket håll de vill. När man försöker få TÅRNA att peka rakt framåt så brukar det nästan alltid påverka belastningen, enligt ovan, och DÅ blir det snedbelastning i lederna is tället.
Man ska aldrig försöka "räta upp" benställningar på hästar över 6 månader! Endast se till hur de belastar. Möjligen hjälpa till att få korrekt belastning genom att "lägga ut" skon på hårdare belastad hovsida.

Huruvida det är rätt eller fel gjort på din häst går inte att säja utan att ha sett den - men visst finns det tyvärr en del hovisar som tror sig kunna utföra mirakel :smirk:...
 
Sv: Hovvård vid marktrånghet?

Håller helt med Ameo!

Positivapuh,som också ÄR hovslagare.utbildad! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 415
Senast: super
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 096
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 198
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 814
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp