Hovvården i andra länder?

Fibusen

Trådstartare
Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek:

Vissa blir ok efter skoning, andra blir riktigt bra, och en del hovslagare kan verkligen trolla med knäna med specialgjorda skor osv, men det ser seriöst ut som om hästarna inte blivit skodda på ett halvår-år ibland. Och ingen speciell reaktion från hovslagaren som gör jobbet heller, utan för den är det bara en vanlig arbetsdag typ. Hade min hovslagare kommit till en bråkdel av hur dessa hovar ser ut så garanterat hade ägaren fått sig en ordentlig redogörelse hur hovar och hästar ska skötas!

Är hovvården så pass eftersatt i andra länder mot vad den är i Sverige? Eller är det helt enkelt så att dessa olika hovslagare jag trillat in på oftast har extremfall eller lägger upp extremfall bara för att få många följare? (Vilket också känns lite orimligt eftersom dom oftast lägger upp ett par hemska hovar per dag) Det är sprickor, stora hål, hovar som är ankfötter, och bilder när dom trimmat hovarna och tar bilder på det dom klippt bort 4-5 cm runt hoven. Det värsta är ju dessa "drafthorse". Jag förstår att det kan vara svårare att hålla fina hovar på så tunga hästar, men vissa undrar jag hur dom ens kan gå öht utan att ha extremt ont...

Eller är det jag som varit blind och att detta även är vanligt i Sverige att många har sån eftersatt hovvård?

Dom länder jag kikat mest på är USA, England, Irland, och Brasilien.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i verkligheten, och jag gissar att iaf några här har lite mer inblick i det än vad några konton på instagram visar. ;)
 
Jag kan inte redogöra för hur hovarna ser ut i andra länder men iallafall i GB så är väl lagarna angående hovslageri betydligt striktare än här?
Den typ av hovar du beskriver tycker jag man ser alldeles för ofta även i det här landet.
 
I England har ju hovslagarna 7 års (tror jag det var) utbildning innan de får kalla sig hovslagar. Lika lång utbildning som en läkare. De är duktiga!! Sedan kan det ju vara så att det finns många olika typer av hästägare där, som bryr sig i varierande grad.
I Nederländerna är hovslagarna jätteduktiga, bättre än svenska tycker jag.
 
Ja, som sagt så verkar hovslagarna duktiga, vissa trollar ju med knäna nästan som sagt. En förebild som man tror är "omöjlig" att få till, till en efterbild där det ser helt fantastiskt ut!

Jag tänker mer på hästägarna, det ser ut som dom låter det gå flera flera månader emellan med tanke på hur långt dom låter det gå innan hovslagarna kommer dit. Tänkte om det är ett vanligt fenomen i andra länder att låta det gå så långt mellan skoningarna/verkningarna så det nästan blir skidor/hovarna flyter ut och spricker sönder helt? Det kan ju OMÖJLIGT bli så illa på 5-8 veckor som vi vanligtvis skor mellan här. Hovslagarna gör absolut ett bra jobb! Ett fåtal ok, men dom flesta gör ett fantastiskt arbete! Därför jag fastnat lite på detta, mycket intressant att se före-efterbilder.

Har då inte sett så fula hovar på nån häst i Sverige någonsin!
 
I vissa länder har en del hästar skor av armeringsjärn
20180630_201835.jpg
n
 
Jag kan bara instämma om att här i UK är hovslagarna helt fantastiskt kunniga! Funderade länge på att hoppa på som lärling själv med det tar så himla lång tid att jag förmodligen vore gårhårig innan jag var färdig.
Jag skulle tro att det är lite "sensationsbilder", sedan är det ju bedrövligt att folk låter det gå så långt som det gör, och det är nog vanligare att ha hästar som "skrotar i hagen" här än vad det är hemma i sverige.
Det är en helt annan kostnadsbild och kultur. Här finns det hästar som utan problem går utomhus året runt bakom vart och vartannat hus på landsbygden, och många av dem blir nog eftersatta när det kommer till hovvård.
Och annan vård också för all del.
 
Jag kan bara instämma om att här i UK är hovslagarna helt fantastiskt kunniga! Funderade länge på att hoppa på som lärling själv med det tar så himla lång tid att jag förmodligen vore gårhårig innan jag var färdig.
Jag skulle tro att det är lite "sensationsbilder", sedan är det ju bedrövligt att folk låter det gå så långt som det gör, och det är nog vanligare att ha hästar som "skrotar i hagen" här än vad det är hemma i sverige.
Det är en helt annan kostnadsbild och kultur. Här finns det hästar som utan problem går utomhus året runt bakom vart och vartannat hus på landsbygden, och många av dem blir nog eftersatta när det kommer till hovvård.
Och annan vård också för all del.
Hur gör man det? Blir lärling i UK?
 
Hur gör man det? Blir lärling i UK?

Först måste man bli antagen till och avsluta college-kurser på drygt ett år och sedan, förutsatt att man får godkända betyd förstås, måste man helt enkelt hitta en registrerad hovslagare som vill ta en under vingen i fyra år och lite till - och som en trivs med förstås. Lättare sagt än gjort tror jag. :D
 
Nere i Portugal där föräldrarna bor och har häst så är hovslagaren på deras anläggning jätteduktig och över lag verkar hästarnas hovar välskötta. Precis som överallt annars finns det ju hästar som inte tas om hand lika bra, men det kommer man aldrig ifrån. Varmskoning är populärt och verkar vara mer regel än undantag.
 
Jag tror vi i Sverige är väldigt noga med våra djur. som @Sel skrev så går det hästar o skrotar lite överallt Likaså i Holland står det hästar i trädgårdarna och man använder dem när man har lust. Som en cykel man tar ut och åker några varv då o då. Den allmänna kunskapsnivån är inte så hög, utan vem som helst kan gå och köpa sig en häst på en marknad och ställa den i skjulet i trädgården.
 
Kan det inte vara lite så också att de som läggs ut på instagram ofta är de skoningar där det blir stor skillnad? En vanlig var-sjätte-vecka-skoning är ju inte så spännande, liksom, så det kanske inte så många lägger ut?

Alltså för mig säger det sig självt att om något läggs ut på sociala media ang någon exakt vinkel på skor osv, så har ju den som postar ”en bild”av det i sak - dvs någon vinkling åsiktsmässigt ?

Jag har bott i USA 11 år och min erf är att hästarna skos väl och med kompetenta hovslagare.

Även utifrån vistelser i andra länder där jag haft vistelse med hästar så har deras skoning varit nogsam och prioriterad. Tex Portugal och Spanien, men även tex Costa Rica.
 
Senast ändrad:
Nu behöver jag inte så ofta ha skor på mina hästar men när jag behöver det är det mer regel än undantag med varmskoning. I alla fall de senaste 5 åren, även här i Sverige.
Men jag har också märkt att kvalitén på hovslagare varierar väldigt mycket. Trots att alla jag har haft är utbildade på godkända utbildningar.
Det finns hovslagare som definitivt inte kommer nära mina hästar. Precis som det finns dom jag gärna betalar mycket för när det behövs.
 
Kan inte annat än hålla med om att en hel del hovar ser ganska extremt misskötta ut, ser en heldel av det här i sverige också tyvärr
 
Hur är det egentligen? Har hovslagare en skyldighet att rapportera missförhållanden på en skoning? Såsom skolpersonal har till exempel.
 
Tror också att det man ser på IG är mer "extrema exempel", än att hovvården generellt skulle vara så väldigt mycket sämre än i Sverige. Jag menar, en HWSD-hov kommer aldrig se perfekt ut, ens om hovslagaren hade hetat Harry Potter och haft ett trollspön till verktyg.

Kan främst tala för några av mina tyska släktingar som har (halvblods)hästar, och är hobbyryttare. Dessa hästars hovar ser lika bra/dåliga ut, och är lika bra/dåligt skodda som vilket svenskt halvblod som helst. Ingen skillnad m.a.o.
Har också varit och tittat på en del (framförallt) ponnytävlingar i Danmark, och inte heller där tycker jag att hästarnas hovar och skoningar sett värre ut än i Sverige. De ponnyer som hade mindre bra hovar hade det av genetiska/invärtes orsaker, inte (åtminstone vad det såg ut som!) pga. dålig hovslagare.
 
Även utifrån vistelser i andra länder där jag haft vistelse med hästar så har deras skoning varit nogsam och prioriterad. Tex Portugal och Spanien, men även tex Costa Rica.
Just i Spanien har jag sett allt ifrån utmärkt skoning till fullkomligt bedrövligt. Tyvärr det sistnämnda väldigt ofta.
 
Ja som sagt varierar det nog precis som det gör här....
Absolut! Spanien har dock ett långt sämre djurskydd i många av regionerna än vad Sverige har så jag tror nog att du har fler illa skött djur där, hästar inkluderat.

Men det var mest en parentes egentligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon mer än jag som sett filmerna med åsnor som verkas i Kina? Finns den här metoden på fler ställen i världen, eller är det en...
Svar
10
· Visningar
1 778
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
12 913
Senast: hastflicka
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har växt upp på ridskolai sverige där det var en självklarhet att man skrittar fram och av i 10 minuter. Så när jag har haft...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 491
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp